Registrace

Improvizace je cesta k sobě, říká Mirka Eliášová, choreografka a pedagožka HAMU

Mirka Eliášová působí na HAMU, v ZUŠ, věnuje se choreografii i taneční praxi. Scházíme se spolu u příležitosti jejího životního jubilea a já využívám našeho setkání, abychom se zaměřily na naši spolupráci a specifika práce a výzkumu, který Mirka realizovala spolu se mnou a Lizzy Le Quesne a jehož výstupy jsme obsáhly v publikaci Tajně naživu: perspektivy vtělené zkušenosti v taneční improvizaci (Praha: NAMU, 2024).  

Zdroj: archiv Bohumíry Eliášové.
Zdroj: archiv Bohumíry Eliášové.

V roce 2016 jsi mě přizvala jako hlasovou performerku k představení Refresh, které se premiérovalo v Divadle Kampa. Tanečnice Jana Novorytová a Lucie Charouzová interagovaly s krabicí, která vydávala zvuk, a já jsem hlasově do mikrofonu reagovala improvizací na to, co se dělo na scéně z hlediště. Co byl tenkrát výchozí tvůrčí impuls?
Chtěli jsme pracovat s technologií, se zvukovým senzorem, který reaguje na polohu v prostoru. Vymýšleli jsme k němu rekvizitu, se kterou by se dobře pracovalo. Inscenace tedy vznikla z technologické potřeby. Od práce s rekvizitou a zvukem se odvíjela další cesta. Krabice tenkrát vydávala zvuk.

Tenkrát mě zaujalo, že hlas a hudba, zvuk, pro tebe nebyly kulisa, soundtrack k tanci, ale médium, které s tancem a tím, co vznikalo v přítomném okamžiku, vedlo dialog. Proč jsi k představení pozvala mě jako hlasovou performerku, když jsi už zvuk, který reagoval na pohyb tanečnic, vlastně měla?
Protože dávalo smysl, že máš vnitřní hlas nějaké věci a máš nějaký hlas zvnějšku, které spolu komunikují. Vnitřní a vnější světy jsou něco, co mě zajímá. Souvisí to s improvizací nebo vůbec s tancem jako takovým.

Refresh. Foto: Michal Hančovský.

Takže na počátku představení byla potřeba pracovat s technologií?
Projektu Refresh předcházelo MOMO, kde jsme měli zvukovou a video technologii, s kterou jsme už předtím pracovali v Disgrafických partiturách s Orchestrem Berg. Když se technologie nebo nějaký princip použije jednou, nikdy se nevytěží úplně a přicházejí další nápady. V MOMO jsme technologii používali k slyšitelnosti času. Pohyb se odehrává v čase a my ho slyšíme, protože senzor registruje polohu těla nebo svoji polohu vůči prostoru. Senzor byl upevněný na těle a pak jsme ho chtěli externalizovat, a tak jsme ho v Refresh umístili do krabice, kde dobře fungoval.

Dokázala bys říct, jak se ti proměnil choreografický způsob práce a přemýšlení? Jaký typ choreografa jsi?
To je dobrá otázka, protože během našeho výzkumu jsem se jí hodně zabývala. Pro mě jsou důležití lidé, se kterými představení vytvářím, ti jsou úplně zásadní. Uvědomila jsem si, že umím používat nástroje k tvorbě choreografie na něčí zakázku, ale pokud dělám autorskou tvorbu, jsou pro mě důležití spolupracovníci. Protože autorskou tvorbou si zodpovídám osobní otázky a pocity, které mě provázejí v určité životní fázi. Tvorba je pro mě dialog a sdílení, které vnímám jako důležité. A ti, s nimž spolupracuji, jsou pro mě zásadní. Mám to tak od začátku kariéry. Vztah choreograf–interpret může být různý, i z historie vidíme, že se proměňoval.
Při psaní knihy Tajně naživu: perspektivy vtělené zkušenosti v taneční improvizaci a ve studii o okamžité kompozici jsme se hodně zabývaly hierarchizací. Nevnímám to tak, že choreograf je výš než interpret. Spíš mají rozdílné zodpovědnosti. Pro mě jde o vzájemnou výměnu nápadů, hledání možností, jde o dialog. A proto interpreti, kteří na jevišti předvádí to, na co jsme společně přišli během zkoušek, jsou důležití. Často je vnímám jako přátele – blízké osoby –, i když nevím, jestli je to dobře, nebo špatně, protože to může někdy komplikovat práci.

Momo. Foto: Vojtěch Brtnický.

Myslíš to tak, že komplikace může nastat, když si příliš rozumíte? Že je v procesu málo konfrontací, neobjeví se jiné názory?
Ne, ne, ne, o to nejde. Naopak, konfrontace nastává i s lidmi, se kterými dlouho a často spolupracuji. Například Honza Bárta dokáže být velmi radikální. Mně ale nejde o soulad. Jde mi o to, že vnímám, že tanečníci a tanečnice, které jsem si vybrala, jsou v podobné fázi uvažování o tanci, ve které se nacházím já.

Když už jsi zmínila Honzu Bártu, tak šlo o spolupráci na představení …pokračování příště?!?, které jsme premiérovali v roce 2019. Tenkrát byl tvůrčím impulsem, pokud si dobře vzpomínám, komiks. Co jsi chtěla prozkoumat?
Juxtapozici. Chtěla jsem primárně pochopit, co vlastně znamená. V rámci zkoumání improvizace se juxtapozice opakovaně zmiňuje. Říká se, že při sledování obrazu mozek dokáže navázat a doplnit chybějící části. To mi přišlo zajímavé. Zkoušeli jsme fázovat pohyb. Rozvíjeli jsme skupinové myšlení v prostoru.

Pokračování příště. Foto: Tereza Jakoubková.

Mě tenkrát naše zkoušky moc bavily, protože to byla dost často hra. Neučili jsme se „kroky“. Pracovali jsme spíše s rozvíjením principu a s improvizací, měli jsme jako interpreti dost velkou míru svobody a tvůrčího vkladu. Naopak v představení Boxinbox jsme měli pevně danou prostorovou a také rytmickou strukturu, ale současně i prostor pro svobodné a živé reagování na sebe navzájem.
Zhruba do roku 2008, 2009 jsem pracovala s pevně zafixovanou choreografií, cizelovala se taneční ekvilibristika, interpretace. Ale po roce 2010 jsem si začínala uvědomovat, jak mě nebaví reprízování takových přestavení. Bylo to pro mě stresující, protože jsem věděla, že nikdy nedosáhnu toho, co jsem zažila předtím na zkoušce, kdy vše do sebe zapadalo, ale v představení najednou ne.
V té době jsem začala spolupracovat s hudebníky Orchestru Berg a předem dané struktury se ukázaly jako totálně nefunkční, protože oni mají specifický způsob zkoušení, což jsem se dozvěděla až v užší spolupráci. Mají třeba jen čtyři zkoušky a na začátku zkoušení skladba zní jinak než na konci zkušebního procesu. Potřebovali jsme vytyčenou cestu, rámec, ve kterém se pohybovat, aby se mohlo opravdu reagovat na přítomný okamžik, aby choreografie byla autentická. A postupně jsem si uvědomovala, že autenticita je něco, co mě zajímá a baví. Mám ji spojenou i s pedagogikou dětí, které učím v ZUŠ, a vůbec se spoluprací s neprofesionálními tanečníky. Když se objeví moment autenticity, je to přesně tak, jak to popisuje Julyen Hamilton, „správné slovo do správného řádku“. V tom možná spočívá moje hledání, jak se k tomu dobrat, co je potřeba, jakou funkci a jakou roli plní choreograf, když s autenticitou pracuje.

Co pro tebe autenticita znamená?
Pro mě je dobře čitelná u dětského interpreta. Vidíš, že se buď soustředí, aby zadání dobře provedl, anebo vidíš, že to dělá osobitě, autenticky. Myslím, že to platí i pro profesionální tanečníky a tanečnice. Vidíš, že prožívání tváří v tvář časoprostoru se potká v jednom okamžiku.

