Registrace

3 otázky pro... Jaroslava Slavického

Balet Státní opery Praha chystá na 16. února 2012 premiéru nové inscenace Dona Quijota. Temperamentní balet Ludwiga Minkuse inspirován Cervantesovým příběhem, který se objevuje na repertoáru světových baletních souborů již více než sto let, přivádí v Praze opět k životu tanečník, pedagog, choreograf a ředitel pražské taneční konzervatoře Jaroslav Slavický

Hommage a la vie (Jaroslav Slavický). Foto: Michal Hančovský.
Hommage a la vie (Jaroslav Slavický). Foto: Michal Hančovský.

Již několikrát jste balet Don Quijote uvedl na různých českých scénách. Jistě jste si za tu dobu vytvořil k tomuto baletu určitý vztah – co pro vás tento balet představuje?
S baletem Ludviga Minkuse Don Quijote jsem se skutečně setkal několikrát. Nejdříve jako interpret při uvedení baletu v ND v Praze v roce 1985 Borisem Bregvadze, kdy jsem tančil roli toreadora Espady a později i roli dona Quijota a Camacha, balet jsem měl na starosti také jako baletní mistr.
V roce 1996 jsem dostal nabídku inscenovat balet v ND v Brně a v roce 2004 v Bádenském státním divadle v Karlsruhe. Don Quijote patří do „zlatého fondu“ klasického baletního odkazu 19. stol. Zásluhu na tom, že se od své premiéry v roce 1869 ve Velkém divadle v Moskvě hraje na všech světových scénách a přenáší se vlastně z jedné generace tanečníků na druhou, má právě jeho scenárista a choreograf Márius Petipa. Geniální je jeho „přetavení“ techniky klasického tance do španělského charakteru, které se objevuje především v práci paží, ve volbě póz a „epaulement“. Jeho choreografická koncepce, krásné taneční scény, duety, variace a světoznámé pas de deux ve 4. jednání zajistily Donu Quijotovi nesmrtelnost. V roce 1900 uvedl Dona Quijota, podle Petipy, ve Velkém divadle v Moskvě jeho žák a velký znalec Petipova díla, Alexander Gorský. Do inscenace přidal některé tance, např. Fandango na hudbu Eduarda Nápravníka – je zařazeno i v inscenaci ve Státní opeře – ale snažil se především o zvýraznění obsahu, výstavbu dějové linky, propojení tanečních a pantomimických scén, zapojení baletního sboru do celkového průběhu děje a jakéhosi celkového oživení inscenace. Don Quijote je snad jediným dochovaným baletem 19. stol., který je plný humoru, komických situací, odlehčeného charakteru a diváky skutečně pobaví.

Zajímá vás celý článek?

Zajímá vás celý článek?
Předplaťte si Taneční aktuality a získejte přístup k celému obsahu včetně podcastů.

Zaregistrujte se a otevřete si dveře k prémiovému obsahu Tanečních aktualit:

  • rozhovory a medailonky
  • osobnosti české i světové scény
  • plné verze podcastů
  • zvýhodněná cena na Dance Context Journal

Předplaťte si nás hned a získejte 50 % slevu.*

Koupit článekKoupit předplatné

Už máte registraci? Přihlaste se

*Do 31. prosince 2025 nabízíme roční předplatné s 50% slevou.