Nederlands Dans Theater pokračuje v umělecké tvorbě navzdory pandemii a od počátku roku začal prezentovat své nové divadelní inscenace prostřednictvím velmi kvalitních a striktně časově omezených internetových přenosů.
Petra Dotlačilová

MgA. Petra Dotlačilová, PhD., PhD.
Absolvovala Italianistiku na Filozofické fakultě UK a studia Taneční vědy Akademii múzických umění, kde v září 2016 získala doktorát. V letech 2015-2017 pracovala na výzkumném projektu „Ritual design for the ballet stage“ na Univerzitě v Lipsku. Mezi lety 2015-2020 absolvovala doktorské studium na Univerzitě ve Stockholmu, kde spolupracuje na projektu „Performing Premodernity“, kombinujícím akademický a umělecký výzkum opery a divadla pozdního 18. století, a které zakončila disertační prací Costume in the Time of Reforms: Louis-René Boquet Designing Eighteenth-Century Ballet and Opera (September 2020). Zabývá se historií a teorií tance a baletu v Evropě, výzkumem divadelního kostýmu a překlady z francouzštiny a italštiny. Pravidelně se účastní odborných konferencí jako IFTR, Oxford Dance Symposium, European Association for Dance History, Early Dance Circle aj. a publikuje v odborných periodikách.
Vedle badatelské práce se věnuje kritické reflexi baletu, současného tance a nového cirkusu, mimo portál Taneční aktuality publikovala též v časopisech Svět a divadlo, Živá hudba, Hudební rozhledy, Tanec (SK), Dansportalen (SE) aj.
Texty autora
Gasparo Angiolini – Choreograf a skladatel, který věřil ve schopnost tance „mluvit“
Dnes si připomínáme 290 let od narození významného choreografa 18. století Gaspara Angioliniho. Spolu se svým rivalem Jeanem-Georgesem Noverrem patřil k průkopníkům dějového baletu
Mu---tation a Celestial Odyssey – On-line (před)premiéry v Ponci
V prosinci představilo divadlo Ponec dvě virtuální předpremiéry nových inscenací, které koprodukovalo, ale jejichž uvedení před diváky se kvůli pandemii ještě nemohlo uskutečnit.
Festival Clash! II. – Kulturní diplomacie a taneční filmy
Druhá polovina šestidenního festivalu Clash!, který se odehrál on-line na začátku loňského prosince, měla za hlavní témata kulturní diplomacii, specifický proces tvorby tanečního filmu a v poslední den i shrnutí získaných zkušeností, nově objevených cest a výhledů do budoucna.
Je sociální médium lepší než to „normální“?
Facebook a Instagram se staly nedílnou součástí našich životů, a pokud jde o marketing, jsou dnes jedním z jeho nejmocnějších nástrojů.
Tanec z gauče podle Petry Dotlačilové – Švédský tanec on-line
Pandemie nás opět vyhnala z divadelních sálů, a pokud člověk touží po kultuře, nezbývá než znovu usednout na gauč před obrazovky… Kromě aktuálních streamingů vám tedy opět nabízíme tipy našich redaktorů.
Jak lze „ocenit“ kulturu v Evropě
Existuje mnoho definic kultury, od té širší, zahrnující systém chování, jež si člověk osvojuje jako člen společnosti, po ten užší, vymezující tvůrčí činnosti v podobách scénických, literárních či výtvarných.
Judson Church is Ringing in Harlem – Imaginativní historie Trajala Harrella
Festival současného umění 4+4 dny v pohybu, jehož 24. ročník proběhl v Praze ve dnech 4. až 12. října, se již tradičně zaměřuje na současné výtvarné umění a alternativní divadlo s různými přesahy.
Letní Letná I. – Tradiční i současná tvář cirkusového umění
Mezinárodní festival nového cirkusu zahájil svůj šestnáctý ročník opět velkolepě a originálně. Na Letnou ho totiž přišla zahájit Francouzka Tatiana-Mosio Bongonga, a to opravdu neobvykle...
Nincs – Hra pro málo hráčů
Vrcholící Tanec Praha, období absolventských koncertů, velký hudební festival na holešovickém Výstavišti, horko. Konec června není zrovna ideálním časem na premiéru, přesto do Studia Alta dorazilo relativně početné publikum, aby zhlédlo nový projekt choreografky Dany Paly...
Nekorektní recenze
O (taneční) kritice se toho letos napsalo a řeklo opravdu hodně. Kritici a umělci se scházeli a vyměňovali si názory, dloubalo se do toho, co to šlo. Naposledy minulý týden náš šéfredaktor.
Kafka: Proces aneb Temný svět plný emocí
Baletní soubor pražského Národního divadla uzavřel sezónu premiérou baletu Maura Bigonzettiho Proces. Italský choreograf se rozhodl roztančit Kafkův román již v roce 2015...
DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ
březen 2021
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 |
NEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Vlasta Schneiderová
Nenazvala bych to komentářem, je to jen doplnění, pro některé čtenáře, možná, zajímavých informací o Robertu Cohanovi.…Zemřel průkopník současného tance Sir Robert Cohan. Bylo mu 95 let
Roman Vašek
Škoda že svůj názor nedokážete podepsat svým celým pravým jménem.Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové
Jeanette
Doporučuji panu Vaškovi. Věnovat se práci v Divadelním ústavu kam patří. Nemá cenu posílat recenze na vše, čemu…Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové
Zdeněk Prokeš
Úvodem bych chtěl moc poděkovat Monice Rebcové za připomenutí velké osobnosti světového tance a choreografie A. Aileyho…Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
Milan Petrasek
Byl jsem svého času zaměstnán ve státní instituci ve které jsem mohl sledovat dlouholetý proces zeštíhlování sociálních…Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové
Roman Vašek
Už nějaký ten rok mám problém vyznat se v některých pracovních pozicích v Národním divadle. Občas dumám, proč se tahle…Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové
Vít Dvořák
Hodně ubohý komentář...Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové