3 otázky pro... Zbyňka Matějů, skladatele nového českého baletu Čarodějův učeň
rozhovory
Vašim nejnovějším dílem je hudba k baletu Čarodějův učeň. Jak toto taneční představení vznikalo?
Já jsem původně uvažoval o pohádce. V té době Jan Kodet, Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský zpracovali libreto na motivy lužickosrbské legendy, které mě zaujalo. Tak došlo ke spolupráci, která trvala rok a půl. Průběžně jsme se setkávali a hledali nejlepší výsledný tvar. Jedná se o současný tanec a současnou hudbu.
Mezi tancem a hudbou tak vzniklo těsné sepětí, takže hudba, která je nositelkou emocí, podpořila v plné míře dramatičnost tanečního vyjádření. Záměru libretisty a choreografa jste podřídil i zvukomalbu hudebního aranžmá. Jaké nástroje jsou v orchestru zastoupeny?
Hraje živě patnáct nástrojů – smyčcový kvintet, klavír, celesta, dvě harfy, hoboj, trubka, klarinet, flétna, vibrafon a bicí. Zaznívá i nahrávka symfonického orchestru a dívčího sboru.
Je vám blízké téma Čarodějova učně, což je dílo zejména v první části zlověstné až hororové? Co vás motivuje při nacházení hudebních nápadů? Máte ve své tvorbě nějaký vzor?
Téma této lužickosrbské legendy je mi blízké podobně jako pohádky, které přinášejí určitou zápletku a dobrý konec. Inspirace bývá různá, v případě Čarodějova učně to byla legenda sama.
Jako každý mám určité vzory, nemusí to být jen vzory hudební, ale mám také vzory morální, kterých si hluboce vážím.
Zbyněk Matějů se narodil 1. května 1958 v Rychnově nad Kněžnou. Po studiích na gymnáziu v rodném městě odešel za hudbou do Prahy. Hudební kompozici studoval ve třídě Jindřicha Felda na pražské konzervatoři (1977-80) a na HAMU u Jiřího Pauera (1980-85). Studium završil na této škole aspiranturou v oboru hudební teorie. Ve svém vzdělávání pokračoval pak pod vedením Petra Ebena a Svatopluka Havelky. Složil četné komorní skladby, přesto se hlavním tvůrčím zájmem pro Zbyňka Matějů stala dramatická tvorba, hudba baletní, operní, scénická a filmová. V roce 1994 zvítězil v mezinárodní soutěži baletních hudeb Donauballett. Na základě tohoto úspěchu byl pozván ke spolupráci s choreografem Martinem Millerem v Netherlands Dans Theater (balet Tajný život). Dalším dílem byl celovečerní komorní balet Komboloi, po jehož uvedení následovaly objednávky od renomovaných souborů na balety Čaroděj z města Oz, IBBUR aneb Pražské mystérium, Zahrada a Kevel.
V roce 1997 vytvořil Zbyněk Matějů pro operní festival v Bayreuthu volnou adaptaci barokní opery Ezio J. A. Hasseho, která byla provedena při 250tém výročí otevření Markgräfliches Opernhaus. Pro Státní Operu Praha složil operní dílo Bylo nás pět a pro Národní divadlo operu Velký Gatsby (nebyly dosud uvedeny). Na svém kontě má také hudbu k řadě filmů a televizních pořadů, např. Romeo, Julie a tma, Vůně vanilky, Vyvraždění rodiny Greenů, Vše pro firmu, Operace Silver A, Lekce Faust, Maharal a další. Za svou uměleckou tvorbu obdržel četná ocenění doma i v zahraničí. V roce 1999 mu byla udělena cena UNESCO za dosavadní práci na poli hudebního divadla.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Laureáti Cen Thálie 2024
zprávy -
Děti U: Multižánrová procházka odkryje témata paliativní péče a ztráty v netradiční umělecké formě
zprávy -
Y/why – Poslední dílo z Kunešova triptychu se bere příliš vážně
recenze -
YUTORI – Tancem o minimalismu, respektu a pokoře
recenze -
V Mystical Self se choreograf spolu s tanečníky dotýkají šílenství
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 13 dny
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
před 13 dny
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 15 dny
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 15 dny
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
před 42 dny
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů
před 49 dny
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
Eliška Brtnická
Děkujeme, to nás moc těší!Thin Skin – Křehkost kovových prutů