Jak dlouho se provozuje tanec v rámci výuky na českých základních školách a v jaké podobě?
První iniciativy se datují do roku 2006, kdy vznikly dva hlavní a nejdéle fungující projekty, a to Tanec školám, realizovaný pod hlavičkou Tance Praha (divadla PONEC), a projekt Škola tančí, který vytvořilo Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA. Taneční a pohybovou výchovu pak v roce 2010 Ministerstvo školství akreditovalo jako doplňující vzdělávací obor pro základní vzdělávání, o což se zasloužili především paní Eva Blažíčková, Markéta Pastorová, Ivanka Kubicová, Bohumíra Cveklová, Jiří Lössl a Romana Lisnerová. Tehdy vznikl i metodický materiál pro výuku, který vychází z Duncan metodiky, na kterém pracoval právě tým v čele s paní Evou Blažíčkovou, zakladatelkou konzervatoře Duncan centre. Také první pedagogové, kteří začali na školách v Praze a Středočeském kraji buď projektově nebo i kontinuálně vyučovat, byli většinou absolventi konzervatoře Duncan centre. Původní metodika vycházela z předpokladů, jak by se na školách mohl tanec vyučovat, protože vznikla ještě před tím, než se výuka začala ve větší míře realizovat. Praxe pak ověřila, které metody fungují, na co je nejdůležitější se zaměřit a jaký přístup je ve školách potřeba. Jde opravdu o odlišnou práci s dětmi, než je zájmová umělecká činnost, jak ji známe například z tanečních oborů ZUŠ.
Nyní se většinou výuka tance a kreativního pohybu v běžných základních školách děje v rámci různých projektů a je pořádána externími organizacemi. V poslední době umožnilo financování z Národního plánu obnovy vznik různých nových metodických materiálů, ve kterých se zúročují několikaleté zkušenosti lektorů a tanečních umělců s touto výukou. V listopadu 2024 proběhla konference Tanec a škola 2024, která vznikla z potřeby propojit v souvislosti s revizemi RVP jednotlivé důležité aktéry, kteří realizují programy ve školách, aby si mohli vyměnit zkušenosti a sdílet svoji praxi, poznatky i metodiky. A společně se bavit o výzvách a příležitostech, které změny v kurikulu tanečnímu oboru přináší.
Vysvětlíš, o co v revizích Rámcového vzdělávacího programu jde?
V revizích Rámcového vzdělávacího programu neboli RVP jde o to, že se inovuje pojetí kurikula tak, jak se vyvíjí svět, pedagogické metody a cíle vzdělávání. RVP je strategický dokument, který stanovuje závazný základní rámec vzdělávání na dobu pěti, deseti nebo i patnácti let. Teď se dokončilo dvouleté období, kdy se revidoval rámcový vzdělávací program pro předškolní a základní vzdělávání, který byl 30. prosince 2024 Ministerstvem školství schválen. Již od září 2025 se bude testovat na pilotních školách, které se k tomu dobrovolně přihlásí, na všech školách by pak měl začít platit v 1. a 6. ročnících od září 2027 a potom postupně ve všech třídách. Všechny ročníky základní školy by se podle něj měly učit v roce 2031, je tedy relativně dostatek času se na změny připravit.
A můžeš ujasnit, jaká byla situace posledních patnácti let, co se týká možností zařazení tance do výuky základních škol?
Doteď byla Taneční a pohybová výchova doplňující vzdělávací obor, což znamená pro školy volitelný. Školy tedy měly a mají možnost zařadit Taneční a pohybovou výchovu do rozvrhu nebo i do svého školního kurikula, ale reálně se to děje na velmi malém počtu škol, protože je to prostě nepovinné.
Pokud si školy tanec zvolily, znamenalo to vyučovací hodiny v rozvrhu navíc?
Rámcový vzdělávací program stanovuje jen celkový minimální a maximální počet vyučovacích hodin pro děti. Určitý počet hodin je věnovaný takzvanému povinnému základu a potom jsou tu disponibilní hodiny, které škola může využít podle sebe, na co se chce s dětmi více zaměřit. Tyto hodiny umožňují profilaci škol, například na jazyky, matematiku nebo třeba na umělecké výchovy. Doteď k povinnému základu patřily z uměleckých oborů jen Hudební a Výtvarná výchova a mezi doplňující, volitelné obory právě Taneční a pohybová výchova, Dramatická výchova a Filmová a audiovizuální výchova. Projektová výuka, kterou zajišťují externí lektoři, se ve školách často odehrává v rámci hodin Tělesné výchovy, kvůli možnosti využít tělocvičnu, nebo v rámci hodin Hudební výchovy – na 1. stupni má totiž třídní učitel volnější ruku v propojování učiva mezi předměty navzájem. Každopádně, tanec se doteď odehrával obvykle v rámci disponibilních hodin.