Registrace

Když klasické balety nebudou hrát ani operní domy, tak už asi nikdo, říká Václav Lamparter, demisólista Vídeňské opery

Václav Lamparter, absolvent Taneční konzervatoře v Brně, získal své první zkušenosti nejprve v newyorkském souboru American Ballet Theatre Studio Company, poté nastoupil do trvalého angažmá v drážďanské Semperoper, kde se postupně vypracoval až na sólovou pozici. V minulém roce změnil lokalitu a stal se demisólistou ve Vídeňské opeře, kde jsem ho objevila v rámci svého mapování českých tanečníků v zahraničních baletních souborech. Tento mimořádně nadaný a věčně usměvavý mladík zůstává i přes své kariérní úspěchy pro českou taneční veřejnost neznámý. Sešli jsme se tedy v divadelní kavárně před třetí reprízou baletu The Winter´s Tale a povídali jsme si nejen o baletních začátcích a zkušenostech ze zahraničních angažmá, ale i o výhledech po skončení taneční kariéry.  

Václav Lamparter. Foto: Andreas Jakwerth.
Václav Lamparter. Foto: Andreas Jakwerth.

Jaké byly vaše baletní začátky?

Od mala jsem miloval divadlo, hudbu a pohyb, a tak mě rodiče zapsali na tanec do Základní umělecké školy Radmily Chmelové, která se nacházela poblíž našeho bydliště. Bavilo mě to, a tak jsem od šesti let současně navštěvoval i přípravku Národního divadla v Brně, Baletní školu Ivo Váni Psoty. Když přišla otázka, kam na střední, bylo jasné, že chci na konzervatoř. Baletu jsem už tehdy úplně propadl. Tak jsem složil přijímací zkoušky a o osm let později absolvoval. 

Bylo pro vás studium na konzervatoři náročné?

Náročné bylo, ale nikdy mi nepřišlo, že by na mě byli pedagogové nepříjemní nebo že by mě nějak šikanovali. Vždy jsem baletem žil a šel jsem si za tím. Ve vyšších ročnících jsem měl skvělé pedagogy jako například Petra Přibyla. Navíc jsme byli v ročníku jen tři kluci, a to nám dávalo velký prostor pro individuální práci s učitelem. Vystupovali jsme v inscenacích baletu ND v Brně, nejdřív v dětských rolí a na konci studia pak i ve sboru.

Proč jste si po ukončení školy vybral divadlo v zahraničí?

Mojí motivací nebylo ani tak finanční ohodnocení, jako repertoár. Balety předních světových choreografů jsou velmi nákladné a v té době se díla od choreografů jako Balanchine, Forsythe, MacMillan u nás uváděla zřídka či vůbec. Jako student jsem sledoval nahrávky od těchto i dalších choreografů jako Ratmanského, Wheeldona, Neumeiera nebo Ashtona a snil jejich kusy jednou tančit. Navíc do zahraničí jsem jezdil už od školy, kdy jsem se zúčastnil baletních soutěží a letních programů. Vydal jsem se na letní stáž na Palucca Hochschule v Drážďanech, kde vyučovali mimo jiných ředitelé místní školy a divadla. Ještě před absolvováním v Brně jsem díky umístění na soutěži Youth America Grand Prix získal roční stipendium na škole American Ballet Theatre, kde jsem byl také členem American Ballet Theatre Studio Company v New Yorku. 

Jak stáž probíhala?

Měli jsme sice svá představení, ale stále jsme byli studenti. Hodně jsme pracovali na různých tanečních technikách, měli jsme přednášky o výživě i historii tance. Byla to skvělá zkušenost, ale přesto jsem věděl, že bych chtěl zpátky do Evropy. 

Proč?

V Evropě mají baletní soubory vlastní divadlo, kterého jsou součástí, ale například v ABT studují repertoár v budově, kde jsou jen sály. Pak si pronajmou divadlo na pár týdnů nebo na měsíc, kdy hrají každý den. Mimo to jezdí na zájezdy. Být v divadle a být jeho součástí jsem si přál ještě dříve, než jsem objevil balet. Když mi pak v roce 2014 nabídli místo v baletním souboru Semperoper v Drážďanech, neváhal jsem. Působil jsem tam deset let. 

The Dream. Václav Lamparter. Foto: Jubel Battisti.

Zajímá vás celý článek?

Čtěte víc. Bez omezení. A na rok zdarma.

Zaregistrujte se a otevřete si dveře k prémiovému obsahu Tanečních aktualit:

  • rozhovory a medailonky
  • osobnosti české i světové scény
  • plné verze podcastů
  • zvýhodněná cena na Dance Context Journal

Stačí pár kliknutí a máte 365 dní čtení zdarma.

Registrujte se ještě dnes.*

Registrovat

Už máte registraci? Přihlaste se

*Od data registrace získáváte přístup k celému obsahu Taneční aktualit na 365 dní zdarma. Akce se vztahuje na registrace dokončené do 1. 9. 2025. Nezahrnuje obsah magazínu Dance Context Journal.