Monstera Deliciosa – Křehká monstra na scéně

V rámci pražského Mime Festu proběhlo premiérové představení Monstera Deliciosa. To je dílem klaunského tria Squadra Sua, které v současné sestavě (Roman Horák, Robert Janč a Lukáš Houdek) působí od roku 2012 a zabývá se především tvorbou pouličních performancí. Monstera Deliciosa je však v tomto ohledu výjimkou – inscenace byla vytvořena speciálně pro divadelní jeviště. Klauni jsou tak ze tří stran ohraničeni stěnou z šál a z jedné strany na ně číhají hladové pohledy diváků. Co se stane, když seberete komediantům jejich volnost a uzamknete je do pomyslné, stísněné klece jeviště?

Monstera Deliciosa (Roman Horák, Robert Janč, Lukáš Houdek). Foto: David Konečný.

Nejen s touto otázkou se snaží tři postavičky v bílých podvlíkačkách vyrovnat. Inscenace balancuje na hraně křehkého a brutálního. Ukazuje klauny, kterým z cirkusového kostýmu zbyl jen červený nos, ale ani ten už není tak ostře rudý a pravidelně kulatý.

Začátek Monstera Deliciosa přináší křehký a jemný humor, působící jako nádech čerstvého vzduchu ve srovnání se záplavou vyčpělých klaunských produkcí a eskapád. Na scénu se z nebe snese umělý šlehačkový dort. Díky bílému a minimalistickému ladění (kromě dortu se první část inscenace obejde téměř bez rekvizit) se dění na scéně odehrává jako v nějakém snu či přeludu, kdesi vysoko nad pozemským světem. Klauni se v krátkých skečích různými způsoby snaží dort ukořistit sami pro sebe a předvedou řadu situací od šermování s vidličkami až po lákání dortu citlivým zpěvem. Jeden z klaunů, který je ostatními nejvíc trápen, zpívá a dort se posouvá blíž k zemi, ruší ho zbylí dva a sladkost stoupá zpátky do nedosažitelné výšky. Protagonisté nakonec vytouženou manu ukořistí a představení by mohlo klidně skončit. Zařadilo by se tak mezi řadu inscenací, které pobaví, ale nenesou s sebou zásadnější pointu. Tomu se ale Monstera Deliciosa vymyká ve své druhé části, jakkoli se nejdřív zdá zbytečná.

Monstera Deliciosa (Roman Horák, Robert Janč, Lukáš Houdek). Foto: David Konečný. Klauni se vrací na scénu, ale už bez snové poetiky. Dva z nich, kteří doposud pošťuchovali chudáka nejslabšího, korunují své role tyranů i zjevem. Na hlavě mají tradiční rudé paruky s pleší uprostřed a nesou si s sebou i známý kufřík s předvídatelnými rekvizitami, barevnou pouťovou trubkou, balonky, ze kterých vytváří zvířátka, anebo neustále se zavírající rozkládací židličkou. Šikanují slabšího kolegu a nutí ho hrát na harmoniku, kdykoli ho vyzvou. Hraní mu ztěžují (kladou mu do ruky různé předměty, aby vše bylo obtížnější), až ho utrápí k smrti. Po odklizení těla se inscenace navrací do svého původního snového ladění – oběť se zpomaleně jako duch vrací s obřadně neseným dortem, do kterého boří obličej. Spojení klasické groteskní skeče v pomalém tempu s brutalitou předchozí scény tak způsobí velmi zdařilé rozuzlení a pocit zbytečnosti druhé, kýčovité části představení se rozplývá, dramaturgie do sebe zapadá.

Monstera Deliciosa není tradiční klaunské představení už jen proto, že si uvědomuje principy, kterých využívá, a záměrně je přepaluje do maxima. Pracuje s jemnými detaily, používá projekce (v určitých scénách běží v pozadí video s abstraktními motivy jakýchsi větviček či jindy rozbitého skla), kombinuje scénické prvky, kterých užívá moderní divadlo, ale nechává je v čisté až puristické podobě, a především si trefně hraje s podstatou klaunství. Využívá jeho grotesknosti, žánrově odlehčeného vtipu, ale dává mu také poetiku často tragických životů komiků, jako lidských bytostí – mužů.

Psáno z premiéry 2. listopadu 2016, Palác Akropolis.

Mime Fest – mezinárodní festival mimického divadla
31. října–4. listopadu 2016