Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“

Dnes, 5. ledna 2021, si připomínáme výročí amerického choreografa Alvina Aileyho, od jehož narození uplynulo 90 let. Americký tanečník, choreograf a aktivista se narodil v Texasu. Stal se jednou z vedoucích osobností moderního tance 20. století. Byl průkopníkem moderního tance ve Spojených státech amerických a jeho choreografie Revelations (Zjevení) je považována za jeden ze základních kamenů amerického moderního tance. Založil soubor Alvin Ailey American Dance Theater (1958) a v roce 1969 Americké taneční centrum Alvin Ailey (nyní Ailey School). V roce 1974 také rozšířil svoji taneční company založením souboru Alvin Ailey Repertory Ensemble.

Alvin Ailey. Foto: Eric N. Hong.

Alvin Ailey. Foto: Eric N. Hong.

Ailey získal mnoho ocenění, např. Spingarnovu medaili (1976), Kennedy Center Honors za příspěvek umění (1988), Capezio Dance Award (1997) a Guggenheimovo stipendium. Roku 2014 mu prezident Barack Obama posmrtně udělil Prezidentskou medaili svobody.

Alvin Ailey vyrůstal v chudém prostředí malého texaského města Navasota, čerpal inspiraci z afroamerických církevních bohoslužeb a z Baptist Young Union, které navštěvoval. Inspirovala ho také hudba, kterou slyšel v místním tanečním sále. Ve věku 12 let odjel s matkou z Texasu do Los Angeles. Zde vynikl jako nadaný student v jazycích a atletice. Potom, co spatřil vystoupení Ballet Russe de Monte Carlo, se nadchl pro tanec. Učarovala mu představení Katherine Dunham Dance Company a kurzy tance s tanečníkem a choreografem Lesterem Hortonem v jeho hollywoodském studiu na konci čtyřicátých let (Horton byl také zakladatelem první rasově integrované taneční skupiny v USA).

Po Hortonově smrti v roce 1953 se Ailey ujal role uměleckého ředitele v Horton Dance Studio. V letech 1953 a 1954 vytvořil pro Taneční divadlo Lestera Hortona čtyři díla: Afternoon blues (1953); According to St. Francis (1954); La Creation du Monde (1954); Mourning Morning (1954). Po celý svůj život čerpal inspiraci z Hortonovy taneční techniky.

Hermit Songs (Alvin Ailey). Foto: Jack Mitchell.

V roce 1954 Ailey debutoval na Broadwayi v krátkém muzikálu House of Flowers od Trumana Capoteho. Následující rok se objevil v The Carefree Tree. Ailey působil jako sólový tanečník i v dalším broadwayském muzikálu Jamajka v roce 1957. A v New Yorku dostal také příležitost studovat tanec u Marthy Graham.

Největší slávy dosáhl se svou vlastní taneční skupinou Alvin Ailey American Dance Theater (AAADT), kterou založil v roce 1958, aby uskutečnil svoji vizi company zaměřené na obohacení amerického moderního tance a na zachování jedinečnosti afroamerické kultury. AAADT se od svých prvních vystoupení rozrostla z malé moderní taneční skupiny do velké mnohonárodnostní organizace, která se stala pojmem po celém světě. V polovině šedesátých let Ailey přestal vystupovat na scéně a pokračoval v tvorbě choreografií pro své tanečníky.

V současnosti je Alvin Ailey American Dance Theater stále velmi populární multirasový soubor moderního tance, který představil americký moderní tanec po celém světě díky rozsáhlým světovým turné. Soubor stále existuje a navazuje na tradici eklekticismu, která byla pro Aileyho charakteristickým znakem.

 

„Chtěl jsem prozkoumat černošskou kulturu a chtěl jsem, aby tato kultura byla zjevením.“

Ailey debutoval s Alvin Ailey American Dance Theater v roce 1958 s choreografií Blues Suite, která čerpala z jeho jižanských kořenů. Je studií o hněvu, smutku a humoru, líčí život na polích a jižanských salónech. Další z jeho hlavních raných děl byla Revelations. Blues, spirituály, gospely a vzpomínky z dětství stráveném na texaském venkově s návštěvami baptistické církve inspirovaly Aileyho při tvorbě tohoto tanečního projektu, který vytvořil ve svých 29 letech. Revelations se ihned stalo mistrovským dílem amerického moderního tance. Je to pravděpodobně jeho nejvýznamnější dílo, oslava náboženského ducha.

Revelations (Alvin Ailey, Ella Thompson Moore a Myrna White). Foto: Jack Mitchell.

Ailey k dílu poznamenal: Revelations začalo hudbou. Byl jsem nadšen hudbou, která se hrála a zpívala v malých černošských kostelích v každém malém texaském městě, kde jsme s mou matkou žili. Tam jsem absorboval ten nejslavnější zpěv, který zní dnes všude na světě.“ Premiéra se konala 31. ledna 1960 a byla původně hodinovým dílem se šestnácti sekcemi. O dva roky později Ailey na turné po Dálném východě přepracoval Revelations na choreografii tří částí s názvem Pilgrim of Sorrow, Take Me to the Water a Move, Members, Move!.

Kritika v roce 1960 chválila Revelations jako „jedno z největších tanečních děl dneška“. Deset let po premiéře kritik David Vaughan napsal: „AAADT je bez Revelations téměř nemyslitelná.“ Po padesáti letech úspěšných představení je produkce stále považována za značku AAADT. V dubnu 1970 se odehrála premiéra Streams s hudbou českého hudebního skladatele Miloslava Kabeláče. V roce 1976 Ailey vytvořil duet Pas de Duke s hudbou Duke Ellington Orchestra na počest dvou nejuznávanějších tanečníků na světě – Judith Jamison a Michaila Baryšnikova. Choreografie byla součástí festivalu Ailey Celebrates Ellington.

