„Člověk prostě musí zatáhnout ruční brzdu,“ říká Jana Burkiewiczová k pozastavení činnosti svého souboru Burki&com
Jana Burkiewiczová se řadí mezi výrazné choreografické tváře českého současného tance. Má za sebou několik úspěšných inscenací pod hlavičkou vlastního souboru Burki&com, spolupracovala ale například i se známým novocirkusovým uskupením Losers, s Operou Národního divadla nebo pravidelně tvoří choreografie pro přehlídku Designblok. I přes veškeré úspěchy však na svém Facebooku oznámila, že kvůli snížení grantové dotace ze strany ministerstva kultury pro rok 2022 pozastavuje činnost souboru. Pamatuji si, že mě zaujala jedna z jejích prvních větších prací s názvem Divočina, marnivost ptačích per, a poté zejména její dílo O medvědovi, který plul na kře s environmentálním apelem. Když jsem si její stanovisko přečetl, rozhodl jsem se Janu přizvat k rozhovoru, aby poodkryla, v jakém stavu se nachází české soubory současného tance a v jakých podmínkách jsou nuceny fungovat.