Pokračování příště. Foto: Tereza Jakoubková.

Rosalind Crisp, australská choreografka a tanečnice, tvrdí, že tanečníci projdou rigorózním a tvrdým tréninkem, ale teprve několik let po škole se mohou stávat umělci, zbavit se nánosu technických cvičení a tréninku, které se do nich vtiskne jako pohybový vzorec. Navíc, tančíš-li v top souboru typu C de la B nebo Ultima Vez, asi nemáš moc prostor na vlastní tvůrčí rozvoj.
Když tady William Forsythe uváděl svoje představení v rámci festivalu Tanec Praha v roce 2000, řekl v nějakém rozhovoru: „My jsme soubor padesáti tvůrčích osobností.“ Rozvíjel princip, že každý tanečník má svůj způsob rozhodování se a sjednocuje je společný pohybový slovník, který je shrnutý v Improvisation Technologies. Fascinuje mě, že jde zároveň o dialog a zároveň o hledání nějaké sjednocující struktury, která by ale neměla být omezující a neměla by nutit všechny uvažovat stejně. Klade se důraz na ponechání prostoru svobodě, což je podle mě možné v rámci improvizace.

Inzerce

Ta svoboda, o které mluvíš, je pro mě hodně patrná i v předposledním projektu Meziprostory, na kterém jsme spolupracovaly. To je zcela improvizované představení, které je strukturované specifickým prostorem vily Běhal Fejér Institute v Dejvicích. Hudebníci a tanečníci vstupují pokaždé do stejných místností. Každé představení je úplně jiné, ačkoliv půdorys situací a míst je pevně daný.  Práce ve specifickém prostoru ti není cizí, velmi často jsou tvoje projekty uváděné jako site-specific, např. poslední Únik (z) reality reagoval na místo, ve kterém se odehrával – na zámek Veleslavín a jeho zahradu. A také pracovalo s profesionálními i neprofesionálními interprety. Tvoje představení mají často trendy přízvisko „interaktivní“ nebo „participativní“. Co tě na tom zajímá?
My jsme s tím začali právě v době, kdy to „trendy“ nebylo. Byli jsme kvůli tomu považovaní trochu za „divné“. Např. představení Svět z papíru, které se zprvu odehrávalo také ve vile Běhal Fejér Institute, bylo původně zamýšleno pro dospělé jako představení nablízko. Dva roky jsem s Veronikou Šimkovou a Jankou Novorytovou zkoumala list papíru jako rekvizitu i prostředek k pohybu, jako něco, co nás rozhýbává. Díky Báře Látalové se představení vytvořilo pro dětského diváka.  Svět z papíru hrajeme deset let. Je to představení, během kterého skrze akce s listy papíru vtahujeme diváky do situací na jevišti a v závěru pak tančíme společně. Zapojují se většinou všechny generace. A to mi dává smysl. 
Možná je to kacířské uvažování, ale v současnosti mi to dává větší smysl než čistě divadelní tvorba. Vím, že nejsem běžný divák, máloco mě v divadle překvapí. Začala jsem se sama sebe ptát, jestli mě ještě něco vůbec nadchne, jestli se mě něco dotkne, protože v určité fázi jsem začala vnímat, že mě málokteré představení osloví.  Mám pocit, že když se do představení můžou lidi zapojit fyzicky, je to pro ně úplně jiný zážitek, než když sedí a dívají se. Protože pak hodnotí estetiku, ekvilibristiku, výkon. Pro mě tanec o tomhle není.

Meziprostory. Foto: Shoe Bean.

