Několik otázek pro Karla Dohnala, Harlekin a Move fest Ostrava: „Mám k tanečníkům čím dále větší obdiv“

V představení ztvárňujete postavu Harlekina. Co je vlastně Harlekin zač?
Harlekin je postava z tradiční commedie dell’arte. Tedy postava, která má diváky bavit, dojímat či škádlit. Jejím předobrazem je pak klasický šašek, který si mohl u dvora dovolit dělat věci, které by jiným neprošly.
Jste jedním ze čtyř interpretů tohoto díla. Čím si vysvětlujete, že vás není více?
Nevím, jestli jsme jen čtyři, ale je nás opravdu jen pár. Je to určitě tím, že se jedná o mimořádně náročnou skladbu, vzhledem k rozsahu i požadavkům na interpretaci. Klarinetista se musí nejen perfektně naučit zahrát Stockhausenovu hudbu, ale musí ji umět zpaměti a nadto do puntíku plnit velmi přesné požadavky autora na pohyby celého těla a na přesné ztvárnění jednotlivých charakterů. Nastudovat takovou skladbu proto trvá velmi, velmi dlouho a málokterý aktivní interpret si může dovolit věnovat veškerý čas několikaměsíčnímu studiu. Harlekin navíc vyžaduje dobrou fyzickou kondici, neboť během představení interpret hraje na dechový nástroj a při tom se stále pohybuje po pódiu a tančí.

Vyčetl byste tedy něco autorovi, Karlheinzi Stockhausenovi, kdybyste měl tu možnost?
Nic bych mu nevyčítal, naopak bych ho pochválil za skvělý nápad. Na každé další provedení se vždy velmi těším, neboť je to pro mne nejen výzva, ale především radost!
Vytváří pohyb impulzy pro hudbu, a naopak?
Co se týče pohybu, je v Harlekinovi většinou vše přesně dané. Tím myslím například přesný počet kroků, klepnutí nohou či pohyby s klarinetem. Zároveň však skladba dává interpretovi možnosti pro vlastní ztvárnění jednotlivých charakterů Harlekina. Hudba pak samozřejmě dodává impulzy pro pohyb, a naopak pohyb ovlivňuje vyznění hudby. Byl klarinet váš první hudební nástroj, na který jste hrál?
Začínal jsem na zobcovou flétnu a pak jsem hrál ještě rok na trubku. Klarinet mi ale zcela učaroval svými zvukovými a technickými výrazovými možnostmi. Jak vnímáte nyní tanec?
Tanec mám velmi rád pro jeho širokou škálu možností vyjádření. Tak jako se já vyjadřuji k posluchačům přes klarinet, využívá tanečník svého těla k ztvárnění a zhmotnění pocitů, představ, charakterů a postav. Po zkušenostech z Harlekina mám k tanečníkům čím dál větší obdiv. Jako divák si totiž často člověk neuvědomuje, jak je tanec fyzicky náročný. Oslovil vás v poslední době nějaký umělecký výkon?
Navštívil jsem nedávno představení Romeo a Julie na festivalu Struny podzimu v Divadle Minor Praha. Hlavním průvodcem příběhu byl herec Filip Jevič a jeho výkon byl naprosto strhující a geniální.