V pátek 30. listopadu 2012 se v prostorách Hudební a taneční fakulty AMU v Praze konala konference s názvem
Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu. Tato ojedinělá akce, během níž zazněla celá řada zajímavých a inspirujících příspěvků, byla věnována profesorce
Boženě Brodské, k jejímu významnému životnímu jubileu. Není totiž tajemstvím, že v letošním roce oslavila v plné síle devadesáté narozeniny.
Profesorka Božena Brodská je bezesporu jednou z nejvýznamnějších postav české, ba i slovenské taneční vědy. Její jméno je pevně spjato s katedrou tance HAMU v Praze, kterou mnoho let sama vedla a kde působila a stále ještě působí jako pedagog. Za svůj neobyčejně plodný život vydala několik historických knih a skript. Podařilo se jí zmapovat neuvěřitelně rozsáhlou část světových i českých tanečních dějin. Jako nástupkyně profesora
Jana Reimosera sehrála velkou roli ve formování taneční vědy jako oboru, který je dnes u nás na velmi vysoké úrovni. Se svou nezištností a nakažlivým nadšením pro věc si vychovala množství vděčných následovníků. Mnozí z těch, kteří se k Boženě Brodské hrdě hlásí jako ke své učitelce, byli ostatně 30. listopadu přítomni jak za řečnickými pulty, tak mezi hojnými posluchači v sále. Byli mezi nimi pedagogové HAMU, bývalí i současní studenti, kolegové, přátelé. Vliv Boženy Brodské zasáhl již třetí generaci našeho tanečního světa, což je pro mě zcela ohromující zjištění.
Nabitý program jednodenní konference nabídl pohled do historie i současnosti tance. Byli vzpomenuti slavní rodáci, kteří zanechali jasnou českou stopu v zahraničí, choreografové, tanečníci, pedagogové i hudební skladatelé. Důstojná vzpomínka byla věnována dvěma nedávno zesnulým osobnostem českého kulturního nebe,
Zoře Šemberové a
Libuši Hynkové. V příspěvcích se odrazila slavná i smutná historie tance v Čechách, jeho vrcholy i strmé pády. Pozvání přijal i zahraniční host, vedoucí Katedry tanečné tvorby VŠMU v Bratislavě, pan Emil T. Bartko, který posluchačům ozřejmil současný stav výuky tance na slovenské akademické půdě a se kterým jsme si nostalgicky zavzpomínali na léta před rozdělením Československa, kdy jsme měli možnost setkávat se a vzájemně se inspirovat mnohem častěji a koncepčněji. Zaznělo mnoho kvalitních přednášek, které naznačily široký tematický záběr, který současná taneční věda má, ale zmíněno bylo také množství témat, která na své zpracování teprve čekají. Mnohé z nich svým nástupcům nenápadně předložila sama profesorka Brodská, která je zahrnula do své bilancující přednášky s příznačným názvem
Úkoly české historiografie. Mnoho práce tedy bylo uděláno, ale mnohem více nás ještě čeká.
Konference
Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu volně navazovala na dvě podobná setkání, která na Katedře tance HAMU proběhla v minulosti. Poslední se ve formě interního kolokvia konalo v roce 2004 a neslo název
Stopy tance. To první proběhlo před neuvěřitelnými deseti lety pod názvem
Historické studium tance v českém prostředí - i tato konference byla tehdy věnována oslavě životního jubilea, a to osmdesátinám paní profesorky Boženy Brodské. Upřímně doufám, že nám ještě mnohokrát zavdá vhodnou záminku k dalším podobným akcím.
Konference tanečních vědců 30. 11. 2012, HAMU:Doc. Daniela Stavělová, CSc.:
Otazníky české etnochoreologie: Když popis tance nestačíMgr. Jiřina Rákosníková
Lidové říkadlo, lidová píseň a lidová hra jako výchozí inspirace hudebního a tanečního zpracování, Úvodní zamyšlení nad přítomností lidové písně, říkadla v tvorbě našich skladatelů- inspirace pro výsostně jevištní díla.Mgr. Inka Vostřezová:
Vzpomínka na Libuši HynkovouMgA. Daniela Zilvarová:
Polka v manuálech společenských tanců 20. stoletíProf. Božena Brodská:
Úkoly české taneční historiografieMgr. Lucie Dercsényiová, Ph.D.:
Nové poznatky o baletu Škrtič Bohuslava MartinůProf. Helena Kazárová, Ph.D.:
Zora Šemberová –
z Čech až na kraj světaMgr. Jitka Tázlarová:
Neznámé dokumenty k životu a dílu Ivo Váni-Psoty MgA. Karolína Bulínová:
„Slovutný pane řediteli, prosím opětovně snažně…“ (Sociální a ekonomické postavení členů baletu ND v Praze do roku 1945)Prof. Dorota Gremlicová, Ph.D.:
Co je českého v českém baletu?Mgr. Elvíra Němečková, Ph.D.:
České stopy v díle Jiřího KyliánaBcA. Eliška Štindlová:
65 let katedry tance Akademie múzických umění v PrazeMgr. art. Emil T. Bartko:
Katedra taneční tvorby VŠMU v Bratislavě a české vlivyMgA. Tereza Babická:
Balet Husité před Naumburkem Salvatora Viganò, 1815RNDr. MgA. Eva Stratilová-Urválková:
Balety Leopolda KoželuhaPhDr. Lucie Kocourková:
Emanuel Siblík a novodobý tanec - kritické myšlenky