Krasavice interkontinentální: Ironicky a s nadhľadom... alebo ženy o ženách

Krasavice interkontinentální – to je ironický názov inscenácie dvoch žien, Arte a Marte, teda Anny Polívkovej a Marthy Issovej. Herečky v nej ukazujú príbeh dlhoročného priateľstva, v ktorom nechýbajú zábavné momenty, ale ani hádky, veľký rozkol a uzmierenie. Irónie a nadhľadu sa nevzdávajú ani v samotnej inscenácii. Práve vďaka odľahčenému prístupu je ich dielo výnimočné.

Martha Issová a Anna Polívková

Martha Issová a Anna Polívková

Spojenie dvoch typologicko odlišných osobností je základom, na ktorom stojí celá inscenácia. Vysoká blondína Polívková a nízka kučeravá čiernovláska Issová sú si navzájom opakom, no obe sú súčasťou jedného celku. Kostýmy vo farbách bielej a čiernej takisto naznačujú, že v tomto duu našlo jin svoje jang. Ich opozičné postavenie je zároveň epicentrom komiky, ktorá je motorom celej inscenácie. Na javisku sa pred nami zrodilo klaunské duo, o to čarovnejšie, že jeho predstaviteľkami sú ženy. Ženy, ktoré riešia bežné problémy nežnejšieho pohlavia a medzi ktorými panuje prirodzená rivalita. Vzťah dvoch kamarátok z detstva založený na vernej oddanosti je neustále vychyľovaný podpichovaním, jemným urážaním a nenápadnou provokáciou. Práve tieto malé konflikty však v jednom bode dosiahli hranicu únosnosti a spôsobili fatálny rozpad nerozlučného tandemu.

Polívková s Issovou využívajú hlavne nonverbálne výrazové prostriedky, nemnoho textu v niekoľkých scénach dokonca dopĺňajú, alebo nahradzujú aj akrobaciou. Typicky ženské spory a konflikty zobrazujú s nadhľadom a humorom, ktorý sa im počas celej inscenácie darí udržiavať v ľahko plynúcom toku na seba nadväzujúcich scén. Prehnanou sa azda môže javiť iba jedna z úvodných častí. Priateľky sa predbiehajú v tom, ktorá z nich v sebe nosí väčší smútok. Slová im už nestačia, a tak svoje vyjadrenia stupňujú. Z plaču prejdú v rev, až ich emócie donútia vyšplhať sa na akrobatické šály, len aby dokázali akú silu má ich nešťastie. Niekoľko minút preexponovaných emócií však iba udáva takt zvyšku inscenácie – nadsadením nás herečky uvádzajú do komiky, ktorá udalosti zveličuje a karikuje, aby sa k nej mohli v slabších, no stále pôsobivých variáciách prinavracať.

Martha Issová a Anna Polívková.

Ženská klauniáda sa dá považovať za marginálny žáner. Nesporne však má svojich tvorcov – teda tvorkyne – rovnako ako aj nadšených fanúšikov, ku ktorým sa pridávajú aj tieto české krásavice a ich obdivovatelia. Ak budete v dnešnom svete hľadať svieži pohľad na kamarátstvo a spoločné putovanie životom šmrncnuté cirkusovou hravosťou, zamierte do pražskej La Fabriky a zoznámte sa s duom Arte a Marte.

Psáno z reprízy 17. června 2016, La Fabrika, Praha.

rasavice interkontinentální – Arte et Marte
– klaunské duo o přátelství