Úvodním pilířem workshopu, zaměřeného na netradiční a nově vznikající formáty představení a s tím související alternativní způsoby jejich reflexe, byla panelová diskuze vedená taneční a divadelní kritičkou Hild Borchgrevink. Mezi panelistkami se objevila spoluzakladatelka a redaktorka Tanečních aktualit a nově také vedoucí Katedry tance HAMU Lucie Hayashi, umělecká ředitelka MOVE Ostrava, tanečnice a choreografka Jana Ryšlavá, dále pak taneční a divadelní kritička Ka Bradley (UK) a choreografka a performerka Mette Edvardsen (NO).
První část diskuze se zaměřila na situaci a změněnou praxi tanečních festivalů v období pandemie a bezprostředně po ní. Jana Ryšlavá přiblížila způsoby, jakými se organizátoři festivalu MOVE Fest vyrovnali nejen s nejistou situací, která jim finančně i organizačně kladla pod nohy řadu překážek, ale zároveň se ztrátou své domovské scény, dnes již bývalým kulturním centrem Cooltour. Festivalová dramaturgie tak musela počítat se zapojením nových lokací a rovněž kreativně hledat cesty, jak současný tanec, nový cirkus a pohybové divadlo přinést blíže divákům, např. prostřednictvím site-specific představení, debat mezi umělci a návštěvníky či workshopy. Zároveň s tím přišla nutnost posílit a částečně také nově budovat základnu diváků a komunitu zajímající se o nezávislou taneční scénu, která v Ostravě před covidovou pandemií existovala a v rámci které je opět třeba probudit zájem o živé umění a další vývoj v této oblasti.
V následujícím bloku se odbornice na taneční a divadelní kritiku podělily o své zkušenosti s reflexí umění během pandemie – jak o ty negativní, které byly přirozeně následkem nemožnosti setkávat se a navštěvovat živá představení, tak o ty pozitivní, jako jsou právě ony alternativní způsoby psaní a také vyhledávání nových a neotřelých podnětů.
Uznávaná britská autorka Ka Bradley zmínila krátkou epizodu z období přísného lockdownu, kdy se kvůli nedostatku jiných příležitostí rozhodla napsat recenzi na to, co vidí za svým oknem, a zaměřila se na hrající si kočky. Mette Edvardsen navázala se svou iniciativou psaní dopisů, která byla jakýmsi pokračováním jejího projektu „živé knihovny“, v němž se propojili lidé ochotní se potkávat a vzájemně si recitovat úryvky z literárních děl, jako by sami byli jakýmisi chodícími knihami. Společným jmenovatelem těchto pokusů o aktivitu a kreativní řešení v čase pandemie byla nová rovina propojení mezi autorem a čtenářem, potažmo umělcem a divákem. V mnoha případech se jednalo o propojení o to hlubší a intimnější, protože nastalo během přísné izolace, kdy některým lidem zcela chyběl sociální kontakt a každý náznak blízkosti se zdál mnohem cennější. Zároveň se díky omezením otevřely nové pohledy na svět, objevila se nová témata a pozornost se zaměřila na ta dosud přehlížená. Postupný přechod od frustrace a bezvýchodnosti tak bylo možné sledovat na obou stranách – jak na straně těch, kteří živé umění produkují, tak těch, kteří jej přijímají a hodnotí.
Podstatná část diskuze se věnovala také pocitům (nejen) tanečních kritiků při setkávání s novými výzvami, které přinesly digitální záznamy nebo livestreamy představení, neboť tato skutečnost přesunula umělecký zážitek do zcela nové dimenze. Téma, jak a zda vůbec reflektovat rychle se měnící formy, se rozvinulo v posledních minutách diskuze, částečně také jako reakce na otázky účastníků webináře.
Úvodní panelová diskuze poskytla živnou půdu pro nadcházející workshop kritického psaní, který organicky propojil proměněnou dramaturgii a vizi festivalu MOVE a snahu otevřít svět kritické reflexe novým přístupům.
Psáno z online panelové diskuze Writing about Dance (Alternative formats) konané dne 28. září 2021.
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero