Rozpačitá politická myšlenka: Zachraňme Tanzmesse!
Přes 20 let navštěvuji veletrh Internationale Tanzmesse NRW v Düsseldorfu. Jako vystavovatelce se stánkem se mi podařilo získat mezinárodní pozornost a četné čtenáře pro svůj taneční časopis Tanznetz. V letech 2010–2023 jsem zde jako umělecká ředitelka Mezinárodního festivalu současného tance DANCE v Mnichově objevila choreografy Niva Sheinfelda a Orena Laora nebo soubor Tjimur Dance Company a pozvala je do Mnichova na hostování. A především jsem se zde ale mohla seznámit s novinářskými a kurátorskými kolegy a tyto mezinárodní kontakty po desetiletí využívat a znovu a znovu je zde živit. Neznám téměř nikoho z německé taneční scény, kdo by neměl Internationale Tanzmesse NRW pevně zapsaný ve svém diáři. I pro mezinárodní taneční scénu je tento taneční veletrh naprosto zásadní. Teď to ale vypadá, že pro nás všechny skončí...
Nina Hümpel. Zdroj: archiv Niny Hümpel.
Myšlenku veletrhu zaměřeného výhradně na tanec rozvinula počátkem 90. let 20. století Anne Neumann-Schultheiß, jednatelka Gesellschaft für Zeitgenössischen Tanz e.V. (Společnost pro výzkum tance). Svou vizi živého propojení tance, politiky a obchodování představila spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko (NRW), městu Essen a později i hlavnímu městu spolkové země Düsseldorf. Silně za tuto myšlenku lobbovala na umělecké i politické úrovni. V jejím manažerském týmu navíc působila Kajo Nelles z NRW a Carolelinda Dickey z USA, bývalá prezidentka správní rady APAP, největšího amerického trhu v New Yorku. Během prvních patnácti let existence Tanzmesse se jim podařilo vytvořit jednu z největších tanečních akcí v Německu a vedle Taneční platformy, Tanečního kongresu a Německé taneční ceny přední světový veletrh současného tance. A to není málo!
Když po dvaceti letech vedení Tanzmesse opustila zakladatelská generace, převzala ho na omezenou dobu tři různá uskupení s různými, ale stále podobnými přístupy k výměně kontaktů, jejich navazování i spolupráci. Navíc se otevřeli více souborům z Austrálie, Afriky a Jižní Ameriky.
Polovinu státních prostředků se podařilo získat od Ministerstva kultury a druhou polovinu od Ministerstva hospodářství. V Německu to byla úplná novinka, že ministerstvo hospodářství dotovalo taneční veletrh značnými finančními prostředky. Nicméně po 30 letech úspěšného mezinárodního networkingu nebude Tanzmesse pro příští ročník v roce 2025/2026 již financován Ministerstvem kultury Severního Porýní-Vestfálska. Skutečnost, že má dojít k jeho ukončení, je pro scénu naprostou katastrofou. Díky tomuto veletrhu měl Düsseldorf svět současného tance doma. Tanzmesse byla a stále je jedinečnou akcí, která podporuje smysluplnou mezinárodní kulturní výměnu. Opravdu se bez něj chce Severní Porýní-Vestfálsko obejít? Přichází totiž o mnohem víc než o tržiště. Zejména v době politického rozdělení a válek potřebujeme místo, kde se setkávají umělci z celého světa s hosty, aby si porozuměli, diskutovali a vyměňovali si (nejen kulturní) perspektivy.
Milé ministerstvo kultury Severního Porýní-Vestfálska, prosím, zamyslete se ještě jednou nad tím, jak tento veletrh zachránit! Světová taneční scéna by byla nadšená a Německo by – jak se v současnosti děje – nevypadalo jako upadající země.