PopBalet vrací tanec do popkultury a děti do tance

Na sklonku minulého roku, 12. prosince 2008, se v Salesiánském divadle uskutečnil prezentační galavečer taneční školy a skupiny PopBalet. Tato taneční škola má poměrně bohatou a dlouholetou historii, která sahá až do začátku sedmdesátých let a města Chrudimi. Od osmdesátých let, kdy soubor přechází do Prahy, se mění jeho název na POP BALET, soubor se profesionalizuje, spolupracuje se zpěváky českého showbyznysu a profiluje se jako taneční škola pro děti a mládež. První choreografii Genesis, stejně jako drtivou většinu na galavečeru uvedených, vytvořila umělecká vedoucí a ředitelka taneční školy, Majka Piskořová Veselá. PopBalet Company, která se v první choreografii představila, ztvárnila fyzicko-duchovní proces prvotního vznikání z prahmoty. Pomocí objektu vytvořeného z látky, fyzického materiálu těl tanečníků a relaxační hudby docílili tvůrci extatického splynutí fyzické a duchovní podstaty. Choreografce i tanečníkům se hned v prvním čísle večera podařilo zachytit a zpodobit vznik univerza, v téměř metafyzicko-filozofickém tanečním výrazu zrodu (vzniku, původu a stvoření, tedy českých ekvivalentech řeckého genesis). Choreografce se tímto dílem zdařil velmi závažný a popkulturu přesahující taneční kus. Další jednotlivá čísla byla jakýmsi průřezem tvorby taneční školy a představovala její svěřence v plné šíři, od nejmenších dětí až po pubescenty a okrajově i dospělé. Všechny choreografie byly vytvořeny s ohledem na věkové kategorie, nejen v rovině taneční techniky, ale především v oblasti tanečních a hudebních stylů. Škola vychází zejména z jazzového tance, ale rovněž využívá zcela v souladu se svým názvem i soudobé mainstreamové taneční proudy, od moderního tance přes funky až po hip hop. Kromě již zmíněné PopBalet Company se představily i tři výběrové skupiny PopBaletu očíslované podle věku a schopností. I. výběrová skupina PopBaletu sdružuje nejmladší děti, které se prezentovaly v choreografiích Candyman, Janet, Candyshop, Step up a Klauni. Choreografie byly postaveny jednoduše, opíraly se o největší zbraň nejmenších – dětskou roztomilost a bezprostřednost. Zároveň však bylo mimo všechny pochybnosti nanejvýš zřejmé, že nejmenší tanečnice a tanečníci jsou muzikální, vycházejí ve svém tanečním projevu z hudby, zvládají choreografie motoricky a berou je plně za své. V II. i III. výběrové skupině se daly spatřit výrazné taneční talenty, které by se mohly s jistotou věnovat profesionální dráze. Choreografie vycházely z moderních tanečních směrů, využívaly nejrůznějších moderních technik i soudobých hudebních stylů. Od první choreografie večera po celou dobu bylo nanejvýše jasné, že pedagogové vedou své svěřence cestou rozvoje tanečních i muzikálních dovedností, učí je jevištnímu projevu a v některých choreografií se spolu s tanečníky pokouší o činoherní přesahy (Úřední den). Snaží se je zaujmout pro tanec, vychovat k estetickému pohybovému projevu. Rozšiřují jejich taneční obzor od prostého a laciného kopírování televizních klipů a vybízí je k hledání nového tanečního vyjádření. A v neposlední řadě jim samozřejmě otevírají možnost vlastního uměleckého vyjádření. Psáno z představení 12. prosince 2008

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: