Registrace

Na konzervatoři jsem byla trochu i rebelka, říká jubilantka Zuzana Hradilová

Dlouholetá přední sólistka plzeňského divadla Josefa Kajetána Tyla, baletní mistryně Zuzana Hradilová slaví padesátiny. V otevřeném rozhovoru vzpomíná na svou taneční kariéru, spolupráci s Liborem Vaculíkem, vypráví o mateřství i o tom, proč ji fascinuje jóga. „Balet mě naučil disciplíně, ale vždy jsem chtěla vnést do svých rolí něco osobního,“ říká s úsměvem. Co ji naplňuje dnes a jak vidí mladou generací tanečníků?

Zuzana Hradilová. Zdroj: archiv Zuzany Hradilové.
Zuzana Hradilová. Zdroj: archiv Zuzany Hradilové.

Vzpomenete si na okamžik, kdy jste si řekla, že balet by mohl být vaší životní cestou?

Určitě to nebylo někdy v raném dětství. Tehdy jsem dělala moderní gymnastiku, která mě úplně pohltila. Závody, tréninky, malovala jsem si gymnastky s náčiním... Myslela jsem, že jednou budu trenérkou. Pedagogové z brněnské hudební a taneční školy, jak se tehdy konzervatoř jmenovala, obcházeli místní základky a doporučili mi jít na talentové zkoušky. Netušila jsem, co balet obnáší. Má trenérka mi tehdy říkala, ať nikde neříkám, že dělám gymnastiku, prý to lidé od baletu nemají rádi. Samozřejmě to na mně bylo hned poznat. (smích) Nakonec mě přijali a já gymnastiku tajně dělala ještě rok. Pak už se to nedalo stíhat, navíc mě jedna z pedagožek z konzervatoře potkala na závodech. Balet mě pohltil a měla jsem štěstí na skvělou třídu. Absolvovalo nás pět dívek a osm chlapců, což je netypické, ale ráda na to vzpomínám. Tam jsem ostatně poznala svého manžela. (pozn. bývalého sólistu DJKT Miroslava Hradila).

Jak jste vnímala zákaz věnovat se jiným sportům, třeba lyžování?

Lyžovali jsme tajně! Táta byl nadšený lyžař, takže jsme jezdili do Jeseníků a měla jsem zařízenou omluvenku od lékaře. Po týdnu na horách jsem se vrátila opálená, ale tvrdila jsem, že jsem byla doma. (smích) Byla to taková malá rebelie, ale dodnes na to vzpomínám s úsměvem. V pozdějších ročnících mi ale začalo docházet, proč ten zákaz existuje, že hrozí zranění, takže jsem lyžovat přestala. 

Jaká jste byla studentka na konzervatoři?

Pro učitele asi vzorná, pečlivá… až moc. Ale byla jsem i trochu rebelka. Pamatuju si, jak jsme se spolužáky tajně kouřili a jednou nás při tom načapal tehdejší zástupce ředitele, pan Ludvík Kotzian, který bohužel nedávno zemřel. Na zkoušce z klasického tance nás hříšníky nechal vystoupit z řady, a když nás viděl, jen poznamenal, že jsme aspoň v párech (smích). Myslím, že jsem byla hodně cílevědomá. Někdy jsem si na sebe kladla až moc velký tlak. Perfekcionismus je sice hnacím motorem, ale někdy to může být i břemeno.

Po maturitě jste šla do Francie. Jaká byla tato zkušenost?

Původně jsem chtěla studovat hned po maturitě, ale skončila jsem rok v Národním divadle v Brně. Poté jsem se přihlásila do dvou škol ve Francii. Přijali mě rovnou do posledního ročníku Conservatoire national supérieur de musique de Lyon, protože jsem už měla diplom a zkušenosti z divadla. Bylo to inspirující setkání s choreografy a tanečníky z celého světa. Francouzská škola byla jiná než ta naše, hodně mě tehdy ovlivnila.

Poté jste získala angažmá v Národním divadle v Praze.

Tančila jsem tam tři sezóny za vedení Vlastimila Harapese. Byla jsem velmi spokojená, nechtěla jsem odcházet, ale manžel dostal od Pavla Ďumbaly nabídku do Plzně a nechtěli jsme vztah na dálku. Bylo to správné rozhodnutí, v Plzni jsme dostali příležitost tančit role, které bychom v Praze asi neměli. Plzeň nám otevřela nové obzory. Byla to zkušenost, která nás obohatila nejen profesně, ale i osobně.

