Spolek Ostružina sdružuje taneční umělkyně Báru Látalovou, Zdenku Brungot Svítekovou a produkční Luciu Račkovou. Od založení uplynulo pět let, a tak se spolek rozhodl uspořádat týdenní přehlídku své tvorby, z níž je většina věnována dětskému publiku.
Jana Bitterová

Mgr. art. Jana Bitterová se věnuje současnému tanečnímu umění a improvizaci, a to jak z tvůrčího, tak i pedagogického a teoretického hlediska.
Pochází z Prahy, nyní pracuje jako umělkyně na volné noze po celé Evropě. Pořádá kurzy kreativního tance a kontaktní improvizace pro veřejnost a vede choreografické dílny pro děti na základních školách (pod organizací SE.S.TA.). Jana několik let žila v anglickém Cornwallu, kde vyučovala v tanečním programu Falmouth University (anatomie v pohybu, choreografie, improvizace).
Ve své umělecké práci tvoří sóla i multimediální představení ve spolupráci s umělci z různých oborů, zabývá se site specific a zapojením místních komunit do uměleckého procesu. Momentálně vyvíjí projekty spojující digitální technologie a tanec s vizuálním umělcem a technikem Ianem Biscoe.
Jana Bitterová vystudovala obor Moderní tanec – pedagogika tance na VŠMU v Bratislavě pod vedením Anky Sedlačkové a Marty Polákové (magisterská práce na téma Kontaktní improvizace) a bakalářský obor Taneční věda na pražské HAMU (bakalářská práce na téma Vývoj českého neprofesionálního scénického tance 1968–1989). Po absolvování Konzervatoře I. V. Psoty studovala tanec pod vedením Zuny Kozánkové a Milana Kozánka. Významné pro ni bylo setkání a vzdělávání s osobnostmi postmoderního tance a kontaktní improvizace, jako je například Nancy Stark Smith, Lisa Nelson, Daniel Lepkoff, Ruth Zaporah, Julyen Hamilton a Frey Faust.
V sezoně 2012/2013 pracovala jako asistentka ve francouzském choreografickém centru Territoire d’écritures en mouvement (Quimper, Bretaň) a s jeho ředitelem choreografem Patrickem Le Doaré dlouhodobě spolupracovala. V roce 2011 a 2012 pracovala v edukačním oddělení muzea současného umění Mu-ZEE v belgickém Ostende. Kromě Tanečních aktualit publikovala v časopisech Pam pam a Tempo.
Internetové stránky: www.movementtouch.com
Texty autora
Maja Hriešik: „Slovenská taneční platforma pro mě znamená spontánnost, spolupráci, otevřenost, je mezigenerační a experimentující.“
Od středy 26. května 2021 se koná historicky první Slovenská taneční platforma. Okolnosti posledních sezón přinutily organizátory přesunout akci z listopadu minulého roku na letošní jaro, a nakonec se i tak bude konat pouze v online verzi.
Michal Heriban: „Pro kreativitu je důležité odbourat strach a pocit zodpovědnosti.“
Michal Heriban je člověkem vskutku činným. I když živé umění je přidušeno protipandemickými opatřeními, pracuje letos již na třetí premiéře.
Diskuze nad pedagogickou praxí v tanečních oborech ZUŠ
Na 25. září byla naplánována Celostátní konference tanečních oborů ZUŠ s podtitulem Výchova a vzdělávání k tanečnímu umění.
Současný tanec svébytný
V květnu jsem si s očekáváním vyslechla dva pořady – Současnost současného tance na Českém rozhlase Vltava a Fenomén současný tanec v pořadu Artzóna na ČT Art.
Večer laureátů Ceny Jarmily Jeřábkové 2017
Určitě se sluší začít gratulací, protože večer 18. května 2018 se v Divadle Archa představily dvě choreografky – Johana Pocková a Sadie Cansu Ergin –, které v předchozím roce v klání o Cenu Jarmily Jeřábkové zvítězily. Obdiv jim patří i za to, že v květnovém večeru dokázaly ovládnout jeviště, když každá zatančila hned dvě vlastní sóla. Gratulace míří také k Festivalu Nové Evropy, k němuž se Cena Jarmily Jeřábkové váže, neboť se pod taktovkou Evy Blažíčkové konal jeho jubilejní patnáctý ročník.
Setkání s Josefem Nadjem ve Žďáru nad Sázavou
V červenci 2017 přijel do České republiky Josef Nadj, aby v rámci festivalu KoresponDance ve Žďáru nad Sázavou představil své nejnovější dílo s názvem Penzum.
S Bárou Sigfúsdottir: „Ráda přemýšlím o svém těle jako o vizuální entitě…“
Jedním z lákadel letošního festivalu Nultý bod je hostování Báry Sigfúsdottir. Tato islandská choreografka a tanečnice se v Praze představí vůbec poprvé.
Porta Llave, A Solo For Mr. Folk – Tajemství Davida Zambrana
Začátek června 2017 vyhlásilo Studio Alta jako období s umělcem věhlasného jména, venezuelského původu a často skloňovaného v evropských centrech současného tance: David Zambrano vede v Praze workshop a sám se několikrát objeví na jevišti.
Tancem obydlená Letná
Letošní festival Tanec Praha zařadil do programu několik vystoupení pod širým nebem v programové části nazvané VEN.ku TANCI.
Chipping z pohledu choreografky
V rámci celoročního projektu RespondART ve Studiu Alta hostoval umělecký tým z Německa s představením Chipping. Dílo zapadalo do dramaturgie projektu, který přináší divákům české a zahraniční produkce se společensky angažovanou tematikou, po nichž následují diskuse výborně moderované Alicí Koubovou.
NEJČTENĚJŠÍ
-
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
úhel pohledu -
Andrea Opavská o nové životní etapě: „Je velmi bolestné, když se vás někdo zeptá: A co budeš dělat, až skončíš?“
podcasty -
Nikola Márová, portrét primabaleríny – Čekání na Julii
recenze -
Aurélie Dupont – Esence francouzské étoile
osobnosti -
Sergio Méndez Romero a Sawa Shiratsuki: „Úspěšné partnerství stojí na respektu“
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Jaroslav Slavický
ÚHEL POHLEDUTak zase reakce jedné zklamané matky! Je třeba ocenit, že se dokonce podepsala, na rozdíl od těch…
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
petram
Škola, jejíž absolventi nemohou sehnat práci nejen v zahraničních souborech, ale ani v těch našich, určitě není…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Jana Hanušová
Dobrý den,byla jsem 30 let pedagogem tance na DAMU, absolvovala jsem Hamu taneční pedagogiku. Paní profesorka Pásková…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
J.K.
Úhel pohledu? Rozhodně bych nehledala chybu na straně Baletní přípravky. Děti, které prošli BPND si sebou do života…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Jana Jodasová
Dovolte, abych se vyjádřila k výše uvedenému článku. Baletní přípravka existuje více než 50 let a stojí za ní velký kus…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Anonym
A není nepřijetí na konzervatoř někdy spíš vysvobození, než nutná frustrace?Není někdy lepší, když nepřijatý uchazeč…
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Adéla
Nedá mi to nevložit také svůj vlastní úhel pohledu. Můj pohled je pohledem člověka, který tanec miluje, který studoval…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří