Panelová diskuse #3: Úvahy nad psaním o tanci
Dne 24. dubna 2022 proběhla v rámci projektu Reflexe tanečního a pohybového umění v Evropě v Praze a online otevřená panelová diskuse, která se zabývala postavením tanečního kritika v Evropě. Moderátorka Lucie Hayashi pozvala pět tanečních kritiků a lektorů kritického psaní, mezi hosty usedli Sanjoy Roy, Emily May, Anette Therese Pettersen, Hild Borchgrevink a Petra Dotlačilová. Řešilo se například, jaké jsou podmínky, překážky a radosti psaní o tanci a co přináší teoretická reflexe rozvoji tanečního umění. Debata byla přenášena také formou online streamu.
Reportáž z diskuse k přečtení zde.
Záznam z diskuse ke zhlédnutí zde:
Moderátorka:
Lucie Hayashi (CZ) je taneční kritičkou, projektovou manažerkou a zabývá se výzkumem v oblasti umění. Vystudovala magisterský a doktorský program v oboru Taneční věda na Akademii múzických umění v Praze a rovněž získala magisterský titul v oboru Japanistika na Karlově univerzitě v Praze. Je spoluzakladatelkou a redaktorkou online magazínu Taneční aktuality, kde pravidelně publikuje. Vyučuje taneční management a působí jako vedoucí Katedry tance na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze. Je také členkou rady profesních organizací a dotačních komisí pro tanec a pohybové divadlo v České republice.
Hosté:
Hild Borchgrevink (NO) je spisovatelkou, umělkyní, redaktorkou a v současnosti také posluchačkou doktorského studijního programu na Norské hudební akademii. Píše o hudbě a hudebním divadle pro deník Dagsavisen a Scenekunst.no. Získala titul Master of Fine Arts v oblasti umění a veřejného prostoru na Národní akademii umění v Oslu, magisterský titul v oboru muzikologie, a ekvivalent bakalářského titulu v oblasti kreativního psaní a kritiky performativního umění. Byl redaktorkou deníku Scenekunst.no a má zkušenosti také jako projektová vedoucí na festivalech současné hudby, jako například Nordic Music Days a Ultima.
Anette Therese Pettersen (NO) je divadelní a taneční kritička, kurátorka, editorka a publicistka. V současné době studuje doktorské studium divadelní vědy na University of Agder. Dříve studovala divadelní vědu na University of Oslo (MA) a píše pro Morgenbladet, Scenekunst.no, a Norsk Shakespeare- og Teatertidsskrift. Pracovala jako produkční ve sféře performativního umění, stále spolupracuje s choreografkou Henriette Pedersen. Je spoluzakladatelkou projektu Writingshop, který zkoumá procesy a politiku současné kritiky v praxi.
Petra Dotlačilová (CZ) je taneční publicistka a badatelka, pravidelně publikuje na webu Tanečních aktualit, kde je zároveň vedoucím projektu Speciální vydání. Vystudovala italianistiku na Univerzitě Karlově (BA), taneční vědu na Akademii múzických umění v Praze (MgA. a PhD) a získala doktorát z divadelní vědy na Stockholm University.
Sanjoy Roy (UK) je britský taneční kritik se sídlem v Londýně. Od roku 2002 píše o tanci pro denník Guardian, přispívá také do dalších médií a publikací ve Velké Británii i v zahraničí. Dříve působil jako editor pro Dance Books Ltd. Pravidelně mentoruje na programu pro taneční kritiky Springback Academy, organizovaném platformou Aerowaves Europe, a je zakladatelem a editorem Springback Magazine (od 2018). sanjoyroy.net
Emily May (UK), absolventka Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance v Londýně, je pravidelným přispěvatelem do publikací po celé Evropě a Americe, včetně The Stage, ArtReview, Frieze, Flash Art, The Brooklyn Rail, Dance Magazine a Springback Magazine, platformy současného tance a psaní iniciativy provozované Aerowaves. Zastávala na plný úvazek pozice v několika redakčních týmech a v současnosti pracuje jako redaktorka v hudební organizaci COLORSxSTUDIOS v Berlíně, pro kterou v prosinci 2021 spustila novou redakční platformu.
NEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí