100. výročí narození Merce Cunninghama: „Tanec musíte milovat a držet se ho.“

TV Rerun (Merce Cunningham Dance Company). Foto: Jack Mitchell, 1972.

TV Rerun (Merce Cunningham Dance Company). Foto: Jack Mitchell, 1972.

Měla jsem tu čest nejen vidět v Praze v roce 1997 naživo tančit samotného Merce Cunninghama v jeho představení Události (Events) na 8. ročníku festivalu Tanec Praha ve Veletržním paláci, ale také jsem mohla jako jediná Češka sledovat zkoušku Merce Cunningham Dance Company pod jeho vedením ve zkušebně dnešního Dance Perfect. Dodnes je to pro mě nezapomenutelný zážitek.

Studio bylo pro skupinu více než 20 tanečníků Cunninghamova souboru evidentně malé. Nikdo si ale nestěžoval. Seděla jsem na zemi a krčila se v zadním koutě studia, abych nikomu z tanečníků nepřekážela ve volném pohybu. Od začátku tréninku jsem se skoro neodvážila ani dýchat, nebo dokonce zakašlat či se pohnout. Na sále bylo takové ticho, že bychom slyšeli spadnout špendlík. Merce se opíral o tyč, protože již v té době velmi špatně chodil a vedl trénink tanečníků tichým hlasem.

Zadával cvičení od jednoduchých kombinací až po složité vazby, naznačoval je rukama a drobnými pohyby hlavy či chodidel. Někdy jsem zadání nerozuměla, ale vzápětí jsem pozorovala, jak si tanečníci suverénně poradili a drobné, neznatelné Mercovy pohyby rozvinuli do celého těla s použitím nevídané energie, síly a obratnosti.

Obdivovala jsem vynikající taneční techniku a fyzickou připravenost všech tanečníků, které jsem měla doslova před nosem, jeden metr před sebou. Během Mercova zadávání každé nové variace všichni tanečníci pozorně sledovali jeho pohyby a připomínky. Ani na okamžik z něho nespustili oči a vůbec nepovolovali vzpřímené držení těla. Vypadalo to, že vůbec nejsou unaveni. Kromě Merce během tréninku nikdo nepromluvil.

Robert Rauschenberg, Merce Cunningham, a John Cage pozorují Carolyn Brown, Violu Farber, a Steva Paxtona v hodině, Third Avenue studio, New York City, cca1960. Zdroj:  Robert Rauschenberg Foundation.

Při provádění cvičení a tanečních vazeb tanečníky Merce jemně dlaněmi bubnoval na tyč, které se občas přidržoval, nebo vytleskával docela složitý rytmus a pozoroval všechny své svěřence při práci. 

Teprve po skončení dvouhodinového tréninku jsem zavřela ústa, která jsem měla po celou dobu nevědomky otevřená údivem. Nikdy předtím (ani potom) jsem nezažila takovou disciplínu na tanečním sále a takovou úctu projevovanou choreografovi chováním a postojem tanečníků. Naprosto mě to ohromilo. Kéž by to tak mohlo vypadat i u nás, na sálech tanečních škol a souborů, pomyslela jsem si tenkrát a myslím si to stále.

 

Merce Cunningham (16. dubna 1919 – 26. července 2009)

Americký moderní tanečník a choreograf, který vyvinul nové formy abstraktního tanečního pohybu. Cunningham vytvářel vlastní kompozice s použitím hudby skladatele Johna Cage, který se stal jeho společníkem a spolupracovníkem a přispěl k věhlasu jejich tvůrčího tandemu. V roce 1953 Cunningham založil vlastní taneční skupinu Merce Cunningham Dance Company a jeho inovativní choreografická práce si získala široký ohlas. Stal se jedním z nejvlivnějších choreografů 20. století. Mezi jeho díla patří například: Root of an Unfocus (1944), Mysterious Adventure (1945), The Seasons (1947), Inlets (1948), Sixteen Dances for Soloist (1951), Company of Three (1951), Suite by Chance (1952), Symphonie pour un homme seul (1952). Cunninghamovy choreografie se jeví jako abstraktní tanec, jehož nálady se mění v důsledku náhlých změn a kontrastů v pohybu. Charakter jeho prací je spojován s motivy dadaistů, surrealistů a existencialistických umělců. S Merce Cunningham Dance Company vznikly také taneční filmy Life Time of Dance, Ocean, Split Sides, Beach Birds, Cage/Cunningham, Points In Space. V roce 1964 byla založena Cunninghamova taneční nadace za účelem udržet v činnosti Cunninghamovu taneční skupinu a umožnit pokračování Cunninghamovy kreativní práce.

Cunningham byl hnací silou v moderním tanci více než 50 let. Pracoval s myšlenkou, že „tanec a hudba by měly být schopny existovat nezávisle na sobě“, přičemž zároveň mohou sdílet stejný čas a prostor a využít náhody v rozpracovaných choreografických frázích. Zpochybnil způsob, jakým se vytvářel a zobrazoval tanec. Byl také zaníceným příznivcem nových technologií, zajímal se o film, video a počítačovou animaci. Cunningham vytvořil pro svoji taneční skupinu téměř 200 choreografií. Jeho práce uváděl také balet Pařížské opery, Boston Ballet, White Oak Dance Project a další taneční soubory.

 

Oslavu 100. výročí narození Merce Cunninghama nazvanou Night of 100 Solos: A Centennial Event bude možné sledovat přes internet dne 16. dubna 2019 na https://www.mercecunningham.org/activities/night-of-100-solos/

 


Fotogalerie

Merce Cunningham v Antic Meet. Zdroj: Walker Art Center.

Merce Cunningham v Antic Meet. Zdroj: Walker Art Center.

Cargo X (Merce Cunningham Dance Company), 1989. Foto: Jed Downhill.

Cargo X (Merce Cunningham Dance Company), 1989. Foto: Jed Downhill.

Témata článku

Merce Cunninghammoderní tanecNight of 100 Solosvýročí

Tanec

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

červenec 2019

Po Út St Čt So Ne
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
1 2 3 4
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: