Škola tančí probíhala zprvu na Vysočině, ale v posledních letech se uskutečňuje napříč republikou. Od počátků v něm působila právě Zden Brungot Svíteková, Marta Trpišovská Vodenková, Jan Bárta a já, Jana Bitterová. Před třemi lety se tým rozrostl o další choreografky – Leu Švejdovou, Agátu Jarošovou, Hanku Chalupníkovou, Janu Látalovou a Báru Rakušanovou. Na projektu spolupracuje řada dalších umělců*umělkyň z oblasti tance, divadla, hudby či audiovizuálních medií.
Jaká tři slova pro tebe nejlépe vystihují projekt Škola tančí?
Neznámo, tvorba nebo tvořivý proces a radost ve smyslu mnoha energie, která je najednou vypuštěna.
Můžeš stručně zavzpomínat na svoje začátky v projektu?
Bylo to v roce 2016 na škole ve Žďáru nad Sázavou. Jednalo se o poměrně malou třídu páťáků, takovou náročnější, co se týká energie dětí. Zároveň ve třídě byla paraplegička. Jediný briefing, na který si z té doby pamatuju bylo zadání rámce: po určenou dobu pracuju ve třídě s tancem a daným tématem a na konci bude výstup. Měli jsme téma krevní oběh.
Jednalo se o tvé první setkání s prací v běžné školní třídě?
Nebylo to poprvé. Práci se školami jsem začala v roce 2009, když Bára Látalová chystala první verzi projektu Tanec a fyzika (pozn. projekt byl v roce 2020 premiérován v úplně nové verzi) a přizvala mě k tomu. K hotovému představení patřily i workshopy, které jsme vedly na školách. Takže v tom už byla paralela, že se jednalo o školní učivo, které se uchopuje velmi tvořivě anebo jako inspirace. Pod rukama nám v rámci všech návštěv škol s workshopy k inscenaci Tanec a fyzika prošlo přes 1000 dětí. Krom toho jsem do roku 2020 byla součástí projektu Tanec školám od Tance Praha a také jsem kolem roku 2010/2011 vedla workshopy na francouzském lyceu.
Je pro tebe podstatné, že se v projektu Škola tančí pracuje se školními tématy?
Dává to projektu specifikum, kterým se vyčleňuje od jiných. Dává to směrování a ukotvení. Je to věc, ke které se vracím. Tak jako si při tvorbě vybírám téma, které mě neustále vede. A zároveň je to inspirace, zdroj materiálů a přemýšlení. A jak se nám nedávno stalo s tématem matematika podle Hejného, už v samotném tématu může být choreografický návrh.