Terces – V laboratoři novocirkusového konstruktéra

Po roce se opět scházíme v Letenských sadech, abychom zažili jedinečnou atmosféru novocirkusového festivalu Letní Letná. Počasí nám přeje, a tak můžeme opět korzovat mezi cirkusovými stany a stánky s občerstvením, bavit se s dětmi na venkovním hřišťátku nebo v cirkusovém workshopu, vystřelit si papírovou růži na střelnici, zaposlouchat se do živého koncertu, posedávat na lavicích a lehátkách, a hlavně navštívit něco z bohatého programu divadelních, loutkových a novocirkusových představení pro děti a dospělé.

Terces (Johann Le Guillerm). Foto: Philippe Laurençon.

Zdá se, že letošní ročník už se opravdu vrátil do „normálu“ se vším všudy, diváky tu nečekají žádná omezení, a program je nabitý hvězdami ze zahraničí. K hlavním tahákům patří francouzský „mág“ Johann Le Guillerm. V cirkusovém světě je to známé jméno; vždyť svůj soubor založil již před osmadvaceti lety! Od roku 2001 pak začal vyvíjet multižánrový a dlouhodobý projekt Attraction, do něhož patří i nyní uváděná inscenace Terces. Projekt má za cíl dívat se na svět ze všech úhlů: „Take a 360° look at the world,“ vyzývá Le Guillerm. V rámci tohoto projektu zkoumá média sochařství, instalace, přednášky a samozřejmě show. Dávno tedy expandoval i mimo prkna šapitó, na jeviště se ovšem stále pravidelně vrací a vytváří díla, v nichž se promítají všechny jeho další činnosti. Terces je třetí „dějství“ jevištní série, kterou rozvíjí již patnáct let – po Secret temps 1 & temps 2 obrátil slovo secret (fr. tajemství) naruby, zároveň sloveso tercer znamená orat pole potřetí. Pro tvůrce je to tedy návrat ke známým motivům, situacím či objektům, které ale znovu zkoumá, destabilizuje, a tak jim dává nové interpretace.

Jak francouzský umělec zmínil při tiskové konferenci, v inscenacích ho zajímá situace v prostoru, jeviště se stává jeho laboratoří, v níž konstruuje své unikátní objekty. Používá praktiky, které nikdo jiný už neprovozuje, anebo nikdy neprovozoval, praktiky založené na minimalistické koncepci – tedy na základě úplných maličkostí. A přesně tak to je. Pokud jdete na jeho show Terces poprvé, uvidíte, co jste ještě nikdy neviděli, a ani vás nenapadlo, že byste to mohli vidět.

Terces. Foto: Philippe Laurençon.

Tímto konstatováním by mohla recenze skončit, protože prozradit jakékoliv detaily z této „magické show“ by byla škoda. Co ale čekat, když ne klasickou akrobacii a žonglování? Objeví se tu mnoho nezvyklých objektů jeho vlastní invence, vytvořených z těch nejobyčejnějších materiálů, jako je papír, plast, dřevo, voda, písek. Někdy jsou díla přinesena na scénu (nebo přijedou či přiletí) již v hotovém stavu a buď sama, nebo po krátké manipulaci „něco“ udělají, jindy probíhá konstrukce těchto objektů přímo na scéně. Před očima diváků pak doslova z ničeho během chvilky vyroste konstrukce, s níž performer může dále interagovat. Světlo, ovládáno ručně dvěma techniky ze dvou „bidýlek“ po stranách scény, doprovází a oživuje tyto konstrukce. Je to až existenciální zážitek, pozorovat v přímém přenosu vznik nového „tvora“, který nejen získá fyzickou formu, ale jakoby i vlastní duši a vůli. Zároveň se ukazuje i neuvěřitelná preciznost, s níž je vše na milimetry promyšleno. Stejně jako za výkonem akrobata jsou cítit roky dřiny ve studiu, ale na jevišti vše vypadá snadně, i zde stojí za vývojem jednotlivých objektů nejen dlouhá doba a trpělivost, ale také nevšední fantazie a invence jejich konstruktéra. Ten vypadá ve svém dlouhém kabátu, širokých kalhotách a s tenkým zapleteným copánkem jako výstřední kombinace kouzelníka a stavaře. U práce nemluví, jen své dílo pozoruje pološíleným pohledem a občas si odfrkává jako kůň. Zvuky přírody, zejména zpěv ptáčků, občas zazní i ve zvukovém doprovodu inscenace, která se jinak nese ve znamení perkusí a elektronických mixů.

Terces je zkrátka velmi neobvyklá show, která ohromuje jinak, než jsme u nového cirkusu zvyklí. Vyžaduje trpělivost a koncentraci nejen na straně performera, ale i na straně diváků. Ti si musí někdy hodnou chvíli počkat, než je nový objekt vykonstruován a oni pochopí jeho úlohu v dané situaci. Když se tak ale stane, většinou sklidí bouřlivý potlesk. Nicméně devadesáti minutová stopáž je pro inscenaci tohoto typu opravdu těžký kalibr, dlouhé čekání méně trpělivým divákům nevyhovuje a našli se i tací, kteří během představení odcházeli. Doporučila bych tedy toto dílo zejména trpělivým kutilům a všem, kteří ulétávají na stavebnicích všeho druhu, včetně domina.

Terces
Koncepce, tvorba a interpretace: Johann Le Guillerm
Tvorba a hudební interpretace: Alexandre Piques