3 otázky k osmdesátinám prof. Břichňáčové - Kašparovské
rozhovory
Na jednom semináři STAPu (Společnost tanečních pedagogů) mi Jana Tomanová-Eriksson nabídla, abych vyučovala lidový tanec na její škole. Nabídku jsem přijala a učím tam dodnes. Pracuji zde spíše s menšími dětmi, jejichž srdečná a milá odezva je pro mne vítanou vzpruhou. Které období vaší životní dráhy je pro vás nejvýznamnější?
Po profesní stránce to byla má éra taneční. Měli jsme v ČSSPT výborný kolektiv, tanečníky, muzikanty, zpěváky. Obecenstvo nás vřele přijímalo, ať to bylo na domácích scénách nebo v zahraničí. V rámci pedagogické práce pak to byla doba mého působení na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy. Na které své žáky nejraději vzpomínáte?
Nerada bych někoho opomenula, protože je jich opravdu hodně. Aspoň tedy několik jmen: Bára Dastychová a Magda Kaprasová (obě působí jako pedagožky lidového tance), Tomáš Rychetský (sólista baletu a choreograf v Národním divadle v Praze), Radek Šula (vynikající tanečník lidového tance), Marek Kašparovský (člen baletu Národního divadla v Praze), Martin Pacek (choreograf a spoluzakladatel Tanečního divadla BUFO), Richard Hes (choreograf a zakladatel Taneční skupiny UNO), Alena Pešková (tanečnice a choreografka). Danuše Břichňáčová – Kašparovská se narodila 14. prosince 1932 v Mrakotíně u Jihlavy. Jako dvacetiletá byla přijata do taneční skupiny Vojenského uměleckého souboru, odkud za rok po úspěšném konkurzu přešla do Československého státního souboru písní a tanců (ČSSPT). Tančila zde celých 27 let až do roku 1980. Z jejích rolí jmenujme například Anku ve Zbojnickém ohni, Evu v Kytici Bohuslava Martinů, Zlou sestru v Popelce ze Špalíčku. Pro taneční dráhu měla ideální předpoklady, drobnou, harmonicky stavěnou postavu, výbornou techniku a smysl pro dějové ztvárnění. V letech 1980-1991 pracovala s ČSSTP jako asistentka choreografie, byla pravou rukou choreografky Libušky Hynkové.
Po odchodu z ČSSTP se Danuše Břichňáčová – Kašparovská věnovala taneční pedagogice. Tento obor vystudovala při zaměstnání na taneční katedře HAMU, studium ukončila v roce 1982. V letech 1980-2007 učila na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy lidový tanec a pro své studenty vytvářela i choreografie, které tančili na veřejných vystoupeních. V té době byla také několik let zaměstnána jako pedagog lidového tance na soukromé taneční konzervatoři Ivo Váni-Psoty v Praze.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 5 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 5 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 5 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 6 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 6 dny
Petr K.
Mně tahle debata přišla jako naprosto prototypická vzhledem k situaci na české současné scéně. Vzhledem k ohlasu, který…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 6 dny
Roman Zotov-Mikshin
Proč z kritiky nikdy nelze vypárat priority a preference kritika? Souhlasím, že by neměli v kritice prosakovat, ale…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr