Filip Veverka tančil hlavní role ve známých klasických a neoklasických baletech i moderních choreografiích. Svou taneční kariéru začínal v ND Praha, poté působil v několika zahraničních souborech, nejprve v Tulsa Ballet v Oklahomě, pak v baletním souboru Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu, kde prošel celým repertoárem šéfa baletu Youriho Vàmose. Tančil také ve Švédském královském baletu. Po získání řady zkušeností v cizině zakotvil v České republice a tančil na našich prvních scénách – v Praze, Brně a Ostravě. Kvůli zdravotním potížím začal před několika lety pracovat jako asistent choreografie v regionálních baletních souborech. Nyní dokončil choreografii k baletu Manon, který bude mít premiéru v Divadle J. K. Tyla v Plzni. Jeho spolupráci s plzeňským souborem a choreografickou koncepci nového baletu přibližuje následující rozhovor.
Manon - zkouška (Filip Veverka a Kryštof Šimek). Foto: Irena Štěrbová.
V Divadle J. K. Tyla jste hostoval po konzervatoři, jaký je návrat po dvaceti letech?
Dělal jsem v Plzni hlavní roli Alberta v Giselle, Basila v Donu Quijotovi a Armanda v Dámě s kaméliemi, byla to obohacující spolupráce s tehdejším šéfem baletu Pavlem Ďumbalou. V Plzni jsem hostoval, naučil se spoustu věcí a chovali se tady ke mně pěkně. Je to příjemný pocit vracet se na místo činu.
V čem je soubor baletu nyní jiný?
Všeobecně je v souboru mnohem více zahraničních tanečníků. Jsem moc rád, že mi šéf baletu v Plzni Jirka Pokorný tuhle nabídku dal a doufám, že ho nezklamu. Atmosféra v souboru je výborná. Práce je velmi milá a nemohu si stěžovat. Premiéra Manon se uskuteční v historické budově divadla, jsem rád, lépe se tam hodí. Navíc jsem v tomto divadle měl před dvaceti lety svoji první velkou premiéru Giselle.