Registrace

Konference tanečních vědců jako pocta Boženě Brodské

Inzerce
V pátek 30. listopadu 2012 se v prostorách Hudební a taneční fakulty AMU v Praze konala konference s názvem Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu. Tato ojedinělá akce, během níž zazněla celá řada zajímavých a inspirujících příspěvků, byla věnována profesorce Boženě Brodské, k jejímu významnému životnímu jubileu. Není totiž tajemstvím, že v letošním roce oslavila v plné síle devadesáté narozeniny. Profesorka Božena Brodská je bezesporu jednou z nejvýznamnějších postav české, ba i slovenské taneční vědy. Její jméno je pevně spjato s katedrou tance HAMU v Praze, kterou mnoho let sama vedla a kde působila a stále ještě působí jako pedagog. Za svůj neobyčejně plodný život vydala několik historických knih a skript. Podařilo se jí zmapovat neuvěřitelně rozsáhlou část světových i českých tanečních dějin. Jako nástupkyně profesora Jana Reimosera sehrála velkou roli ve formování taneční vědy jako oboru, který je dnes u nás na velmi vysoké úrovni. Se svou nezištností a nakažlivým nadšením pro věc si vychovala množství vděčných následovníků. Mnozí z těch, kteří se k Boženě Brodské hrdě hlásí jako ke své učitelce, byli ostatně 30. listopadu přítomni jak za řečnickými pulty, tak mezi hojnými posluchači v sále. Byli mezi nimi pedagogové HAMU, bývalí i současní studenti, kolegové, přátelé. Vliv Boženy Brodské zasáhl již třetí generaci našeho tanečního světa, což je pro mě zcela ohromující zjištění. Nabitý program jednodenní konference nabídl pohled do historie i současnosti tance.  Byli vzpomenuti slavní rodáci, kteří zanechali jasnou českou stopu v zahraničí, choreografové, tanečníci, pedagogové i hudební skladatelé. Důstojná vzpomínka byla věnována dvěma nedávno zesnulým osobnostem českého kulturního nebe, Zoře Šemberové a Libuši Hynkové. V příspěvcích se odrazila slavná i smutná historie tance v Čechách, jeho vrcholy i strmé pády. Pozvání přijal i zahraniční host, vedoucí Katedry tanečné tvorby VŠMU v Bratislavě, pan Emil T. Bartko, který posluchačům ozřejmil současný stav výuky tance na slovenské akademické půdě a se kterým jsme si nostalgicky zavzpomínali na léta před rozdělením Československa, kdy jsme měli možnost setkávat se a vzájemně se inspirovat mnohem častěji a koncepčněji. Zaznělo mnoho kvalitních přednášek, které naznačily široký tematický záběr, který současná taneční věda má, ale zmíněno bylo také množství témat, která na své zpracování teprve čekají. Mnohé z nich svým nástupcům nenápadně předložila sama profesorka Brodská, která je zahrnula do své bilancující přednášky s příznačným názvem Úkoly české historiografie. Mnoho práce tedy bylo uděláno, ale mnohem více nás ještě čeká. Konference Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu volně navazovala na dvě podobná setkání, která na Katedře tance HAMU proběhla v minulosti. Poslední se ve formě interního kolokvia konalo v roce 2004 a neslo název Stopy tance. To první proběhlo před neuvěřitelnými deseti lety pod názvem Historické studium tance v českém prostředí ­- i tato konference byla tehdy věnována oslavě životního jubilea, a to osmdesátinám paní profesorky Boženy Brodské. Upřímně doufám, že nám ještě mnohokrát zavdá vhodnou záminku k dalším podobným akcím. Konference tanečních vědců 30. 11. 2012, HAMU:
Doc. Daniela Stavělová, CSc.: Otazníky české etnochoreologie: Když popis tance nestačí
Mgr. Jiřina Rákosníková Lidové říkadlo, lidová píseň a lidová hra jako výchozí inspirace  hudebního a tanečního zpracování, Úvodní zamyšlení nad přítomností lidové písně, říkadla v tvorbě našich skladatelů- inspirace pro výsostně jevištní díla.
Mgr. Inka Vostřezová: Vzpomínka na Libuši Hynkovou
MgA. Daniela Zilvarová: Polka v manuálech společenských tanců 20. století
Prof. Božena Brodská: Úkoly české taneční historiografie
Mgr. Lucie Dercsényiová, Ph.D.: Nové poznatky o baletu Škrtič Bohuslava Martinů
Prof. Helena Kazárová, Ph.D.: Zora Šemberová – z Čech až na kraj světa
Mgr. Jitka Tázlarová: Neznámé dokumenty k životu a dílu Ivo Váni-Psoty           
MgA. Karolína Bulínová: „Slovutný pane řediteli, prosím opětovně snažně…“ (Sociální a ekonomické postavení členů baletu ND v Praze do roku 1945)
Prof. Dorota Gremlicová, Ph.D.: Co je českého v českém baletu?
Mgr. Elvíra Němečková, Ph.D.: České stopy v díle Jiřího Kyliána
BcA. Eliška Štindlová: 65 let katedry tance Akademie múzických umění v Praze
Mgr. art. Emil T. Bartko: Katedra taneční tvorby VŠMU v Bratislavě a české vlivy
MgA. Tereza Babická: Balet Husité před Naumburkem Salvatora Viganò, 1815
RNDr.  MgA. Eva Stratilová-Urválková: Balety Leopolda Koželuha
PhDr. Lucie Kocourková: Emanuel Siblík a novodobý tanec - kritické myšlenky
Témata článku

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.