Spolek Ostružina sdružuje taneční umělkyně Báru Látalovou, Zdenku Brungot Svítekovou a produkční Luciu Račkovou. Od založení uplynulo pět let, a tak se spolek rozhodl uspořádat týdenní přehlídku své tvorby, z níž je většina věnována dětskému publiku.
Jana Bitterová
![Jana Bitterová](http://www.tanecniaktuality.cz/file/cf5cdd3579a33219dd179ff28c1455b0/60393/autor/TA%20-%20portrety%20-%20web%20%2821%20of%2027%29.jpg)
Mgr. art. Jana Bitterová se věnuje současnému tanečnímu umění a improvizaci, a to jak z tvůrčího, tak i pedagogického a teoretického hlediska.
Pochází z Prahy, nyní pracuje jako umělkyně na volné noze po celé Evropě. Pořádá kurzy kreativního tance a kontaktní improvizace pro veřejnost a vede choreografické dílny pro děti na základních školách (pod organizací SE.S.TA.). Jana několik let žila v anglickém Cornwallu, kde vyučovala v tanečním programu Falmouth University (anatomie v pohybu, choreografie, improvizace).
Ve své umělecké práci tvoří sóla i multimediální představení ve spolupráci s umělci z různých oborů, zabývá se site specific a zapojením místních komunit do uměleckého procesu. Momentálně vyvíjí projekty spojující digitální technologie a tanec s vizuálním umělcem a technikem Ianem Biscoe.
Jana Bitterová vystudovala obor Moderní tanec – pedagogika tance na VŠMU v Bratislavě pod vedením Anky Sedlačkové a Marty Polákové (magisterská práce na téma Kontaktní improvizace) a bakalářský obor Taneční věda na pražské HAMU (bakalářská práce na téma Vývoj českého neprofesionálního scénického tance 1968–1989). Po absolvování Konzervatoře I. V. Psoty studovala tanec pod vedením Zuny Kozánkové a Milana Kozánka. Významné pro ni bylo setkání a vzdělávání s osobnostmi postmoderního tance a kontaktní improvizace, jako je například Nancy Stark Smith, Lisa Nelson, Daniel Lepkoff, Ruth Zaporah, Julyen Hamilton a Frey Faust.
V sezoně 2012/2013 pracovala jako asistentka ve francouzském choreografickém centru Territoire d’écritures en mouvement (Quimper, Bretaň) a s jeho ředitelem choreografem Patrickem Le Doaré dlouhodobě spolupracovala. V roce 2011 a 2012 pracovala v edukačním oddělení muzea současného umění Mu-ZEE v belgickém Ostende. Kromě Tanečních aktualit publikovala v časopisech Pam pam a Tempo.
Internetové stránky: www.movementtouch.com
Texty autora
Maja Hriešik: „Slovenská taneční platforma pro mě znamená spontánnost, spolupráci, otevřenost, je mezigenerační a experimentující.“
Od středy 26. května 2021 se koná historicky první Slovenská taneční platforma. Okolnosti posledních sezón přinutily organizátory přesunout akci z listopadu minulého roku na letošní jaro, a nakonec se i tak bude konat pouze v online verzi.
Michal Heriban: „Pro kreativitu je důležité odbourat strach a pocit zodpovědnosti.“
Michal Heriban je člověkem vskutku činným. I když živé umění je přidušeno protipandemickými opatřeními, pracuje letos již na třetí premiéře.
Diskuze nad pedagogickou praxí v tanečních oborech ZUŠ
Na 25. září byla naplánována Celostátní konference tanečních oborů ZUŠ s podtitulem Výchova a vzdělávání k tanečnímu umění.
Současný tanec svébytný
V květnu jsem si s očekáváním vyslechla dva pořady – Současnost současného tance na Českém rozhlase Vltava a Fenomén současný tanec v pořadu Artzóna na ČT Art.
Večer laureátů Ceny Jarmily Jeřábkové 2017
Určitě se sluší začít gratulací, protože večer 18. května 2018 se v Divadle Archa představily dvě choreografky – Johana Pocková a Sadie Cansu Ergin –, které v předchozím roce v klání o Cenu Jarmily Jeřábkové zvítězily. Obdiv jim patří i za to, že v květnovém večeru dokázaly ovládnout jeviště, když každá zatančila hned dvě vlastní sóla. Gratulace míří také k Festivalu Nové Evropy, k němuž se Cena Jarmily Jeřábkové váže, neboť se pod taktovkou Evy Blažíčkové konal jeho jubilejní patnáctý ročník.
Setkání s Josefem Nadjem ve Žďáru nad Sázavou
V červenci 2017 přijel do České republiky Josef Nadj, aby v rámci festivalu KoresponDance ve Žďáru nad Sázavou představil své nejnovější dílo s názvem Penzum.
S Bárou Sigfúsdottir: „Ráda přemýšlím o svém těle jako o vizuální entitě…“
Jedním z lákadel letošního festivalu Nultý bod je hostování Báry Sigfúsdottir. Tato islandská choreografka a tanečnice se v Praze představí vůbec poprvé.
Porta Llave, A Solo For Mr. Folk – Tajemství Davida Zambrana
Začátek června 2017 vyhlásilo Studio Alta jako období s umělcem věhlasného jména, venezuelského původu a často skloňovaného v evropských centrech současného tance: David Zambrano vede v Praze workshop a sám se několikrát objeví na jevišti.
Tancem obydlená Letná
Letošní festival Tanec Praha zařadil do programu několik vystoupení pod širým nebem v programové části nazvané VEN.ku TANCI.
Chipping z pohledu choreografky
V rámci celoročního projektu RespondART ve Studiu Alta hostoval umělecký tým z Německa s představením Chipping. Dílo zapadalo do dramaturgie projektu, který přináší divákům české a zahraniční produkce se společensky angažovanou tematikou, po nichž následují diskuse výborně moderované Alicí Koubovou.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Karel Janečka, emeritní sólista Baletu ND Brno
zprávy -
Taneční film HOST oceněn na Open World Toronto Film Festival
zprávy -
Forman – Divadlo na Kampě mluví, tančí a zpívá
recenze -
Zemřela Marcela Martiníková, hvězda Baletu Praha a múza Pavla Šmoka
zprávy -
Anne Teresa de Keersmaeker čelí obvinění z psychologického teroru svého souboru
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Věra
Úžasný člověkMichal Šebor: „Role Matky Simony je jedna z mých nezapomenutelných srdečních záležitostí.“
Veronika Rehbergerová
Dobrý den, dovolila bych si upozornit na chybu, která se nachází hned v úvodní tučně psané části kritiky. Paní…Čarovná Girlanda – Bonbónky pro milovníky historického tance
Jana Bohutínská
Stále přesně nechápu, z jakého důvodu se umělecká obec proti tomu, jak ministerstvo kultury celý status nakonec…Status umělce. Dobře mířená střela, která minula cíl
MIRCOU
BRAVO, BRAVO AND BRAVO AGAIN ...Taneční film HOST oceněn na Open World Toronto Film Festival
Milan B
Další smutná kauza. Občané Brna mají to, co si zvolili!Národní divadlo Brno je nuceno utlumit provoz Baletní školy I. V. Psoty
Andrea
Nechápu, jak může jídlo dostat přednost před kulturou a pohybovými aktivitami. Hanba vedení Brna!Národní divadlo Brno je nuceno utlumit provoz Baletní školy I. V. Psoty
Josef Bartoš
Dobrý den, paní Rehbergerová,jak už jsem vám odepisoval na e-mail – za chybu se omlouváme a v textu (po konzultaci s…
Čarovná Girlanda – Bonbónky pro milovníky historického tance