Jak ses dostala k tanci ty sama?
Byla jsem živé dítě, takže přišla standardní otázka, co se mnou. Pocházím z malého města, ve kterém byla tenkrát populární moderní gymnastika, tak mě naši dali tam. Dělala jsem ji pak vrcholově, ale ve čtrnácti jsem zjistila, že mě závody stresují a že chci přestat. Ale líbil se mi ten svět pohybu a náčiní. Julyen Hamilton na posledním pražském workshopu mluvil o práci s předmětem, které se v moderní gymnastice používají, což mě tehdy bavilo, uchvacovalo. Zažila jsem dobu, kdy v moderní gymnastice byla jedním z hledisek hodnocení originalita nových prvků. A tak jsem tehdy začala hledat nové způsoby pohybu, kterým bych se mohla věnovat.
Chvíli jsem zkoušela step, street, break dance, akrobacii a bůh ví co. A v sedmnácti jsem se dostala k Danielu Zábojovi, který byl studentem konzervatoře a otevřel si vlastní studio, kde jsme se učili něco jako muzikálový tanec, což jsem sice věděla, že není můj šálek kávy, ale Dan to vedl hezky a ve výsledku to bylo moc fajn. A po půl roce jsem odešla na přijímačky na HAMU a k mému velkému překvapení mě vzali. Šla jsem tam bez jakýchkoliv zkušeností.

Zdroj: archiv Bohumíry Eliášové.

Jak probíhaly přijímačky?
Tenkrát se odehrávaly v Ledeburském paláci, HAMU se až později přestěhovala do Hartigovského paláce. Myslela jsem si, že když jsem kdysi dělala něco z lidovek, znala trošku strukturu tréninku klasického tance a zažila jsem jeden workshop „Grahamky“ na MTT (Mezinárodní týden tance, pozn. redakce), tak to je samozřejmě bez problému, což nakonec nebylo. Snažila jsem se splnit zadání, ale nestíhala jsem to. Přišla jsem si jako v grotesce. Pak jsme měli ukázat choreografii, kterou jsme si chystali dopředu. Připravila jsem si ji na skladbu Ivy Bittové a myslela jsem, jak jsem alternativní!
Připravovala jsem se samozřejmě doma v obyváku, měla jsem nachystaný začátek, měla jsem udělaný konec, ale prostředek byl jen „nahozený“. A s tím jsem drze předstoupila a předvedla jsem to. Asi za hodinu za mnou přišla paní Beková, sekretářka katedry, a říkala: „Komise chce, abyste jim to šla zatančit ještě jednou“. Já jsem v tu chvíli zpanikařila, protože jsem si myslela, že zjistili, že jsem improvizovala a že mě rovnou vyhodí. Ve skutečnosti šlo jen o to, že pan profesor Pavel Šmok přišel později a já jsem měla svou ukázku hned mezi prvními. Tak jsem šla znova. Začátek byl stejný, to bylo dobrý. Ale pak jsem začala improvizovat prostřední část písničky a jen jsem slyšela polohlasem paní Jiřinu Mlíkovskou, jak říkala: „Ale to bylo předtím jiný!“. Nicméně mě vybrali do dalšího kola a pak mě přijali i ke studiu.

Svet z papíru.

Tuhle příhodu znám, náhodou jsme na ni přišly v našem výzkumu improvizace, a přijde mi příznačné, že tě vzali na HAMU už s něčím, co tě zajímalo od samého začátku a čemu se celou dobu věnuješ, taneční jevištní improvizaci. Spolu s tvým působením na katedře tance se také začal vyučovat předmět taneční improvizace, je to tak?
Podle nových sylabů mají už zhruba dva roky všechny studentky a studenti druhého ročníku bakalářského programu oboru choreografie i pedagogiky tento předmět dokonce povinný. Myslím si, že je dobře, že tím projdou i ti, kteří by si ho dobrovolně nezapsali. A i když mají dojem, že v tu chvíli neví, co budou dělat, improvizace je podle mého způsob cesty k sobě. Vnímám, že pracujeme na jiných dovednostech, než je zapamatování si struktury tréninku a konkrétní taneční techniky. Kromě toho v současném tanci je schopnost improvizace základním požadavkem.

