Umělecké duo Koťátko zkázy tvoří pouliční pohybová představení zakládající si na komedii a parodii soudobých klišé a jevů ve společnosti. Letos se ale rozhodlo, že je spíš než kritika potřeba naděje. Přizvali proto Tante Friedl, jejichž jevištní energie a originálně pojatá folková a světová folklórní hudba pohladí i rozproudí. Společně se tak vydali na cestu… za štěstím.
Proč název AHAAA!? „Máte rádi tu chvíli, kdy vám všechno docvakne? Kdy se ze spousty otázek najednou vynoří něco smysluplného? Postavám v představení AHAAA! se to stane nejednou. Získají totiž přístup k intelektu nejchytřejšího páru historie - Milevy Marić a Alberta Einsteina. A pak se začnou dít opravdové divy,“ říká za tvůrce Jakub Urban. Životem, prací a myšlenkami slavného páru je celý příběh inspirován, ovšem samozřejmě s dávkou humoru a (sebe)ironie.
„Alberta Einsteina jsme si vybrali zpočátku proto, že jednak spojuje všechny tři země, ze kterých pocházíme, také je ale svým způsobem jednotící evropskou i světovou osobností překračující hranice. Postupně jsme se propadali do jeho příběhu i práce a zjistili více i o Milevě, která hrála v Einsteinových zásadních objevech důležitou roli, sama však byla výraznou osobností a odvážnou průkopnicí pro ženy ve vědě,“ dodává Urban.
Umělecké duo Koťátko zkázy (Jakub Urban a Helena Urban) vzniklo na popud festivalu pouličního umění La Strada v Mikulově v roce 2018. Krátké představení nazvané Koťátko zkázy ovšem nakonec překročilo jeho hranice a podívalo se na festivaly po celém Česku i Slovensku. Koťátko zkázy navázalo několikaletou spolupráci se spolkem KULT pod režijní taktovkou Filipa Nuckollse. Rok 2019 značí projekt 101 věcí, co jste chtěli udělat, ale báli jste se, rok 2021 pak parodii na konspirační teorie Misi OMEGA. Oba tvůrci studovali Nonverbální divadlo na pražské HAMU. Vyjadřovacími prostředky jsou tedy zejména fyzické akce, zahrnující i párovou akrobacii. Ke spolupráci na takzvaných overvoicech, tedy záznamech textu, které provádí diváka představením, pravidelně zvou herce Jana Řezníčka.
Tante Friedl ve složení Magdalena Kriss z Bavorska a Dan Wall ze státu New York vytvářejí spolu s jejich akordeonem, banjem, flétnou, houslemi, perkusemi a samozřejmě hlasy odvážné a současné interpretace folkové a „roots“ hudby z celé Evropy a Severní Ameriky, ale i vlastní originální materiál. Od protestsongů až po melodie o životě, lásce a dobrodružství, jejich písně slouží jako průhledy do různých kultur, perspektiv a historických období. Věří, že lidová a „roots“ hudba je živým a dýchajícím odrazem moderní doby se zdravou dávkou historického kontextu, který obohacuje přítomnost i budoucnost.
Zdroj: Koťátko zkázy
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr