Tanec Praha 2009 se s Compagnie Montalvo-Hervieu rozjel s plnou parádou
reportáže
Hlavní hvězdou letošního ročníku mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla se stal francouzský soubor Compagnie Montalvo-Hervieu, který do Hudebního divadla Karlín přivezl pestrobarevný spektákl nazvaný Good morning, Mr. Gershwin. Choreograf José Montalvo a tanečnice Dominique Hervieu, kteří spolupracují již od roku 1981, se již podruhé ponořili do hudby amerického skladatele George Gershwina. Po inscenaci opery Porgy a Bess vytvořili celovečerní choreografii pro 16 tanečníků různé barvy pleti, kteří na jevišti vytvářejí barevný svět, umně smíchaný z několika tanečních stylů a okořeněný celoplošnou projekcí.
Střídání notoricky známých Gershwinových písní a skladeb, včetně hitů jako The Man I Love, Embraceable You či I Love Rhythm, tvoří podklad pro exhibici naprosto skvělých tanečníků, nad jejichž výkony diváci tají dech a oprávněně tleskají po téměř každé skladbě. Charakter představení již vyplývá z kaleidoskopičnosti hudby, a tak jsme svědky výstupů jednotlivých tanečníků, z nichž dominují hlavně hip-hopeři a breakaři, jejichž čísla se propojují s projekcí postav nadlidských rozměrů na plátně. Autoři často kombinují jednotlivé styly, a tak spolu tančí stepař a baletka na špičkách, či robotický tanečník eletric boogie a několik breakdance tanečníků. Nejsme ochuzeni ani o několik herecko-pohybových či pěveckých scének (nezapomenutelná kloktací árie). Představení plyne ve vysokém tempu, divák někdy ani nemá šanci vnímat vše, co se na jevišti děje. Projekce poměrně dlouhou dobu používá záběrů plavoucích tanečníků či hradu z písku. Jaké je překvapení, když se najednou objeví zcela jiný film – fotografie a záběry z rasových nepokojů od šedesátých let až po léta devadesátá. Ejhle, máme tu téma rasismu. Něco takového se samozřejmě nabízí, v souboru je nejméně polovina černošských tanečníků, i Gershwinova hudba staví na melodice a rytmice černošské hudby. A tak se do té doby radostná a energická taneční show snaží prezentovat i nějakou tu nosnou myšlenku. Good Morning, Mr.Gershwin ale jako celek funguje spíše jako exhibice tanečníků na skvělou hudbu. Je to i spektakulárním charakterem hiphopu, triků tanečníků breakdance či stepu. Vidět Compagnie Montalvo-Hervieu na jevišti je velký zážitek, ale ono téma rasismu spíše působí, jako by bylo navíc – není nijak podpořené děním na jevišti či vztahy mezi tanečníky (pokud mezi to nepočítáme závěrečnou část, kdy se skupina pouze černošských tanečníků symbolicky smísí v páry s bílými). Ač představení nemá dramaturgickou hloubku, přesto zajímavé typy tanečníků, jejich kvalita pohybu, práce se zastavením energie, akrobatické dispozice i „drive“, toto vše činí z Good Morning, Mr.Gershwin skvělé představení k úvodu festivalu.
Kristina Durczaková Psáno z představení dne 2.června 2009
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?