Registrace

Je důležité uvědomit si a pochopit, jak je čas neobyčejně drahý a vzácný, říká Jiří Kylián

Se světoznámým choreografem a všestranným umělcem Jiřím Kyliánem, s nímž se osobně znám, jsme se sešli, abychom si povídali o nadcházející jedinečné události Kylián Festival: Wings of Time, který se chystá v norském Oslu (29. 5. – 14. 6.). A také o vnímání běhu času, života i smrti.

Jiří Kylián. Foto: Firma Oioioi.
Jiří Kylián. Foto: Firma Oioioi.

Jak je možné, že je to právě Norská opera a balet, který pro tebe tento velkolepý festival uspořádá? Musí to být pro ně i dost nákladné a o náročnosti nastudování a realizaci nemluvě…
No, je to zvláštní, že? Řekl bych, že by to teoreticky mělo být Holandsko, kde jsem pracoval téměř většinu života, anebo Česko. Ale já mám v Norsku dlouholeté vazby a s Nory mne váže dlouhá historie. Ředitelem Norské národní opery byl Paul Podolski a nějak se zakoukal do mých prací, co jsem v té době dělal. A to už je před 40 lety.
Norská národní opera je fantastická stavba, úžasná architektura, mám ji rád a těší mě, že právě tam mohu ukázat svoji práci… Postavil ji architekt Kjetil Traedal Thorsen a toho dobře znám, takže je to místo, kam se rád vracím a kde je velký prostor. Mohou se tu vystavit moje nové instalace i fotografie, může se ukázat mnohostrannost mých prací.

Takže je to dané dlouholetou vazbou na vstřícné prostředí. Celou akci také zásadně podporuje šéfka Norského baletu Ingrid Lorentzen, s ní se také dobře znáš.
Byla to dříve moc dobrá tanečnice a tančila celou řadu mých choreografií.
Při jednom rozhovoru jsem zmínil, že tančila už ode mne všechno, a ona se bránila, že všechno ne, a já jsem řekl: „No zatím ještě ne, ještě máš čas!“

Foto: Lukáš Timulák.

Od kdy projekt plánuješ a připravuješ? Nastudování pro norský soubor vznikalo jistě postupně. Slyšela jsem, že tvá díla uváděli často.
Projekt se připravuje opravdu velmi dlouho a pracuje na něm sedm mých asistentů. A jako vždy u velkých souborů, které mají na repertoáru své Manon Lescaut nebo Labutí jezero, velké klasické kusy a další tituly, je to hodně složité. Některé mé kusy měl už baletní soubor nastudované dřív a některé mají premiéru. I některé mé instalace budou mít světovou premiéru. Dát to celé dohromady bude tedy obrovské úsilí.

V takovém rozsahu děl a instalací se asi žádný tvůj festival nekonal. Je to vlastně asi poprvé… I když pod titulem Moving Still se loni v Praze na náměstí Václava Havla podařilo díky iniciativě Kateřiny Hanáčkové, PR Baletu ND, vystavit tvé sochy realizované zvláštní technikou skenu a předvést filmy přímo v budově Národního divadla. Mně osobně pak ve slavnostním večeru v Národním divadle chyběla některá z choreografií, které jsi tady inscenoval.
Mezi jednotlivé filmy jsem vsunul minimalistickou kompozici s titulem Port de Bras, aby si divák spíš odpočinul od jejich intenzivního sledování. A taky na zkoušení jiných mých choreografií vůbec nebyl čas. Byl vlastně zázrak, že se to vůbec podařilo.

Stejně nechápu, proč něco takového, jako je norský Kylián Festival, Národní divadlo v Praze nebo Nederlands Dans Theater v Haagu neuspořádá.
Neměla by ses ptát mě, musela by ses zeptat přímo lidí, kteří to mají na starosti, a vedení jednotlivých souborů. V Holandsku je úplně nové vedení a v Praze se toho ode mě zas tak moc nedávalo a vztahy s nimi nijak zvláštní nemám. Takže je to vlastně typické, že taková akce je v Norsku, a já se na ni strašně těším…

Podle jakého klíče jsi dělal výběr choreografií pro oba norské večery? Názvy obou představení souvisí s plynutím času, jistě to má být hříčka slov… Day Before Tomorrow (Bella Figura, Gods and Dogs, Wings of Wax), Day After Yesterday (Forgotten Land, No More Play, Petite Mort, Symphony of Psalms).
Je to samozřejmě hříčka slov, protože oba dny jsou tentýž den, znamenají vlastně totéž. Den před zítřkem i den po včerejšku znamenají vlastně dnes.
Je to také hříčka s časem. Protože ten okamžik „teď“ neexistuje. Teď už je minulost… Je důležité uvědomit si to a pochopit, jak čas je vlastně neobyčejně drahý a vzácný.
K tomu ti povím jednu příhodu. Nedávno jsem pracoval se souborem v Het Nationale Ballet v Amsterodamu. Nechtěl jsem tam dříve pracovat a mísit repertoár v Nederlands Dans Theater s Het Nationale Ballet. V tanečním sále bylo velké množství lidí z divadla, byl jsem tam totiž úplně poprvé za padesát let, co jsem v Holandsku. Uváděl jsem s nimi Wings of Wax. Asistenti to nastudovali výborně… Říkal jsem si ale, že by to mohlo být možná o něco lepší.
Zavolal jsem si jednu tanečnici a ptal jsem se jí, odkud je. A řekla, že je z Číny na hranici s Mongolskem, z pouště Gobi. Holka z pouště Gobi a je v Amsterodamu a pracuje s nějakým Kyliánem… Řekl jsem jí: „Udělej mi tohle gesto ještě jednou. No, to je pěkné. A uvědomila sis, že když jsi to dělala, že jsi zestárla? Byla jsi mladší na začátku a hned jsi zestárla… A já jsem taky zestárl, celá Evropa zestárla, celý svět a celé univerzum zestárlo…“
Všichni se shlukli kolem mě a překvapeně koukali. Bylo hrobové ticho.
Uvědomit si něco je něco úplně jiného než vědět. Pak jsme to sjeli ještě jednou od začátku a najednou to bylo úplně něco jiného. Uvědomili si cenu času. Když máš ten čas k dispozici a máš co říct s takovým přesvědčením a s takovou hloubkou, tak to zanechá ve všech přítomných stopu…

Foto: Lukáš Timulák.

Několikrát během norského festivalu se ve zvláštním večeru budou promítat filmy Car-Men, Schwarzfahrer, ScalamareBetween Entrance and Exit. Bude to také v divadle a současně diváci uvidí všechny premiérované instalace?
Filmy budou promítány na dvou scénách v Norské národní opeře, v zákulisí a dalším prostoru opery budou jednotlivé instalace dostupné po celou dobu.
Půjde o Moving Still, sochy zasazené do skleněné stěny, oken divadla.
Free Fall je výstava fotografií Sabine (poznámka redakce: Sabine Kupferberg, tanečnice, múza a žena Jiřího Kyliána) a úplnou novinkou, ovlivněnou zenbuddhistickým symbolem, bude Enso, japonský, nedokončený kruh života. Symbol života, kruh vždy pootevřený, uzavřený bude až po smrti. Doplňujícím prvkem bude otáčivé zrcadlo. Tam bude nutno rezervovat si místa. Chtěl bych, aby tam bylo vždy jen asi patnáct lidí, aby se všichni mohli v klidu soustředit.

Vzpomínám si na Béjartovo úsilí a program v osmdesátých letech zavést a povinně praktikovat ve škole Mudra i v Baletu XX. století v Bruselu zenbuddhistickou meditaci a praktiku. Byla to neuvěřitelně tvrdá zkušenost a o kruhu Ensu jsme se s japonskými mistry také dozvěděli.
Tvé filmy jsou jedinečnou osobitou výpovědí, která jasně také vypovídá o tvém smyslu pro humor a nadsázku. Část veřejnosti ani mnozí odborníci je neznají a ani netuší, že máš i technické znalosti a jedinečnou invenci v tomto oboru. Co tě vlastně přivedlo k filmu a filmovému obrazu?

Film mě vždycky rajcoval, začal jsem ho dělat hlavně kvůli Sabine. Tančili jsme spolu ve Stuttgartu u Johna Cranka, který jí říkal: „Ty nikdy nebudeš Julie, nebudeš Taťána, ty bys měla být herečka.“ A měl vlastně pravdu, byla to taková předpověď.
Film je fundamentálně něco úplně jiného než divadlo. Jiná míra detailu a výrazu. Detail obličeje ve filmu měří třeba dva metry i více. A pak je velmi důležitý filmový střih. Střiháním lze z natočeného materiálu vyjádřit různé významy.
Točil jsem s Václavem Havlem jeho první a taky poslední film Odcházení. Havel byl zkušený divadelník, ale některé dosti zásadní věci jsme mu o filmu museli vysvětlovat.
Ty samozřejmě moc dobře víš, že nedělám jen vážné věci. I do vážných situací sem tam nějaký humor probleskne. Sabine a já máme oba smysl pro humor, je pro nás velmi důležitý. Takže ve většině mých filmů se s ním setkáte. Humor je sůl a pepř života.

Foto: Lukáš Timulák.

Inzerce

Jaký může mít norský festival dosah? Je vlastně retrospektivou a bezesporu úžasnou poctou tvému dílu.
Víš, kdo všechno přijede na představení? Například Michail Baryšnikov, přijede Liv Ullmann, přijede Mats Ek s Anou Lagunou… Se všemi se sejdeme a spolu se Sabine půjdeme všichni na večeři. To bude veliké setkání a velká pocta.

Mám několik otázek, které přímo s festivalem nesouvisí. Proč si některá díla po určité době už neuváděl, například Glagolskou mši, Svatbu, Zjasněnou noc? StoolgameStamping Ground už se také málo uvádějí. Nebo Kletby a dobrořečení od Petra Ebena… To byl jistě velký experiment, pro mnohé nezapomenutelný.
To je už dávno překonané, ty velké skupinové ansámbly mně už nic neříkají. Já už jsem ve svém myšlení o tanci úplně jinde.

A to zůstanou jen tak ležet v archivu a v zapomnění?
Tak například Žalmová mše vznikla mnohem dřív než Glagolská mše, ale je zajímavé, že v ní stále vidím něco současného. Pořád má co vyprávět, pořád má co říct. Když ji vidím znovu nastudovanou, novýma a mnohem staršíma očima, jsem sám překvapen, co moudrého tam vidím. Je někdy dobré vidět ty staré věci tím starším pohledem.

Příběh vojáka nebo Polní mše? Obě díla by měla co říct, zvláště v současné rozeštvané a válečné době. Měla by se obnovit, ne?
Máš asi pravdu. Mohl bych je vidět kdykoliv. Jenomže to na mně nezáleží, to by někdo musel přijít, ať je nastuduji. A samozřejmě bych souhlasil.

Určitě by se to neminulo úspěchem a snad by to působilo jako lék. Pak mám snad poslední otázku k opakovaně věčnému tématu života od narození ke smrti. Co přijde po smrti? Pro tebe přece smrt neznamená konec. Proč tě stále přitahuje?

Protože je to nevyhnutelné. To je totiž jediné, na co se můžeme spolehnout. Natočil jsem teď film se Sabinou a sám v něm taky hraju. V závěru říkám, že krása smrti je v tom, že odsud nikdy nezmizíme, že všechny myšlenky, emoce, o které jsme se dělili s ostatními lidmi, žijí dál v mladších lidech, dalších duších.
I když zemřeme, všechny atomy a molekuly se stanou součástí univerza. Naše duše je svázaná s naším tělem. Věřím, že když se naše tělo rozpadne, tak se rozpadne, ale naše duše bude existovat dál. Pro mne to bude jakýsi návrat do cizí země…

Foto: Lukáš Timulák.

Jiří Kylián se narodil v roce 1947 v Praze, kde také v roce 1967 absolvoval Taneční konzervatoř Praha. Po stipendiu na londýnské Royal Ballet School byl v letech 1969–1975 v angažmá ve Stuttgarter Ballett Johna Cranka. Z Německa odešel do Nizozemska, kde byl v Haagu v Nederlands Dans Theater (NDT) v letech 1975–1977 spoluředitelem a choreografem, v letech 1978–1999 uměleckým šéfem a od roku 1999 choreografem.
Vedle hlavního ansámblu NDT založil juniorský NDT 2 (1978) a seniorský NDT 3 (1991). V Haagu prožil Jiří Kylián většinu svého tvůrčího života a jako ředitel vybudoval jeden z nejlepších světových tanečních souborů. Navždy zde tak zanechal nesmazatelnou stopu svého výjimečného talentu a umění. V současnosti se věnuje vlastní produkci především vizuálních projektů a řídí nadaci Kylián Foundation NL s vlastní produkční jednotkou Kylián Productions BV.
Jiří Kylián vytvořil rovnou stovku choreografií, sedmdesát pět z nich pro NDT v Haagu, další například pro Stuttgartský balet, Pařížskou operu, Bavorský státní balet v Mnichově, Tokijský balet a další. Jeho choreografie jsou stěžejními díly repertoáru všech prestižních světových souborů. Svou poslední choreografii Remember me vytvořil pro tanečnici a svou celoživotní múzu Sabine Kupferberg v roce 2019 u příležitosti své inaugurace v Paříži, kdy byl zvolen členem francouzské Académie des beaux-arts, což je nejvyšší pocta, jakou lze ve světě umění získat.
Jiří Kylián je nositelem řady vyznamenání a ocenění, k nimž patří: komandér Řádu čestné legie (Francie), Zlatý lev (Benátky), důstojník Oranžského řádu (Nizozemsko), čestný doktorát Juilliard School v New Yorku, čestný doktorát AMU v Praze, tři Ceny Václava Nižinského (za nejlepší choreografii, za nejlepší baletní soubor a za dílo One of a Kind, Monte Carlo), dvě Prix de Benois de la Danse, čestná medaile prezidenta Václava Havla, medaile Za umění a vědu nizozemské královny Beatrix a další. V roce 2011 Jiří Kylián získal Cenu Ministerstva kultury ČR za zásluhy o rozvoj tanečního umění a soustavnou podporu českého tance a také Cenu České televize za dokumentární film Forgotten Memories. V roce 2017 obdržel čestné občanství města Haagu (Nizozemsko) a Positano Premia la Danza Léonide Massine za celoživotní dílo, nejstarší taneční cenu na světě. V roce 2024 ocenil prezident České republiky Petr Pavel Jiřího Kyliána nejvyšším státním vyznamenáním, Řádem bílého lva.

Zdroj: https://www.narodni-divadlo.cz/cs/profil/jiri-kylian-1594624

Galerie

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva

Prezident České republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října propůjčil ve Vladislavském sále Pražského hradu nejvyšší státní vyznamenání, Řád Bílého lva, choreografu Jiřímu Kyliánovi.

Přispějte na tvorbu obsahu

Každý článek vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.