Když jsem četla sloupek svého kolegy Josefa Bartoše z minulého týdne, vzpomněla jsem si na ten (typicky český?) fenomén, a to vzhlížení ke všemu zahraničnímu, nejlépe západnímu.
Petra Dotlačilová

MgA. Petra Dotlačilová, PhD., PhD.
Absolvovala Italianistiku na Filozofické fakultě UK a studia Taneční vědy Akademii múzických umění, kde v září 2016 získala doktorát. V letech 2015-2017 pracovala na výzkumném projektu „Ritual design for the ballet stage“ na Univerzitě v Lipsku. Mezi lety 2015-2020 absolvovala doktorské studium na Univerzitě ve Stockholmu, kde spolupracuje na projektu „Performing Premodernity“, kombinujícím akademický a umělecký výzkum opery a divadla pozdního 18. století, a které zakončila disertační prací Costume in the Time of Reforms: Louis-René Boquet Designing Eighteenth-Century Ballet and Opera (September 2020). Zabývá se historií a teorií tance a baletu v Evropě, výzkumem divadelního kostýmu a překlady z francouzštiny a italštiny. Pravidelně se účastní odborných konferencí jako IFTR, Oxford Dance Symposium, European Association for Dance History, Early Dance Circle aj. a publikuje v odborných periodikách.
Vedle badatelské práce se věnuje kritické reflexi baletu, současného tance a nového cirkusu, mimo portál Taneční aktuality publikovala též v časopisech Svět a divadlo, Živá hudba, Hudební rozhledy, Tanec (SK), Dansportalen (SE) aj.
Texty autora
Nuye – O znovunalézání lidského kontaktu nejen v šapitó
Dalším velkým lákadlem letošního festivalu Letní Letná se stala španělská Compañía de Circo „eia“. Tento „lidský cirkus“, jak si také říká, existuje již deset let a jeho hlavní misí je tematizovat ve své tvorbě mezilidské vztahy a lidskost obecně.
Terces – V laboratoři novocirkusového konstruktéra
Po roce se opět scházíme v Letenských sadech, abychom zažili jedinečnou atmosféru novocirkusového festivalu Letní Letná.
Vidět tanec v přírodě
Končí nám divadelní sezóna, která se během posledních pár měsíců stihla vrátit do „normálu“. Za tu dobu jsme proseděli v divadlech a různých alternativních prostorách mnoho premiér a festivalů.
Česká taneční platforma je evropská
Ve dnech 24. až 26. dubna 2022 proběhla v Praze Česká taneční platforma představující výběr z tvorby tuzemských tvůrců současného tance. Není to festival jako každý jiný. Výběr devíti děl, které se během tří dnů představí, provádí dramaturgická rada složená z kritiků, dramaturgů, teoretiků a festivalových ředitelek. Do výběru zasahují také mladí kritici (studenti uměnovědných oborů na VŠ z Česka a Slovenska) v rámci projektu Be SpectACTive! Vybírají přitom z děl přihlášených samotnými umělci. Letos jich bylo přes čtyřicet. Vybrané produkce jsou pak prezentované publiku složenému zejména z profesionálů tanečního umění z celé Evropy, ale i ze světa.
Nicolas Le Riche – Osobnost francouzského střihu
Francouzský tanečník Nicolas Le Riche (nar. 29. ledna 1972), bývalý sólista Ballet de l'Opéra national de Paris (baletu pařížské Opery), dnes slaví významné životní jubileum.
María de Buenos Aires – Smršť obrazů a slov
Tangová operita, scénická báseň, alegorie… Ať už nazveme dílo María de Buenos Aires jakkoliv, je jasné, že uchopit ho bude tvrdý oříšek. K tomuto odvážnému kroku se odhodlala Městská divadla pražská ve spolupráci s choreografkou Lenkou Vagnerovou...
Diskuze o taneční výchově na ZUŠ #3 – Zdraví, prevence a etika v tanci
Otázky zdraví v taneční výchově se staly jedním z hlavních témat Celostátní konference tanečních oborů ZUŠ pořádané 8. října na pražské HAMU ve spolupráci Umělecké rady ZUŠ, Národního pedagogického institutu, NIPOS Artama a Tanečních aktualit.
Slovenská taneční platforma – část druhá
V první části reflexe Slovenské taneční platformy, prezentované online ve dnech 26. až 28. května, jsem se soustředila na motiv interaktivity, který rezonoval v mnoha dílech. Ne všechna se ovšem zabývala průzkumem zapojení diváků fyzicky...
Slovenská taneční platforma – část první
První Slovenská taneční platforma v historii neměla štěstí. Po dvojitém odložení termínu se organizátoři nakonec rozhodli přece jen uspořádat ve dnech 26. až 28. května 2021 platformu on-line.
metaBALETKY – Jak je důležité promluvit
Možná jste měli pocit, že Baletek už bylo dost. Kniha choreografky a performerky Miřenky Čechové vzbudila bouřlivé diskuse ještě před svým vydáním, stačilo k tomu uveřejnění anotace a pár rozhovorů.
Can you come down and fetch me? – Muži za polárním kruhem
Norský taneční soubor Kartellet uvedl online verzi svého představení Can you come down and fetch me?. Původně interaktivní inscenace, jejíž zásadní složkou je zapojení publika, přetavili autoři záznamu do venkovního představení...
NEJČTENĚJŠÍ
-
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
úhel pohledu -
Andrea Opavská o nové životní etapě: „Je velmi bolestné, když se vás někdo zeptá: A co budeš dělat, až skončíš?“
podcasty -
Nikola Márová, portrét primabaleríny – Čekání na Julii
recenze -
Aurélie Dupont – Esence francouzské étoile
osobnosti -
Sergio Méndez Romero a Sawa Shiratsuki: „Úspěšné partnerství stojí na respektu“
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Jaroslav Slavický
ÚHEL POHLEDUTak zase reakce jedné zklamané matky! Je třeba ocenit, že se dokonce podepsala, na rozdíl od těch…
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
petram
Škola, jejíž absolventi nemohou sehnat práci nejen v zahraničních souborech, ale ani v těch našich, určitě není…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Jana Hanušová
Dobrý den,byla jsem 30 let pedagogem tance na DAMU, absolvovala jsem Hamu taneční pedagogiku. Paní profesorka Pásková…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
J.K.
Úhel pohledu? Rozhodně bych nehledala chybu na straně Baletní přípravky. Děti, které prošli BPND si sebou do života…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Jana Jodasová
Dovolte, abych se vyjádřila k výše uvedenému článku. Baletní přípravka existuje více než 50 let a stojí za ní velký kus…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Anonym
A není nepřijetí na konzervatoř někdy spíš vysvobození, než nutná frustrace?Není někdy lepší, když nepřijatý uchazeč…
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Adéla
Nedá mi to nevložit také svůj vlastní úhel pohledu. Můj pohled je pohledem člověka, který tanec miluje, který studoval…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří