Registrace

Role tance v utváření body image a osobní identity

ABSTRAKT

Tanec nepřestává udržovat nerealistické a potencionálně škodlivé standardy krásy, které mohou u tanečníků přispívat k rozvoji psychických potíží, včetně poruch příjmu potravy. Tlak se může ještě zvyšovat v důsledku všudypřítomného vlivu sociálních médií. Tato studie zkoumá koncept body image (tzn. tělesného sebepojetí či hodnocení vlastního vzhledu) u tanečníků, a to prostřednictvím online průzkumu, do kterého se zapojilo čtyřicet pět aktivních nebo bývalých profesionálních a poloprofesionálních tanečníků napříč styly. Průzkum se zaměřil na nespokojenost tanečníků s vlastním tělem, tedy i s body image, a na faktory, které k ní přispívají, například internalizované tělesné ideály. Jak bylo zjištěno, značný počet respondentů napříč žánry přiznává, že tlak neodmyslitelně spojený s prostředím profesionálního tance do jisté míry negativně ovlivňuje jejich body image. Porovnávání vlastního těla s ostatními je častým jevem, který naznačuje, že v tanečním prostředí různého typu vládne soutěživost a důraz na vzhled. Drtivá většina respondentů se cítí tlačena k tomu, aby se přizpůsobila určitým představám o body image v tanci. Za primární zdroje těchto očekávání jsou označováni učitelé tance/choreografové a sociální média. Navzdory převaze negativních zkušeností vyhledalo odbornou pomoc jen malé procento respondentů. S narůstajícím povědomím o problémech s body image je komunita profesionálního tance stále více nakloněna přijímání inkluzivních postupů. Tanečního tréninku se navíc mohou účastnit i neprofesionální a rekreační tanečníci, neboť komunity začínají dávat přednost zápalu a rozmanitosti, čímž redefinují pojem tanečník a umožňují širšímu spektru lidí zažít krásu této umělecké formy.

KLÍČOVÁ SLOVA
Body image, standardy krásy, tanečníci, sociální média, identita

STANDARDY KRÁSY V TANCI
Standardy krásy v profesionálním tanci, zejména jevištním a divadelním, jsou již dlouhou dobu předmětem diskuzí a reflektují širší společenské normy a tlaky. Jak poznamenala Carissa Bethel (2024, 1): „Zpěváci mají svůj hlas, výtvarníci a fotografové ruce a sportovci a tanečníci mají svá těla. Větší důraz na tělesný vzhled a body image u tanečníků znamená také zvýšenou pozornost k problémům s nimi spojeným,“ čímž naznačila, že pro tanečníky není tělo jen nádobou, ale uměleckým nástrojem. Na rozdíl od zpěváků a výtvarníků, kteří mají určitou volnost v tom, jak se prezentují, jsou tanečníci často podřízeni nejrůznějším standardům týkajícím se vzhledu. Kniha Carla Blasise s názvem The Code of Terpsichore kodifikovala tělo a pohyb baletního tanečníka. Obsahovala detailní popis ideální podoby baletních póz a kroků, kterou měli tanečníci studovat a sami ztělesňovat (Blasis 1830). Autor kupříkladu uvádí, že „každá část těla musí být ve svých pohybech v souladu s těmi ostatními. To je vrchol dokonalosti“ (Blasis 1830, 42). Blasis dále tvrdí, že „tanečník, jenž chce okouzlit oko diváka, musí předvést veškerou eleganci, kterou mu jeho fantazie dokáže vnuknout – v držení těla, jemném vedení končetin a ladnosti každé z póz, kterou zaujme“ (Blasis 1830, 65). Toto tvrzení staví tanečníky před určité očekávání: jejich těla a pohyby musí v každém okamžiku ztělesňovat ,dokonalou‘ formu krásy, elegance a šarmu, což odráží fenomén ztotožňující uměleckou bravuru s fyzickou estetikou.

Fisher (1990, 17) určil devět oblastí, které definují body image člověka. Jsou mezi nimi tyto: vnímání a hodnocení vlastního fyzického vzhledu, přesnost vnímání velikosti vlastního těla a přesnost vnímání fyzických vjemů a pocitů, které se týkají jednoznačnosti a ochranné hodnoty hranic těla. Přísná kritéria spojená s profesionálním tancem (zvláště baletem), například požadavek na specifický typ těla, mohou významně ovlivnit sebevnímání a body image tanečníků. Několik studií v oblasti taneční vědy zdůraznilo negativní důsledky změněného sebevnímání, jako jsou poruchy příjmu potravy nebo zkreslená body image (Dantas a kol. 2018; van Winden a kol. 2020). Susan Foster (1997) mluví o „ideálním“ těle v tanci jako o konstruktu utvářeném technikou, tradicí a kulturním očekáváním. Rozlišuje mezi „hmatatelným“ nebo „opravdovým“ tělem – které tanečník fyzicky vlastní a prožívá – a „ideálním“ tělem, které si tanečník vizualizuje a představuje jako „dokonalou“ formu, jíž touží dosáhnout (Foster 1997, 237).

Přispějte na tvorbu DCJ

Zajímá vás celý článek?
Zakupte si jednotlivý text nebo rovnou celé číslo Dance Context Journal.

Co najdete v Journalu:

  • shnutí sezony v současném tanci, baletu a nonverbálním divadle
  • populárně-naučné články na aktuální téma
  • odborné studie na aktuální téma

Koupit článek         Koupit Dance Context Journal