Louskáček, vánoční sen – Radost a vánoční nálada

Louskáček je výpravným klasickým baletem, který do divadel vždy přináší symboliku Vánoc a patří k nim nejen svou tematikou a obsahem, ale i svou zimní atmosférou. V tomto směru nový Louskáček, vánoční sen uváděný v Divadle Hybernia obstál důstojně. 

Louskáček - Tanec sněhových vloček (studentky TK Praha a FIBS). Foto: Marek Malis.

Louskáček - Tanec sněhových vloček (studentky TK Praha a FIBS). Foto: Marek Malis.

Představení pořádá agentura Czech Jazz Art spolu s baletní školou First International Ballet School ředitelky Veroniky Iblové a produkční Jany Malisové, pro které bylo uskutečnění celovečerního dějového baletu Louskáček dlouholetým snem a podařilo se jim ho splnit. Na představení participovali studenti nejen jejich školy, ale také členové souboru baletu Divadla J. K. Tyla v Plzni, studenti Konzervatoře hl. m. Prahy, Baletu Praha Junior, Tanečního centra Praha – konzervatoře. Nejedná se o repertoárové představení, ale o projekt, který má pouze několik repríz (poslední 10. a 18. ledna 2017 v Divadle Hybernia). Není to jediná inscenace tohoto baletu, která je v Praze hrána. V Hybernii je uváděna nově ještě další verze Louskáčka. V Národním divadle je na repertoáru inscenace s názvem Louskáček a Myšák Plyšák. Její choreograf Petr Zuska udělal zásadní změny v libretu i v jeho postavách. Zato Louskáček, vánoční sen režiséra Gustava Skály představuje klasické pojetí výpravného baletu. Je stejně jako ostatní inspirován dílem slavného romantického spisovatele E. T. A. Hoffmanna Louskáček a Myší král.  

Klasické pojetí

V baletu jsou vylíčeny barvitě události kouzelné štědrovečerní noci, kterou putuje Klára se svým ochráncem – princem Louskáčkem – do jeho pohádkové říše a zase zpět. Příběh začíná slavením Štědrého večera, kdy Klárka dostane kouzelný dárek – louskáček na ořechy, který se v její fantazii promění v krásného prince a společně putují do pohádkové říše k vánočnímu stromu, kde přemohou zlého Myšího krále.

Na jevišti se stále něco děje a je zaplněné dospělými a dětskými tanečníky. Choreografii vytvořil umělecký šéf baletu J. K. Tyla Jiří Pokorný a ředitelka First International Ballet School Veronika Iblová s odvoláním na Maria Petipu. Oba ukázali kromě zdařilé pedagogické práce i choreografický cit nejen v znovuoživení Čajkovského baletu, ale i v zjednodušené podobě.

Louskáček - Klárka (Rosa Maria Pace) a Princ Louskáček (Leonardo Velletri). Foto: Marek Malis.

V představení je kromě klasické estetiky pohybu použito i méně náročné technické pojetí s ohledem na možnosti tanečníků. Obsahuje propracované sborové tance limitované velikostí jeviště, sólové variace strýčka Drosselmeyera, pas de deux prince a Klárky, stejně jako tance cizích národů. Zahrnuje i prvky taneční pantomimy. Scénické řešení podtrhuje štědrovečerní atmosféru a svět plný dětské fantazie. Malebnou dekoraci Michala Horáčka doplňují osvědčené kostýmy zkušeného návrháře Josefa Jelínka, které korespondují s pohybovým a výrazovým rejstříkem představení.  

Nerovnoměrné výkony na jevišti

V premiérovém obsazení se představila v roli snové Kláry sólistka Bohemia Baletu Praha Rosa Maria Pace. Její výkon nebyl zcela dokonalý, postrádal dostatečnou technickou jistotu, ke které by mohla dospět, kdyby měla více jevištních zkušeností a času na studium role. Na druhou stranu svou jemností a půvabem šla vstříc inscenačnímu záměru a atributům, které má Klárka v klasickém Louskáčkovi mít. Technická čistota a pohybová vytříbenost chyběly občas i prvnímu sólistovi Baletu Florencie Leonardovi Velletrimu v úloze prince. Projevoval se u něj jistý potenciál v sólových partech a také v partneřině s Klárkou. Duety se zajímavými zvedačkami však postrádaly dostatečnou sehranost.

Charakterní postavu strýčka Drosselmeyera výrazně ztvárnil sólista Pražského komorního baletu a stálý host Laterny magiky Viktor Svidró. Zúročil po výrazové stránce své zkušenosti a působil jako tajemný vynálezce i poťouchlý strýček, který si s dětmi rozumí. Je třeba vyzdvihnout představitele dětských rolí, kteří tančili roztomile a ve sborových tancích byli synchronní, a to i ty nejmenší děti (kupříkladu tanec loutek-panenek). Proto drobné nedostatky jako jedno škobrtnutí či pohled na druhou stranu jim lze lehce odpustit. Také starší děti působily ve svých rolích přirozeně a pohybovaly se po jevišti se samozřejmostí, například vojsko myší a vojáků. Krásně a lehce se vznášely po jevišti představitelky sněhových vloček a motýlků. Členové baletního souboru Divadla J. K. Tyla zatančili procítěně cizokrajné tance jako španělský, ruský či čínský. V neposlední řadě důležitou součástí večera byly role maminky bývalé sólistky baletu ND Jade Clayton a tatínka Ivo Jiráska z Laterny magiky, kteří spolu s dalšími tanečníky herecky přesvědčivě ztvárnili své postavy.

Louskáček - Ruský tanec (studentky FIBS Rebecca Hengalová, Zoë Howes, Leila Chrzanovská, Chise Miyamoto). Foto: Marek Malis.

Celý balet zakončil potlesk, ale i výskot a další výkřiky naznačily, že se balet obecenstvu líbil. Představení baletu Louskáček, vánoční sen se i přes složitost nastudování vydařilo. Některé menší nedostatky vynahradilo nadšení dětí, radost a vánoční nálada, které se přenesly z jeviště do celého divadla. Navíc má Louskáček, vánoční sen přidanou charitativní hodnotu. Jeho prostřednictvím je podpořena nezisková organizace, která podporuje rodiny dětí se zrakovým a kombinovaným postižením.   

Psáno z premiéry 5. prosince 2016, Divadlo Hybernia.  

Louskáček, vánoční sen
Libreto: Ernst Theodor Amadeus Hoffmann
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie: Veronika Iblová a Jiří Pokorný
Režie: Gustav Skála
Asistentky choreografie: Jade Clayton a Linda Svidró Schneider
Kostýmy: Josef Jelínek
Scéna: Michal Horáček
Světelný design: Michal Horáček a Gustav Skála
Produkce: Jana Malisová

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Hodnoceno 0x

Témata článku

Jiří PokornýVeronika Iblová

Divadlo Hybernia

Tanec

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

listopad 2020

Po Út St Čt So Ne
26
27
28
29
30
31
1
2 3 4 5
6
7
8
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 1
2
3
4
5
6
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: