V roce 2016 jsi mě přizvala jako hlasovou performerku k představení Refresh, které se premiérovalo v Divadle Kampa. Tanečnice Jana Novorytová a Lucie Charouzová interagovaly s krabicí, která vydávala zvuk, a já jsem hlasově do mikrofonu reagovala improvizací na to, co se dělo na scéně z hlediště. Co byl tenkrát výchozí tvůrčí impuls?
Chtěli jsme pracovat s technologií, se zvukovým senzorem, který reaguje na polohu v prostoru. Vymýšleli jsme k němu rekvizitu, se kterou by se dobře pracovalo. Inscenace tedy vznikla z technologické potřeby. Od práce s rekvizitou a zvukem se odvíjela další cesta. Krabice tenkrát vydávala zvuk.
Tenkrát mě zaujalo, že hlas a hudba, zvuk, pro tebe nebyly kulisa, soundtrack k tanci, ale médium, které s tancem a tím, co vznikalo v přítomném okamžiku, vedlo dialog. Proč jsi k představení pozvala mě jako hlasovou performerku, když jsi už zvuk, který reagoval na pohyb tanečnic, vlastně měla?
Protože dávalo smysl, že máš vnitřní hlas nějaké věci a máš nějaký hlas zvnějšku, které spolu komunikují. Vnitřní a vnější světy jsou něco, co mě zajímá. Souvisí to s improvizací nebo vůbec s tancem jako takovým.
Takže na počátku představení byla potřeba pracovat s technologií?
Projektu Refresh předcházelo MOMO, kde jsme měli zvukovou a video technologii, s kterou jsme už předtím pracovali v Disgrafických partiturách s Orchestrem Berg. Když se technologie nebo nějaký princip použije jednou, nikdy se nevytěží úplně a přicházejí další nápady. V MOMO jsme technologii používali k slyšitelnosti času. Pohyb se odehrává v čase a my ho slyšíme, protože senzor registruje polohu těla nebo svoji polohu vůči prostoru. Senzor byl upevněný na těle a pak jsme ho chtěli externalizovat, a tak jsme ho v Refresh umístili do krabice, kde dobře fungoval.
Dokázala bys říct, jak se ti proměnil choreografický způsob práce a přemýšlení? Jaký typ choreografa jsi?
To je dobrá otázka, protože během našeho výzkumu jsem se jí hodně zabývala. Pro mě jsou důležití lidé, se kterými představení vytvářím, ti jsou úplně zásadní. Uvědomila jsem si, že umím používat nástroje k tvorbě choreografie na něčí zakázku, ale pokud dělám autorskou tvorbu, jsou pro mě důležití spolupracovníci. Protože autorskou tvorbou si zodpovídám osobní otázky a pocity, které mě provázejí v určité životní fázi. Tvorba je pro mě dialog a sdílení, které vnímám jako důležité. A ti, s nimž spolupracuji, jsou pro mě zásadní. Mám to tak od začátku kariéry. Vztah choreograf–interpret může být různý, i z historie vidíme, že se proměňoval.
Při psaní knihy Tajně naživu: perspektivy vtělené zkušenosti v taneční improvizaci a ve studii o okamžité kompozici jsme se hodně zabývaly hierarchizací. Nevnímám to tak, že choreograf je výš než interpret. Spíš mají rozdílné zodpovědnosti. Pro mě jde o vzájemnou výměnu nápadů, hledání možností, jde o dialog. A proto interpreti, kteří na jevišti předvádí to, na co jsme společně přišli během zkoušek, jsou důležití. Často je vnímám jako přátele – blízké osoby –, i když nevím, jestli je to dobře, nebo špatně, protože to může někdy komplikovat práci.
Myslíš to tak, že komplikace může nastat, když si příliš rozumíte? Že je v procesu málo konfrontací, neobjeví se jiné názory?
Ne, ne, ne, o to nejde. Naopak, konfrontace nastává i s lidmi, se kterými dlouho a často spolupracuji. Například Honza Bárta dokáže být velmi radikální. Mně ale nejde o soulad. Jde mi o to, že vnímám, že tanečníci a tanečnice, které jsem si vybrala, jsou v podobné fázi uvažování o tanci, ve které se nacházím já.
Když už jsi zmínila Honzu Bártu, tak šlo o spolupráci na představení …pokračování příště?!?, které jsme premiérovali v roce 2019. Tenkrát byl tvůrčím impulsem, pokud si dobře vzpomínám, komiks. Co jsi chtěla prozkoumat?
Juxtapozici. Chtěla jsem primárně pochopit, co vlastně znamená. V rámci zkoumání improvizace se juxtapozice opakovaně zmiňuje. Říká se, že při sledování obrazu mozek dokáže navázat a doplnit chybějící části. To mi přišlo zajímavé. Zkoušeli jsme fázovat pohyb. Rozvíjeli jsme skupinové myšlení v prostoru.
Mě tenkrát naše zkoušky moc bavily, protože to byla dost často hra. Neučili jsme se „kroky“. Pracovali jsme spíše s rozvíjením principu a s improvizací, měli jsme jako interpreti dost velkou míru svobody a tvůrčího vkladu. Naopak v představení Boxinbox jsme měli pevně danou prostorovou a také rytmickou strukturu, ale současně i prostor pro svobodné a živé reagování na sebe navzájem.
Zhruba do roku 2008, 2009 jsem pracovala s pevně zafixovanou choreografií, cizelovala se taneční ekvilibristika, interpretace. Ale po roce 2010 jsem si začínala uvědomovat, jak mě nebaví reprízování takových přestavení. Bylo to pro mě stresující, protože jsem věděla, že nikdy nedosáhnu toho, co jsem zažila předtím na zkoušce, kdy vše do sebe zapadalo, ale v představení najednou ne.
V té době jsem začala spolupracovat s hudebníky Orchestru Berg a předem dané struktury se ukázaly jako totálně nefunkční, protože oni mají specifický způsob zkoušení, což jsem se dozvěděla až v užší spolupráci. Mají třeba jen čtyři zkoušky a na začátku zkoušení skladba zní jinak než na konci zkušebního procesu. Potřebovali jsme vytyčenou cestu, rámec, ve kterém se pohybovat, aby se mohlo opravdu reagovat na přítomný okamžik, aby choreografie byla autentická. A postupně jsem si uvědomovala, že autenticita je něco, co mě zajímá a baví. Mám ji spojenou i s pedagogikou dětí, které učím v ZUŠ, a vůbec se spoluprací s neprofesionálními tanečníky. Když se objeví moment autenticity, je to přesně tak, jak to popisuje Julyen Hamilton, „správné slovo do správného řádku“. V tom možná spočívá moje hledání, jak se k tomu dobrat, co je potřeba, jakou funkci a jakou roli plní choreograf, když s autenticitou pracuje.
Co pro tebe autenticita znamená?
Pro mě je dobře čitelná u dětského interpreta. Vidíš, že se buď soustředí, aby zadání dobře provedl, anebo vidíš, že to dělá osobitě, autenticky. Myslím, že to platí i pro profesionální tanečníky a tanečnice. Vidíš, že prožívání tváří v tvář časoprostoru se potká v jednom okamžiku.
Rosalind Crisp, australská choreografka a tanečnice, tvrdí, že tanečníci projdou rigorózním a tvrdým tréninkem, ale teprve několik let po škole se mohou stávat umělci, zbavit se nánosu technických cvičení a tréninku, které se do nich vtiskne jako pohybový vzorec. Navíc, tančíš-li v top souboru typu C de la B nebo Ultima Vez, asi nemáš moc prostor na vlastní tvůrčí rozvoj.
Když tady William Forsythe uváděl svoje představení v rámci festivalu Tanec Praha v roce 2000, řekl v nějakém rozhovoru: „My jsme soubor padesáti tvůrčích osobností.“ Rozvíjel princip, že každý tanečník má svůj způsob rozhodování se a sjednocuje je společný pohybový slovník, který je shrnutý v Improvisation Technologies. Fascinuje mě, že jde zároveň o dialog a zároveň o hledání nějaké sjednocující struktury, která by ale neměla být omezující a neměla by nutit všechny uvažovat stejně. Klade se důraz na ponechání prostoru svobodě, což je podle mě možné v rámci improvizace.