Ve dnech 24. až 26. dubna 2022 proběhla v Praze Česká taneční platforma představující výběr z tvorby tuzemských tvůrců současného tance. Není to festival jako každý jiný. Výběr devíti děl, které se během tří dnů představí, provádí dramaturgická rada složená z kritiků, dramaturgů, teoretiků a festivalových ředitelek. Do výběru zasahují také mladí kritici (studenti uměnovědných oborů na VŠ z Česka a Slovenska) v rámci projektu Be SpectACTive! Vybírají přitom z děl přihlášených samotnými umělci. Letos jich bylo přes čtyřicet. Vybrané produkce jsou pak prezentované publiku složenému zejména z profesionálů tanečního umění z celé Evropy, ale i ze světa.
Petra Dotlačilová

MgA. Petra Dotlačilová, PhD., PhD.
Absolvovala Italianistiku na Filozofické fakultě UK a studia Taneční vědy Akademii múzických umění, kde v září 2016 získala doktorát. V letech 2015-2017 pracovala na výzkumném projektu „Ritual design for the ballet stage“ na Univerzitě v Lipsku. Mezi lety 2015-2020 absolvovala doktorské studium na Univerzitě ve Stockholmu, kde spolupracuje na projektu „Performing Premodernity“, kombinujícím akademický a umělecký výzkum opery a divadla pozdního 18. století, a které zakončila disertační prací Costume in the Time of Reforms: Louis-René Boquet Designing Eighteenth-Century Ballet and Opera (September 2020). Zabývá se historií a teorií tance a baletu v Evropě, výzkumem divadelního kostýmu a překlady z francouzštiny a italštiny. Pravidelně se účastní odborných konferencí jako IFTR, Oxford Dance Symposium, European Association for Dance History, Early Dance Circle aj. a publikuje v odborných periodikách.
Vedle badatelské práce se věnuje kritické reflexi baletu, současného tance a nového cirkusu, mimo portál Taneční aktuality publikovala též v časopisech Svět a divadlo, Živá hudba, Hudební rozhledy, Tanec (SK), Dansportalen (SE) aj.
Texty autora
Nicolas Le Riche – Osobnost francouzského střihu
Francouzský tanečník Nicolas Le Riche (nar. 29. ledna 1972), bývalý sólista Ballet de l'Opéra national de Paris (baletu pařížské Opery), dnes slaví významné životní jubileum.
María de Buenos Aires – Smršť obrazů a slov
Tangová operita, scénická báseň, alegorie… Ať už nazveme dílo María de Buenos Aires jakkoliv, je jasné, že uchopit ho bude tvrdý oříšek. K tomuto odvážnému kroku se odhodlala Městská divadla pražská ve spolupráci s choreografkou Lenkou Vagnerovou...
Diskuze o taneční výchově na ZUŠ #3 – Zdraví, prevence a etika v tanci
Otázky zdraví v taneční výchově se staly jedním z hlavních témat Celostátní konference tanečních oborů ZUŠ pořádané 8. října na pražské HAMU ve spolupráci Umělecké rady ZUŠ, Národního pedagogického institutu, NIPOS Artama a Tanečních aktualit.
Slovenská taneční platforma – část druhá
V první části reflexe Slovenské taneční platformy, prezentované online ve dnech 26. až 28. května, jsem se soustředila na motiv interaktivity, který rezonoval v mnoha dílech. Ne všechna se ovšem zabývala průzkumem zapojení diváků fyzicky...
Slovenská taneční platforma – část první
První Slovenská taneční platforma v historii neměla štěstí. Po dvojitém odložení termínu se organizátoři nakonec rozhodli přece jen uspořádat ve dnech 26. až 28. května 2021 platformu on-line.
metaBALETKY – Jak je důležité promluvit
Možná jste měli pocit, že Baletek už bylo dost. Kniha choreografky a performerky Miřenky Čechové vzbudila bouřlivé diskuse ještě před svým vydáním, stačilo k tomu uveřejnění anotace a pár rozhovorů.
Can you come down and fetch me? – Muži za polárním kruhem
Norský taneční soubor Kartellet uvedl online verzi svého představení Can you come down and fetch me?. Původně interaktivní inscenace, jejíž zásadní složkou je zapojení publika, přetavili autoři záznamu do venkovního představení...
Puppet, Dos soles solos – Dvojitá sázka na jistotu?
Balet Národního divadla uvedl v průběhu dvou březnových čtvrtků on-line premiéru dvou děl z připravovaného složeného večera Phoenix.
Olomoucké Sólo pro tři v nových, skvěle padnoucích šatech
Legendární taneční inscenace Petra Zusky Sólo pro tři, která se v Národním divadle v Praze úspěšně hrála přes deset let, dostala nový život v Moravském divadle Olomouc.
On-line taneční hodina jako příležitost
V pondělí hodina gaga s lektorem z Izraele, ve středu barokní tanec s Caroline Copeland z New York Baroque Dance Company, v pátek historické tance s mojí učitelkou ze Stockholmu…
Shadow’s Whispers – Odhalené obavy a ironické hroty
Nederlands Dans Theater pokračuje v umělecké tvorbě navzdory pandemii a od počátku roku začal prezentovat své nové divadelní inscenace prostřednictvím velmi kvalitních a striktně časově omezených internetových přenosů.
NEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Markéta Tomcová
Dobrý den,k mému údivu čtu, že jste chybné informace ve své recenzi opravila, ale bohužel tomu tak není!
V…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
Lenka Trubačová
Dobrý den,děkuji za váš komentář - v recenzi jsem to upravila. Děkuji za anotaci - škoda, že nebyla uvedena v…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
Monika Štarková
Krásný den přeji.Připadá mi poněkud smutné, že jeden z mála lidí, který nepochopil, jaké chtěla autorka předat…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
Nela Štarková
Dobrý den,ráda bych se vyjádřila k vaší recenzi na představení uvedené Pražskou taneční konzervatoří 8.5.2022. Jsem…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
Josef Bartoš
Právě jsem si to přečetl a musím „ocenit“ odvahu PR oddělení tam vůbec mou recenzi zmiňovat. Skutečně odvážné by ale…Pochybné bpm lapající po dechu…
JK
Mohu garantovat, že v prostředí tance nejsem nijak známou a vysloveně činnou osobou. Vše hodnotím z pozice vnějšího…Pochybné bpm lapající po dechu…
Lenka Trubačová
Dobrý den. Je to opraveno. S pozdravem LTVariations of Dreams – Zdařilý premiérový večer