
Mnohem zásadnějším přínosem byl projekt studentek Salzburg Experimental Academy of Dance, Stephanie van Aken a Yuriko Suzuki. Choreografie Born/2011 zkoumala vztah mezi tělesnem a duševními procesy. Na samém začátku položila otázku, zda tělesný pohyb ovlivňuje naše emocionální prožitky, nebo je tomu naopak, ale bohužel nenabídla žádné závěry, pouze na problematiku poukázala a nabídla ji divákům k prozkoumání. Každý člověk si musí odpovědět sám za sebe, neboť je tu možnost, že u každé indivividuality je tomu jinak, nemusí existovat žádný model, jenž by se dal vztáhnout k obecně platnému pravidlu. V první části tanečnice prostřednictvím pohybových technik zkoumaly, jak jejich těla vzájemně reagují na vnější podněty, aby se později zaměřily na svoje pocity, které se pokoušely vyjádřit prostřednictvím pohybu.
Závěrečným představením byl projekt Bon vieux temps švýcarského tanečníka, choreografa a pedagoga Felixe Dumerila v podání tanečnic Company ProArt (Lenka Kolářová, Alena Pajasová, Mirka Prokešová, Jana Ryšlavá). Tento projekt byl v programu označen za vzpomínku na „staré dobré časy“, na realitu života ve „vyšších“ sociálních vrstvách, ale tato dějová kompozice nebyla ze scénického dění jasně čitelná. Téma by bylo možné pojmenovat jako problematiku přátelských vztahů mezi ženskými hrdinkami, jejíž hybnou silou jsou emoce vyvolané pletichářstvím, ješitností, žárlivostí a sváry. Z tohoto důvodu nemusí být choreografie spojena pouze s lepší společností, ale stejně dobře může být situována například do parku, v němž se každodenně setkávají důchodkyně. Tento výklad podpořily i stylizované kostýmy – šátky a nevkusné šaty. První část představení je pojímána jako tragikomická taškařice obsahující řadu komických prvků a humorných momentů. Tanečnice v ní nepracovaly pouze s pohybovými technikami, ale také s gestickým a mimickým výrazem, v němž se často uplatňovaly prvky klauniády. Tato část přechází plynule do nové situace, v níž všechny přítomné ženy postupně odhalují svá těla a nitra. Zbavují se neforemných šatů, s nimiž odhazují i všechny povrchní role, které jim vnutily jejich přítelkyně, aby se vydaly na cestu za hledáním své ženské podstaty. Každé postavě byl poskytnut prostor, aby prostřednictvím sólového tanečního výstupu mohla vyjádřit své nejniternější pocity. Projekt Bon vieux tempx tak celkově vyznívá jako oslava cesty k přirozenosti a sobě.


Filip
Skvelá odborná recenze! Gratuluji!Puppet, Dos soles solos – Dvojitá sázka na jistotu?