Od sportu k tanci
S Ogounem a Šmokem František Pokorný vedle uměleckých postojů sdílel zázemí ve sportu, který inspiroval jeho taneční rukopis a od kterého se dostal k tanečnímu umění. V něm zasáhl do širokého spektra jeho podob, amatérského tanečního hnutí i profesionálního divadelního tance, „vážného“ umění i zábavních žánrů, vykračoval za hranice tance k pantomimě i ke spolupráci s dalšími divadelními žánry. Po studiích na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a na Katedře tance AMU (teorie tance u prof. Jana Reimosera, diplomová práce Tělesná výchova a tanec, 1962) a angažmá v Ústředním souboru Ministerstva vnitra se na začátku šedesátých let zapojil do dobového dění svými choreografiemi i teoretickými úvahami a „manifesty“. Přetvořil taneční složku VUS z folklorního souboru na skupinu džezbaletu (1961–1969), spolupracoval s divadlem Semafor (1969–1971). Od začátku sedmdesátých let dlouhodobě vedl baletní soubor divadla v Liberci (1971–1993) a hostoval na různých scénách po celé republice, příležitostně i v Národním divadle či v souboru Pavla Šmoka, v osmdesátých letech stál zároveň s působením v Liberci v čele Baletu Československé televize (1984–1988). Byl iniciátorem festivalu pantomimy v Litvínově a stál u zrodu známé pantomimické skupiny Cvoci.
Za Františkem Pokorným
František Pokorný (narozen 23. února 1933 v Okříškách), český tanečník, choreograf, publicista a kritik, inspirátor, který v českém prostředí etabloval jazzový tanec a žánr džezbaletu a podporoval rozvoj novodobé pantomimy, zemřel v Praze 24. května 2025. Svoji kariéru začal rozvíjet v polovině padesátých let a intenzívně se podílel na formování „nové vlny“ v českém baletu. Stojí však dnes poněkud v pozadí hlavních dvou aktérů tohoto dění, Luboše Ogouna a Pavla Šmoka, jejichž jména se automaticky vynoří ve spojitosti s tehdejším „poetickým“ baletem. Byl jejich o něco mladším generačním souputníkem, společně s Vladimírem Vašutem, Věrou Untermüllerovou, Ladislavem Fialkou a dalšími teoretiky, choreografy, tanečníky a mimy, kteří utvářeli nové směry a cesty dobového pohybového umění. Za jednoho ze svých učitelů Pokorného považuje Jiří Kylián, který jako student konzervatoře tančil v jeho jazzových choreografiích v „amatérském“ souboru VUS.