Ohromujícím sólovým dílem se stalo Cry, vytvořené pro Aileyho múzu Judith Jamison, jednu z nejslavnějších tanečnic AAADT v šedesátých a sedmdesátých letech (po Aileyho smrti v roce 1989 působila více než dvě desetiletí jako umělecká ředitelka společnosti). Cry choreograf věnoval „všem černoškám všude na světě a zejména našim matkám“.

V šedesátých letech se vydal Ailey se svou skupinou na turné, které sponzorovalo Ministerstvo zahraničí USA. Toto umělecké turné stvořilo i jeho mezinárodní pověst. Během Aileyho života cestoval soubor po Spojených státech i po celém světě, včetně Číny, východní Asie, Austrálie, Ruska a Jižní Afriky. AAADT bylo často používáno americkým ministerstvem zahraničí jako kulturní velvyslanec, jako součást „zvláštního mezinárodního programu prezidenta F. F. Kennedyho pro kulturní prezentace“. Skupinu vidělo více než dvacet jedna milionů lidí na šesti kontinentech, bezpočet dalších zhlédlo jeho práci prostřednictvím četných televizních vysílání a internetu.

Alvin Ailey a Judith Jamison. Foto: Jack Mitchell.

Během své dlouhé kariéry vytvořil mnoho tanečních projektů. Zanechal 79 původních choreografických děl, z nichž mnohá se zaměřila na afroamerické kulturní motivy. Zdůrazňoval, že jeho AAADT neslouží výlučně k interpretaci jeho choreografií. Měl vizi skupiny, která by představovala jak nové projekty, tak i důležitá díla z minulosti. V této roli je těleso dodnes uznávanou pokladnicí amerických choreografií moderního tance.

Ailey zemřel ve věku 58 let 1. prosince 1989 v nemocnici Lenox Hill v New Yorku. Celý taneční svět tehdy truchlil nad smrtí jednoho z největších průkopníků moderního tance. Ailey „měl velké srdce a obrovskou lásku k tanci,“ řekl Michail Baryšnikov pro The New York Times a dodal: „Jeho práce významně přispěla k americké kultuře.“

Navzdory své předčasné smrti zůstává Ailey nadále důležitou uměleckou osobností prostřednictvím tanečních projektů, které vytvořil, a organizací, které založil. V dějinách moderního tance zanechal nesmazatelnou stopu, a to jak svými choreografickými projekty, tak pokračující prací AAADT. Jeho kombinace klasických a moderních stylů ve spolupráci s tanečníky různých národností představila zcela nový směr tance novému publiku.

 

Zdroje:

Online Exhibition – Alvin Ailey American Dance Theater: 50 Years Cultural Ambassador to the World | Exhibitions – Library of Congress (loc.gov) 

https://cs.wikipedia.org/wiki/Alvin_Ailey

https://en.wikipedia.org/wiki/Alvin_Ailey

https://artsandculture.google.com/exhibit/alvin-ailey/ngIyiZG_3FP0JQ

 

Témata článku

Alvin Ailey

Tanec

Poznámka k vazbám Alvina Aileyho na Československo

vložil Zdeněk Prokeš

IP: 62.24.76.177
Reaguje na:
Úvodem bych chtěl moc poděkovat Monice Rebcové za připomenutí velké osobnosti světového tance a choreografie A. Aileyho při příležitosti jeho nedožitých devadesátin. Rád bych její článek doplnil o několik styčných bodů, které měl s Československem, a připomněl tak jeho vliv na moderní tanec u nás.

V roce 1979, když Alvin Ailey American Dance Company u nás hostoval poprvé, se s Aileyem setkal choreograf Jan Hartmann, který v té době byl v posledním ročníku studia choreografie na HAMU. V rozhovorech s Aileyem projevil zájem po dokončení studia pokračovat ve studiu u něj. Po dalším jednání mu byl nabídnut roční pobyt na Alvin Ailey American Dance Center finančně zajištěný Fulbright Commision. Náročný jednoletý program mu pak byl z důvodu vážného úrazu prodloužen. Přes úraz byl schopen se školním souborem nastudovat pár svých starších choreografií a předvést je na závěr školního roku ve školním gala představení. Do USA se pak vracel v letech 1984, 1985 a 1986 na pozvání do různých projektů a zejména začal působit jako hostující pedagog tance na Brooklyn College. Tato spolupráce pak vyústila v projekt výměny pobytu Tanečního souboru při Brooklyn College a Tanečního souboru VUS UK v Praze a New Yorku. Při jeho pobytech se samozřejmě opakovaně setkával i s členy a studenty Alvin Ailey American Dance Cencer. A tak se mu podařilo při zajišťování programu pobytu českého souboru zajistit též možnost studiového představení v této škole. V českém souboru v té době působila i Eva Jeníčková, která si pak vyjednala pozvání k pobytu na této škole i finanční podporu Fulbright Commision.
Několik měsíců před svou smrtí v květnu 1989 přijal Ailey pozvání od UNESCO k návštěvě Prahy v rámci 40. výročí založení Mezinárodního divadelního ústavu v Praze, který uspořádal nezapomenutelný Mezinárodní choreografický seminář, jehož se zúčastnilo několik významných choreografů z obou stran železné opony. Na toto setkání nikdy nezapomenu. A nakonec ani na hostování A.A.A.D.C. v Praze a Brně na podzim 1997, kdy už soubor vedla Judith Jamison.
+6 0 ! Odpovědět

Zobrazit další komentáře 1

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: