Opening – Vítejte v šapitó

Všichni si přejeme, aby bylo všechno jako dřív. Strategii k tomuto cíli má každý svou. Někteří aktuální situaci ignorují a snaží se přes všechny okolnosti svůj život vrátit do kolejí před pandemií. Jiní k okolnostem přistupují pragmatičtěji a dělají různá racionální opatření, aby „normál“ mohl přijít bez větších rizik. Při hledání své krizové strategie pražská progresivní scéna Jatka78 neváhala a od počátku pandemie plnila veřejný i digitální prostor bohatým obsahem.

Opening. Foto: Jatka78.

Opening. Foto: Jatka78.

Pomyslným vrcholem tohoto snažení je velké šapitó s názvem Azyl78, které pořadatelé letos pořídili a umístili ve Stromovce. V průběhu léta bude tato scéna otevřena nejen domovskému souboru Cirk La Putyka, ale i mnoha dalším tanečním i činoherním tělesům (Dekkadancers, Divadlo pod Palmovkou, Divadlo Na zábradlí, Činoherní klub atd.). Zároveň patří organizátorům Azylu78 velký dík i za to, že poskytují divákům co největší komfort a zajišťují v těsné blízkosti šapitó testovací místo, které lze ve snaze o dodržení platných opatření pohodlně využít těsně před představením.

V kontextu pandemie a všech souvisejících událostí je třeba vnímat i novocirkusovou performance berlínského souboru Analog s názvem Opening. Soubor se na Jatka78 vrací celkem pravidelně a vždy sklízí nadšené reakce publika. Není tedy překvapením, že na něj produkce a dramaturgie Jatek78 vsadila i tentokrát. A i nyní to byla, jak se říká, trefa do černého. Představení je přesně tím, co si všichni tento dlouhý pandemický rok přáli – veselým a divokým setkáním s excelentní autorskou hudbou.

Opening. Foto: Milan Jaroš.

Představení Opening fungovalo na principu přehlídky disciplín jednotlivých umělců, které byly provázané krátkými intermezzy v podobě sólového hudebního vystoupení či krátkých skečů. Již v divokém a dynamickém začátku, kde se sešlo všech osm akrobatů za doprovodu dvou hudebníků a jedné zpěvačky, si publikum doslova obmotali kolem prstu. Sólové výstupy akrobatů byly i v průběhu jednotlivých triků odměňovány bouřlivým potleskem. Sérii sólových vystoupení zahájila show na cyr wheelu protkaném provázky jako pavučina či lapač snů, do nichž se performer Ole Lehmkuhl postupně zaplétal. Mimořádné bylo po technické i estetické stránce mužské duo Maria Española a Carlose Zaspela na pohyblivé čínské tyči, která se mezi nimi pohupovala jako nezastavitelné hodinové kyvadlo. Propojení novocirkusové disciplíny a hudebníků bylo nejvíce znatelné u vystoupení žongléra Bertana Canbeldeka, který se u své disciplíny zaměřil na rytmus žonglování o zem a zvýraznil ho mikrofonem. Stal se tak součástí přímého dialogu mezi ním a hudebníky. Ti byli po celou dobu velmi silným partnerem všem performerům, kterým byli schopni (pokud bylo potřeba) rytmicky vyjít vstříc. Velmi chytlavé rytmy a příjemný hlas zpěvačky by bez problémů obstály i jako samostatná jednotka v podobě koncertu či záznamu.

Letošní první zahraniční soubor přinesl šapito Azyl78 bouřlivé a dlouhotrvající ovace ve stoje. Po představení plném světelných efektů, dechberoucí akrobacie a wow efekt triků ani nemohlo přijít nic jiného. Souboru nelze upřít ani nápaditost, precizní technickou úroveň triků a rychle navázaný vztah s publikem. Takové znovushledání bez ostychu a rozpaků si přeje každý. Vlastně je otázkou, jestli nějaká velká rozluka proběhla. Díky pohotovosti Jatek78 a Cirku La Putyka byl český nový cirkus stále s námi. Sice skrze obrazovky, ale byl. Nezbývá než si přát, aby toto shledání diváků s umělci „naživo“ mohlo být definitivní.

Psáno z premiéry dne 24.června 2021, Azyl78

Opening
Tvůrci: Sahra Lindermayer, Mario Español, Carlos Zaspel, Bertan Canbeldek, Ole Lehmkuhl, Lukas Thielecke, Avia Shoshani, Manda Rydman, Florian Zumkehr, Richie Maguire, Szabolcs Bognar