Takhle jsem tě jako pedagoga poznala i já. Tenkrát jsem chodila na tvoje hodiny jako na volitelný předmět, když jsem studovala katedru autorské tvorby a pedagogiky na DAMU. Vnímáš nějaký rozdíl mezi studentstvem dnes a tehdy, před deseti, patnácti lety?
Sama mám dojem, že improvizace už je skoro otřepané téma, že na ní není nic experimentálního. Asi proto jsem často překvapená, jaký mají současní studenti z improvizace respekt, skoro až strach. Jak jsem říkala, improvizace je cestou k sobě a já občas cítím, jako by se studenti sami k sobě dostávat nechtěli. Možná je to soustředěním, měnícím se tlakem, který na sobě cítí, strachem z nedostatečného výkonu.
Ale pak přijdou momenty, kdy improvizační proces začne „naskakovat“ a je zábavný, živý a autentický. Studenti jsou najednou ponořeni ve správném okamžiku, hranice vnitřního a vnějšího je prostupná. A to je moje téma. Hledat tyhle momenty a otevírat je. Tuhle mi jedna ze studentek během sledování okamžité kompozice na hodině říkala: „Jak to, že to vypadá líp než ty připravené choreografie? Je to daleko zajímavější a zábavnější.“.  Potěšilo mě, že to pocítila a viděla. Zároveň si ale vždycky uvědomuju, že my v roli diváků v té chvíli víme, na co se díváme. Což mě vede k další z otázek o improvizačních představeních: jak je uvádět? Jak diváky navést na náš způsob dívání se?

Únik (z) reality. Foto: Adéla Vosičková.

V českém prostředí není úplně obvyklé, aby tanečník nebo tanečnice, ba co víc, choreograf/ka, a, odpusť mi to, „čtyřicet plus“, vystupoval nebo vystupovala na jevišti. Ty jsi choreografka a tanečnice v představeních různých formátů, ve svých vlastních, ale i v koprodukcích, např. s CreWcollective, vystupuješ s různými interprety, od dětských po profesionály. Proč se do toho pouštíš?
Protože mě to baví. Dlouhou dobu jsem vůči tomu měla respekt a říkala si, že na jeviště vůbec nemůžu jít. Jde i o nějaké překonání mého strachu. Zlom nastal s projektem Groovesy, po kterém jsem si uvědomila, že jsem si nikdy nevytvořila vlastní sólo. A tak vzniklo sólo Za sebe sám. Hrála jsem ho jednou a byla samozřejmě v příšerném stresu a panice. Ale pak jsem si to zhodnotila tak, že je dobré občas na jeviště jít, protože mi rozšířilo určitý rozměr vnímání kompozice i fungování vztahu s diváctvem.  Čím je tanec vlastně sdělný? Mám ráda různé taneční styly a sdělnost tance, pokud je přítomná, mi přináší radost, chuť jít na jeviště. Rodiče mých žáků ze ZUŠ mi říkají, že když je v představení vidět energie a radost, tetelí se to. Zrovna onehdy mi jedna maminka říkala: „Já bych si po těch vašich vystoupeních vždycky šla nejradši zatančit taky!“ To je asi důvod, proč svou práci dělám a proč mě baví. Protože vytvářet artefakty na jevišti, mít za ně ocenění, o to už mi dneska nejde. Byť to tak rozhodně nebylo vždycky.

Když jsi studovala v doktorském programu, narodila se ti dcera. Jak jsi to tenkrát zvládala? Dětské skupiny asi ještě nebyly tak běžné.
Ne, vůbec. Měla jsem nesmírné štěstí, že jednak můj muž byl schopný s Verunkou být přes den a taky jsme měli nesmírně vstřícnou babičku. Verča byla často s námi i na zkouškách a zvládala to. Bylo to opravdu hezké období, někdy náročné, ale měla jsem kolem sebe lidi, kteří pomáhali. A jsem jim velmi vděčná, že to takhle mohlo fungovat. Bez rodiny by to nešlo.

Svět z papíru. Foto: Shoe Bean.

Tvoje dcera je klavíristka, studuje na HAMU. A tvůj muž se věnuje elektroakustické hudbě, velmi často vytváří hudbu pro tvoje představení. Sama říkáš, že soudobá hudba je pro tebe naprosto zásadní nejenom jako inspirační zdroj. Jak se navzájem ovlivňujete?  
Můj muž Jiří Jakl je původně zvukař, zvukový režisér. Poznali jsme se na HAMU, on byl v nahrávacím studiu a já jsem si tam šla nechat sestříhat hudbu k tanečnímu představení. Naše soužití je zábavné, ačkoli někdy náročné, ale myslím, že nás jako rodinu hudba spojuje a je fajn, že není jenom jednoho žánru. Mám pocit, že se respektuje vkus a přístup každého z nás. A zároveň je to něco, co máme rádi. Doma hrajeme, zpíváme a když byla dcera malá tak ještě tancovala.

Tvůj projev na jevišti, ale i tvoje tvorba se vyznačují specifickou poetikou, svébytným humorem, subtilní kvalitou. Velmi často jde o poukázání na normalitu tím, že to z normality vybočuje. Popsala bych to jako „kouzelně potrhlé“, „absurdní“. Pro mě tuhle tvoji humornou kvalitu pojmenoval Julyen Hamilton na workshopu v Amsterdamu, kde nám všem vyprávěl, že se tě jednou zeptal: „Mirka, how are you?“ a ty jsi odpověděla: „Why?“ což vyvolalo všeobecný smích. Vnímáš humor jako něco, s čím explicitně pracuješ?
Když jsem přišla na HAMU, přitahoval mě ateliér Ctibora Turby. To, co mě zajímalo a po čem jsem toužila, ale nikdy jsem to nenaplnila, bylo klaunování. Vidět svět v nějaké absurdní rovině. Také si vzpomínám, že když jsem byla na coachingovém projektu pořádaném SE.S.TA, kde jsem řešila mé sólo, můj kouč Jean-Christophe Paré o mně tehdy řekl, že jsem takový abstraktní klaun. Nedokážu věci přesně a radikálně uchopovat, spíš vnímám svět v jeho mnohosti. Mám pocit, že bez humoru bychom ale nepřežili. Mám hodně ráda poezii, poezii nonsensu, Ivana Wernische, který je někdy hrozně krutý, ale nesmírně vtipný, nebo J. H. Krchovského, který je dokonce pohřební. Mám poezii ráda i proto, že nezaškatulkovává, pracuje s obrazivostí, věci se říkají v jinotaji. To mě baví i na představeních, ať už se na ně dívám nebo se účastním procesu tvorby. Když je v nich humor a specifická poetika, je to nesmírně zábavné.

Meziprostory. Foto: Shoe Bean.

Mirka Eliášová, narozená 1975, je absolventka v oboru choreografie na Taneční katedře HAMU v Praze. Studium absolvovala v roce 1997 a v následujících letech se věnovala především využití improvizace v současném tanci, v roce 2007 obhájila disertační práci na téma Improvizační postupy v současném tanci v oboru teorie choreografie.

V současné době působí jako pedagog na Taneční katedře HAMU v Praze a část svých sil věnuje práci s dětmi na ZUŠ v Praze 8. Od roku 1997 vytvořila více než dvacet autorských choreografií, na kterých spolupracovala s Jiřím Jaklem a dalšími současnými skladateli, spolupracovala také na operních a činoherních představeních ND v Praze, v Brně a divadle v Ústí nad Labem, podílela se na vzniku čtyř tanečních filmů, získala ocenění Prix de Intellect cenu České taneční platformy v roce 2000 a cenu za taneční film na studentském festivalu v Písku.

Od roku 2008 spolupracuje s orchestrem Berg na site-specific představeních na živě interpretovanou hudbu soudobých skladatelů. Je také autorkou několika dětských interaktivních představení Svět z papíru, Momo, Škatulení, Stále stejný příběh. Její práce jsou uváděny na festivalech v ČR i zahraničí.

Zdroj: https://divadloponec.cz/cs/eli-kol-mirka-eliasova

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty