Registrace

Česká taneční platforma: Několik otázek k představení Korekce

Soubor VerTeDance se na České taneční platformě představí s inscenací Korekce, která vznikla jako společné dílo režiséra Jiřího Havelky a sedmi tanečníků. Otevírá ožehavé téma svobody a nesvobody, které vyvolává mnoho otázek. My jsme položili jen čtyři, ale i ty by snad mohly dílo divákům trochu přiblížit. Za VerTeDance odpovídaly produkční souboru a tanečnice Karolína Hejnová spolu s jednou ze zakládajících členek Veronikou Kotlíkovou.

Korekce. Foto: Vojtěch Brtnický.
Korekce. Foto: Vojtěch Brtnický.

Je inscenace Korekce inspirována nějakým konkrétním příběhem, osudem nebo předlohou jako předchozí site specific projekt Naučená bezmocnost?
Karolína Hejnová: 
Korekce vychází z konkrétního omezení skupiny lidí, kteří se postaví do řady a ve stejném rozložení zůstanou po celou dobu představení. Zdánlivě jednoduchý nápad se stal docela silným konceptem – mimo snahu nalézt nové možnosti pohybu navzdory velmi silnému prostorovému limitu nastoluje i sociologickou situaci: Jak komunikovat s někým, jehož přes hlavy ostatních nemohu spatřit? Jak vyjít s druhým, koho mi kdosi nebo cosi určilo za souseda? Jak mohu použít lidi kolem sebe k dotyku s někým, s kým bezprostředně nesousedím?
Myslím, Korekce zcela zapadá do kontextu tvorby VerTeDance – zatímco v Simulante Bande se pracuje s fyzickým omezením způsobeným handicapem, v Naučené bezmocnosti s prostorovým omezením, v Korekci pak s konkrétním pohybově-prostorovým omezením.
Veronika Kotlíková: Za mne osobně je inspirována dost konkrétně vlastní životní zkušeností. Vznikla ze zamýšlení se nad pojmy „svoboda“ a „nesvoboda“, jejichž vnímání, jak se ukázalo, je velmi ambivalentní. Dnes a denně zjišťuji, že se nacházím v situaci, kdy můj pocit nesvobody a současně její přijetí dávají mému životu vlastně hlubší smysl a řád… a naopak, bezbřehost možností, neohraničenost vyvolávají tak trochu pocit osamění, ve kterém se člověk snadno ztrácí. Zároveň je zamyšlením nad naší bezradností, tápáním, obtížností volby v dnešní svobodné společnosti, kde „máme vše, ale to je taky vše, co máme“. V tomto směru navazuje volně na předchozí dílo Naučená bezmocnost, které se dotýkalo tohoto tématu velmi silně, avšak dívali jsme se na ně jaksi úplně z opačného konce. Z toho vznikl i koncept režijního řešení, kdy na rozdíl od předchozího díla, kdy se tanečníci i diváci pohybovali velmi volně po rozsáhlém prostoru podzemních lázní, jsou v Korekci doslova připoutáni na jediné místo.

Zajímá vás celý článek?

Zajímá vás celý článek?
Předplaťte si Taneční aktuality a získejte přístup k celému obsahu včetně podcastů.

Zaregistrujte se a otevřete si dveře k prémiovému obsahu Tanečních aktualit:

  • rozhovory a medailonky
  • osobnosti české i světové scény
  • plné verze podcastů
  • zvýhodněná cena na Dance Context Journal

Předplaťte si nás hned a získejte 50 % slevu.*

Koupit článekKoupit předplatné

Už máte registraci? Přihlaste se

*Do 31. prosince 2025 nabízíme roční předplatné s 50% slevou.