
S baletem Ludviga Minkuse Don Quijote jsem se skutečně setkal několikrát. Nejdříve jako interpret při uvedení baletu v ND v Praze v roce 1985 Borisem Bregvadze, kdy jsem tančil roli toreadora Espady a později i roli dona Quijota a Camacha, balet jsem měl na starosti také jako baletní mistr.
V roce 1996 jsem dostal nabídku inscenovat balet v ND v Brně a v roce 2004 v Bádenském státním divadle v Karlsruhe. Don Quijote patří do „zlatého fondu“ klasického baletního odkazu 19. stol. Zásluhu na tom, že se od své premiéry v roce 1869 ve Velkém divadle v Moskvě hraje na všech světových scénách a přenáší se vlastně z jedné generace tanečníků na druhou, má právě jeho scenárista a choreograf Márius Petipa. Geniální je jeho „přetavení“ techniky klasického tance do španělského charakteru, které se objevuje především v práci paží, ve volbě póz a „epaulement“. Jeho choreografická koncepce, krásné taneční scény, duety, variace a světoznámé pas de deux ve 4. jednání zajistily Donu Quijotovi nesmrtelnost. V roce 1900 uvedl Dona Quijota, podle Petipy, ve Velkém divadle v Moskvě jeho žák a velký znalec Petipova díla, Alexander Gorský. Do inscenace přidal některé tance, např. Fandango na hudbu Eduarda Nápravníka – je zařazeno i v inscenaci ve Státní opeře – ale snažil se především o zvýraznění obsahu, výstavbu dějové linky, propojení tanečních a pantomimických scén, zapojení baletního sboru do celkového průběhu děje a jakéhosi celkového oživení inscenace. Don Quijote je snad jediným dochovaným baletem 19. stol., který je plný humoru, komických situací, odlehčeného charakteru a diváky skutečně pobaví. I vy tedy uvádíte klasickou ruskou verzi baletu, která se odvolává na choreografy M. Petipu a A. Gorského a která je plná ustálených náročných variací. Provedl jste v této verzi nějaké větší úpravy? V čem je vaše inscenace originální?
Choreografie Dona Quijota samozřejmě vychází z Petipy a Gorského – zatím to nikdo lepší neudělal, a jak uvádím výše, právě jejich koncepce i slavné taneční scény jsou důvodem více jak 150letého uvádění baletu na všech světových jevištích. Samozřejmě některé části jsem upravoval, něco jsem zkracoval nebo zcela vynechal, tak aby inscenace měla spád – správný temporytmus. Snažil jsem se o srozumitelnost a logiku děje, v režii potom o hereckou přesvědčivost a prokreslení všech postav, nejenom těch hlavních. Vedle ústředního páru Kitri a Basila, jsem spojením role „pouliční tanečnice“, „dryády“ a Mercedes vytvořil společně s toreadorem Espadou ještě jeden ústřední pár, který prochází celým baletem, „roztančil“ jsem komickou postavu Camacha tak, aby mohl uplatnit nejen hereckou, ale také taneční charakteristiku role. Přikomponováním adagia Kitri a Dona Quijota ve „snu“ jsem se snažil o zvýraznění Kitri jako vize Quijotovy Dulcinei.
Na světě je uváděno mnoho verzí Dona Quijota, každá se více či méně setkává s pojetím Petipy a Gorského. V zásadě mi nešlo o vytvoření jakési mé originální verze. Pokud uvádím na scénu balety klasického baletního odkazu, snažím se vždy respektovat to, co je v nich cenné, tj. choreografická koncepce, styl a charakter tanců, dbám na srozumitelnost tanečního a hereckého vyjádření děje a celkovou živost představení. Jak se s látkou baletu z temperamentního prostředí Španělska vypořádávají tanečníci Státní opery Praha?
V souboru SOP pracuje několik vynikajících tanečníků. Je třeba se zmínit o obou představitelkách Kitri – vyzrálé, technicky i herecky suverénní Miho Ogimoto a o mladé, velmi talentované Alině Nanu. V roli Basila se představí tanečník s mezinárodními zkušenostmi Ulvi Azizov a velkou příležitost dostává absolvent Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, v současné době člen Bohemia Baletu, Ondřej Vinklát. Je třeba se zmínit i o Mercedes přední sólistky souboru Zuzany Hvízdalové a mladé francouzské tanečnici Fillipinne de Sevin. V roli Espady se vystřídá Viktor Kocian a hostující Filip Janda. Musím připomenout i skvělého Camacha Vjaceslava Burlaca a mohl bych jmenovat i ostatní členy v různých, zdánlivě menších rolích – ale není malých rolí!
Jak vyplývá z výše uvedeného, tanečníci se s úkolem vypořádávají dobře. Není to ale vůbec jednoduché, neboť taneční i herecké party Dona Quijota jsou velmi náročné a jsou „zkouškou ohněm“ pro jakýkoliv baletní soubor na světě. Věřím, že soubor projde touto zkouškou se ctí!
Jana Novotná
Děkuji za odpověď, super, když zprostředkujete výsledek debaty o přínosu reflektování studentských akcí a prospěchu pro…Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer