Registrace

Když informaci pochopí moje tělo, něco se změní i v kognitivním myšlení, říká Brungot Svíteková k projektu Škola tančí

V dalším z rozhovorů o tanci na základních školách se věnuji projektu Škola tančí, pořádaném Centrem pro choreografický rozvoj SE.S.TA. Poprosila jsem o interview Zden Brungot Svítekovou, i když bych sama mohla být v pozici respondentky, neboť v projektu dlouhodobě působím jako choreografka.
V projektu Škola tančí přicházejí taneční umělci*umělkyně do základních škol, případně gymnázií, aby se blokově, v celkovém rozsahu dvaceti hodin, věnovali vybranému učivu ze školních předmětů, od matematiky přes český jazyk až po přírodovědu či dějepis. Téma procvičují a rozvíjejí s dětmi a ve spolupráci s pedagogy*pedagožkami pomocí choreografického procesu a kreativního pohybu. Na konci probíhá prezentace pro veřejnost, některé ze tříd vystupují i v rámci festivalu KoresponDance ve Žďáru nad Sázavou. 

Škola tančí probíhala zprvu na Vysočině, ale v posledních letech se uskutečňuje napříč republikou. Od počátků v něm působila právě Zden Brungot Svíteková, Marta Trpišovská Vodenková, Jan Bárta a já, Jana Bitterová. Před třemi lety se tým rozrostl o další choreografky – Leu Švejdovou, Agátu Jarošovou, Hanku Chalupníkovou, Janu Látalovou a Báru Rakušanovou. Na projektu spolupracuje řada dalších umělců*umělkyň z oblasti tance, divadla, hudby či audiovizuálních medií.

Zden Brungot Svíteková. Foto: Maria Martin Paradinas.
Zden Brungot Svíteková. Foto: Maria Martin Paradinas.

Jaká tři slova pro tebe nejlépe vystihují projekt Škola tančí?

Neznámo, tvorba nebo tvořivý proces a radost ve smyslu mnoha energie, která je najednou vypuštěna.


Můžeš stručně zavzpomínat na svoje začátky v projektu?

Bylo to v roce 2016 na škole ve Žďáru nad Sázavou. Jednalo se o poměrně malou třídu páťáků, takovou náročnější, co se týká energie dětí. Zároveň ve třídě byla paraplegička. Jediný briefing, na který si z té doby pamatuju bylo zadání rámce: po určenou dobu pracuju ve třídě s tancem a daným tématem a na konci bude výstup. Měli jsme téma krevní oběh.

Jednalo se o tvé první setkání s prací v běžné školní třídě?

Nebylo to poprvé. Práci se školami jsem začala v roce 2009, když Bára Látalová chystala první verzi projektu Tanec a fyzika (pozn. projekt byl v roce 2020 premiérován v úplně nové verzi) a přizvala mě k tomu. K hotovému představení patřily i workshopy, které jsme vedly na školách. Takže v tom už byla paralela, že se jednalo o školní učivo, které se uchopuje velmi tvořivě anebo jako inspirace. Pod rukama nám v rámci všech návštěv škol s workshopy k inscenaci Tanec a fyzika prošlo přes 1000 dětí.  Krom toho jsem do roku 2020 byla součástí projektu Tanec školám od Tance Praha a také jsem kolem roku 2010/2011 vedla workshopy na francouzském lyceu. 

Je pro tebe podstatné, že se v projektu Škola tančí pracuje se školními tématy?

Dává to projektu specifikum, kterým se vyčleňuje od jiných. Dává to směrování a ukotvení. Je to věc, ke které se vracím. Tak jako si při tvorbě vybírám téma, které mě neustále vede. A zároveň je to inspirace, zdroj materiálů a přemýšlení. A jak se nám nedávno stalo s tématem matematika podle Hejného, už v samotném tématu může být choreografický návrh.  

Zden s dětmi ze ZŠ Vlásenický dvůr. Zdroj: archiv SE.S.TA.

Jaké kvality nebo postupy práce vždy do školy přinášíš nehledě na téma?

Způsob práce v sobě obsahuje volnost. Ale v tom smyslu, že předtím pracujeme na důslednosti, na základě které volnost může fungovat. Třeba když všichni sedíme a jsme ticho. Je to jasnost v disciplíně, že tuhle aktivitu děláme teď tímhle způsobem.

Vždy mi způsobí radost, když vidím, že žák prožívá vlastní tělo. Pohyb je zažitý, cítěný a ještě má i tvar. Pro mě je jedna z nejdůležitějších věcí, aby byl pohyb vtělený. A ještě je pro mě důležitá jakási živelnost, ve smyslu plného nasazení a fyzické energie, která se objevuje jenom v pohybu.

Poslední dobou si čím dál více uvědomuji a pojmenovávám roviny, přes které v rámci projektu procházíme.
První fáze je být citlivý k vlastnímu tělu, co s ním umím a jak s ním pracuji. Až potom nastupuje interpretační rovina, která zahrnuje i technické a koordinační zručnosti a schopnost pohyb tvarovat.
Pak je tu tvořivá rovina, kdy vymýšlíme vlastní pohybový materiál, který si budou děti pamatovat. Učí se pracovat s tvořivou myšlenkou a vnímat souvislosti. Také se učíme fungovat ve skupině a spolupracovat.  A potom moment, kdy s tím vstoupíme na jeviště. Situace, kdy je tu ještě divák, s kterým komunikuji. 

Je pro tebe důležité, že se na konci projektu koná veřejná prezentace? 

Ano, přijde mi to důležité pro dynamiku projektu. Je to další poschodí stavby, kterou umíme postavit a něco společně zažít. Povinnost zveřejnit, co dělám, a konfrontovat se s okolím, je součástí společné dohody. Na děti mám nároky na obsah, na kvalitu provedení a na výslednou formu do míry, do které to zvládneme.
 

Zajímá vás celý článek?

Čtěte víc. Bez omezení. A na rok zdarma.

Zaregistrujte se a otevřete si dveře k prémiovému obsahu Tanečních aktualit:

  • rozhovory a medailonky
  • osobnosti české i světové scény
  • plné verze podcastů
  • zvýhodněná cena na Dance Context Journal

Stačí pár kliknutí a máte 365 dní čtení zdarma.

Registrujte se ještě dnes.*

Registrovat

Už máte registraci? Přihlaste se

*Od data registrace získáváte přístup k celému obsahu Taneční aktualit na 365 dní zdarma. Akce se vztahuje na registrace dokončené do 1. 9. 2025. Nezahrnuje obsah magazínu Dance Context Journal.