Every Minute Motherland – Těla vypovídající o válečné zkušenosti

Tělo ve stavu agrese a zoufalství, ve stavu paralýzy a počínajícího traumatu, ve stavu výdrže a odolnosti. To jsou fáze performance Every Minute Motherland, která vypovídá o válečné zkušenosti. Polský choreograf Maciej Kuźmiński společně s polsko-ukrajinským týmem tanečnic a tanečníků tematicky připomínají potřebu volnosti, která je letošním leitmotivem festivalu Divadelní Flora Olomouc.

Every Minute Motherland. Foto: Maciej Moskwa, Mariusz Marciniak, Maciej Rukasz, Przemysław Jendroska.

Dílo Every Minute Motherland je mezinárodně uznávané a poprvé se představilo v České republice, stejně jako soubor Macieje Kuźmińského, který pracuje s vlastní metodou Dynamic Phrasing. Dle informací na webových stránkách souboru se komplexní a dynamická výuka skládá z pěti pilířů, prostřednictvím kterých má dojít k hlubšímu pochopení původu pohybu. Daná cvičení vychází z opakovaných, smyčkových kroků, které přispívají k stabilitě těla. Pracuje taktéž s proudem energie v těle jednotlivce, jejím ztělesněním a zakomponováním do tanečních sekvencí. Dynamic Phrasing napomáhá umělcům se spojit s vlastním původem a využít rozmanitost svého potenciálu.

V případě Every Minute Motherland jsou součástí choreografie dva polští tanečníci a pětice ukrajinských tanečnic. Především se dává prostor ženám, které jsou poznamenány válečnou zkušeností. Z toho důvodu tvoří základ inscenace jejich pohybový materiál vycházející z osobních prožitků. Vypovídají o traumatizovaném těle a reflektují počátek války a s ní spojený pocit odcizení od své země i od své identity.

Představení se odehrává v prostředí S-Klubu, kde na prázdné jeviště přichází aktéři. Vzájemně navazují oční kontakt a využívají první minutu ticha, než zahájí společný tanec, který jeví známky chaosu a vzdoru. Těla účinkujících jsou na moment paralyzována, ale poté opět navrácena do synchronního tance skupiny. Tempo se zvyšuje, hudba utichá a slyšíme zrychlující se dech. Nacházejí se ve stavu agrese a frustrace a dostávají se do bodu totálního vyčerpání. Zkouší, jakou fyzickou, ale i psychickou zátěž dokážou unést.

Teplé, oranžové nasvícení scény se razantně mění do chladně modrého, které nás přenáší do vnitřního stavu samoty. Tanečnice pracují s mnohem plastičtějšími, pomalejšími, spirálovými pohyby. Deformují svá těla, která vystavují extrémní tenzi a záměrně si údernými pohyby způsobují bolest. Zvedající se hruď od země a její následný tvrdý dopad nazpět vypovídá o bezvládnosti, kdy se ženy schoulí a uzavírají do sebe. Jejich situace se zdá bezvýchodná, když vtom dochází na první fyzický kontakt mezi účinkujícími. Vzájemné spojení umocní společným tancem s bojovými pozicemi, jehož účelem je představit jejich nezlomnost.

Meditativní hudba v pozadí pak napomáhá ke katarzi, kterou také prochází Anna Myloslavska. Ta představuje svou sílu ve stoji na jedné noze v řádu několika minut. Myloslavska ale prokazuje, že nachází cit pro rovnováhu a díky své koncentraci vydrží únavu, třes, které přeruší, až bude chtít.

Dramaturgický oblouk inscenace zachycuje vnímání a procítění daných emocí a traumat v průběhu času. Produkce vyžaduje mimořádné mentální propojení aktérů. Od počátečního vzdoru se interpreti dostávají ke smíření a na závěr se obnovuje intenzita tance – je třeba vydržet, odolat, jelikož stále není konec války.

V rámci následující debaty Kuźmiński, jenž nahrazoval zraněného tanečníka, sděloval morální dilema ze své pozice polského umělce, který je součástí výpovědí ukrajinských tanečnic. Téma války se dotýkalo každého z nich, bylo na počátku emočně náročné už vzhledem k tomu, že premiéra proběhla půl roku po ruské invazi na Ukrajinu. V průběhu času však nalezli způsob, jak vypovídat o své zkušenosti s nutným emočním odstupem.

Přesto lze z představení vycítit psychicky náročnou atmosféru, kterou si tanečníci a tanečnice procházejí, což zmínila v debatě i Anna Myloslavska. Zdůraznila, že vystupovat v tomto díle jí nepřináší ani radost, ani potěšení. Every Minute Motherland vnímá jako boj za to, co jí bylo odebráno. Všímá si přehlcení informacemi v médiích a na sociálních sítích, čímž se vážnost války utlumuje. Z toho důvodu chtěli svou zkušenost vyjádřit pohybem, který mnohdy dokáže zasáhnout více než slovní výpověď.

Every Minute Motherland reprezentuje postavení ukrajinských tanečnic, které bojují proti utlačení své identity. K ní se evidentně vztahovaly ukrajinským lidovým tancem hopak, který byl součástí choreografie, nebo hudbou ukrajinské folkové skupiny DakhaBrakha. Zvolená píseň Nad dunaem vystihovala stěžejní téma představení – lásku k rodné zemi, smutek a strach o její ztrátu a odhodlání bojovat za její svobodu.

Psáno z představení dne 11. května 2024 v rámci festivalu Divadelní Flora Olomouc.

Every Minute Motherland
Choreografie, světelný design, úprava hudby: Maciej Kuźmiński