Zuzana a Miroslav Hradilovi. Zdroj: archiv Zuzany Hradilové.

Tvořila jste s vaším manželem i pár taneční?

Já si to hrozně přála, ale nedělalo to dobrotu. Člověk si přece jen dovolí k životnímu partnerovi víc než k tomu „pouze“ tanečnímu. Mám slovenské a maďarské kořeny, takže je ve mně hodně temperamentu a často jsme se hádali, chudáci baletní mistři nevěděli, co s námi. Ale to se časem zklidnilo. Občas jsme spolu i tančili a myslím, že bychom spolu byli schopni zatančit všechno i bez většího zkoušení, tančilo se nám společně velmi dobře. Oběma nám ale prospívalo tančit více s jinými partnery. Vždy jsem těžce nesla, když jsme s manželem něco zkoušeli a těsně před premiérou došlo k rozhodnutí, že nás promíchají. 

Inzerce

Kteří taneční partneři se vám nejvíce zapsali do paměti?

Samozřejmě nejkomfortněji jsem se cítila se svým mužem, byť to zní jako klišé. Ale skvělé zážitky mám i s Ondřejem Novotným, Martinem Šintákem, Michalem Kováčem, Richardem Ševčíkem nebo zpěváky Ondřejem Izdným či Zbyňkem Fricem. Nesmím zapomenout ani na Petra Hose nebo Milana Maláče. Bylo jich mnoho a nerada bych někoho opomněla. Každý z nich mi dal něco nového, co mě jako tanečnici obohatilo. Tanec je dialog a s těmito partnery jsme si opravdu rozuměli beze slov. Taneční partner je někdo, komu musíte naprosto důvěřovat. A právě ta důvěra je základ pro vytvoření autentického uměleckého projevu. A samozřejmě nesmím zapomenou na úžasného pana Jiřího Žaluda, který je fenomén. Je mu 88 let a stále tančí, vždy chodí na zkoušky naprosto profesionálně připraven. Neskutečné. 

Vaše ikonická role, za kterou jste i byla v širší nominaci na Cenu Thálie, je Edith v inscenaci Edith – vrabčák z předměstí. Co pro vás znamenala?

Byla to výjimečná zkušenost. Choreograf Libor Vaculík mi dal volnost, ale zároveň mě naučil pravdivě přenášet emoce na diváka. Edith jsem tančila 25 let a v průběhu času s různými partnery, což bylo obohacující. Každý partner do té role přinesl něco nového. A naposledy jsem tančila s Gaëtanem Piresem a Justinem Rimkem, kterým jsem už tehdy dělala baletní mistryni, což byl velice zvláštní pocit. Edith pro mě není jen role, je to kus mého života. Naučila mě být pravdivá na jevišti i mimo něj. Každá repríza byla jiná, protože emoce se s životními zkušenostmi mění. Do Edith jsem se vracela třikrát, vždy po narození dítěte. A je paradoxní, že ona širší nominace přišla při čtvrtém návratu, tedy při obnovené premiéře, kdy už děti byly dospělé.

Zuzana Hradilová. Edith - vrabčák z předměstí. Foto: Irena Štěrbová.

S Liborem Vaculíkem jste ale spolupracovala ještě několikrát.

Na spolupráci s Liborem Vaculíkem vzpomínám s velkou vděčností. Tančila jsem v jeho „kusech“ v Národním divadle a samozřejmě i v Plzni. A po ukončení mé taneční kariéry jsem s ním pokračovala jako asistentka při přípravě premiér, jako byly Freddie – The King of Queen, Slečna Julie nebo Lady Macbeth – 1865. Jeho přístup k práci mi vyhovuje, protože klade důraz na přirozený, ale technicky kvalitní tanec. Nic nedává zadarmo, a právě to tanečníky motivuje k maximálnímu výkonu. Mám ráda jeho režijní styl a obzvlášť si cením jeho schopnosti vytvářet velké dějové balety, které dnes už nejsou tak časté. Právě tyto inscenace, plné emocí a dramatických příběhů, mě baví nejvíc, protože dávají tanečníkům prostor ukázat nejen techniku, ale i herecký projev.

Jaké další role se vám vryly do paměti?

Vyřádila jsem se v roli Kitry, protože jsem se v ní mohla naplno projevit. Milovala jsem i roli Odetty/Odilie, přestože nejsem typickým prototypem pro tuto postavu. Bylo fascinující pracovat s Ingrid Němečkovou, baletní mistryní z Helsinek. Bavilo mě převtělovat se do křehké Odette a svůdné Odilie – byla to úžasná výzva. Tanečním dárkem byla inscenace Smrt v Benátkách od Ondřeje Šotha, která se vymykala běžnému repertoáru. Byla to krásná příležitost, zvlášť když jsme tančili s Kristiánem Pokorným, tehdejším studentem konzervatoře. Milovala jsem i Louskáčka, hlavně kvůli rozzářeným dětským očím v hledišti. Moje vysněná role byla Esmeralda, kterou jsem paradoxně dostala po narození třetího dítěte. Byla to nečekaná, ale úžasná příležitost a roli jsem si neskutečně užívala. Také v Praze na Křižíkově fontáně jsme hráli nádherné kusy.

Zuzana Hradilová. Labutí jezero. Zdroj: archiv Zuzany Hradilové.

Jak jste zvládala skloubit rodinu s kariérou?

Mým vzorem na konzervatoři byla paní Olga Skálová a vždy jsem si říkala, že budu dělat jenom kariéru a žádné děti mít nebudu. Asi si dokážete představit zděšení mé maminky, která byla velice rodinný typ. Ale postupem času jsem to přehodnotila, došlo mi, že nedává smysl mít v životě pouze balet. A vidíte, mám tři děti. Po prvním dítěti jsem věděla, že se vrátím, po druhém jsem zvažovala poloviční úvazek. Po třetím dítěti mě přemluvili na obnovení Edith. Měla jsem velkou podporu od manžela, v rodině a skvělou „třetí babičku“ pro naše kluky. Bylo to o organizaci a prioritách. Když jsem byla s rodinou, byla jsem stoprocentně s nimi. Když jsem byla v divadle, soustředila jsem se na práci. To mi pomáhalo udržet rovnováhu. Byla to výzva, ale s podporou blízkých a trochou disciplíny se to dalo zvládnout. Je si ale třeba uvědomit, že jsem měla obrovské štěstí, dnes je provoz v divadle jiný a v něčem náročnější.

Jaký byl váš přístup k interpretaci postav jako tanečnice?

Myslím, že můj přístup vycházel z generačních zvyklostí. Jsem typické Husákovo dítě, byla jsem vychovaná v duchu disciplíny, kde bylo důležité dodržovat připomínky a požadavky choreografa nebo režiséra. Vždy jsem se snažila respektovat dané pokyny, ale s časem jsem pochopila, že je v pořádku hledat vlastní cestu. Sledovala jsem své alternace, inspirovala se, ale vždy jsem chtěla do role vnést něco svého – ať už malý detail v projevu, účesu nebo jiný pohled na charakter postavy. Šlo mi o to, aby divák vnímal rozdíl mezi jednotlivými interpretacemi, i když choreografie zůstávala stejná.

Máte nějakou nesplněnou roli?

Nikdy jsem si nezatančila Julii. Balet Romeo a Julie se plánoval, ale divadlo dalo přednost jiným titulům. Julie pro mě zůstala snem, ale možná právě proto má tak zvláštní místo v mém srdci. 

Vaší „hlavní rolí“ je v současnosti pozice baletní mistryně v plzeňském divadle. Vnímáte rozdíly mezi stávajícím souborem a dobou, kdy jste sama aktivně tančila? 

Nyní je větší fluktuace, soubor se každou sezónu obměňuje, tanečníci jsou velmi mladí a je náročné vytvořit soudržný tým. Zkrátil se také čas na zkoušení, tempo je rychlejší, ale někdy to jde na úkor hloubky interpretace. Z mého pohledu byl plzeňský soubor v nejlepší situaci paradoxně po covidu, protože všichni už byli několik let sehraní.

Já osobně mám nejspíš jakýsi „syndrom maminky“. Baletní mistr není jen pedagog, je to i psycholog, mentor a někdy i parťák. Práce s mladými talenty je obohacující, protože vidíte, jak se formují nejen jako umělci, ale i jako osobnosti.

V porovnání s dobou, kdy jsem sama tančila, vidím řadu rozdílů. Současná generace tanečníků má neuvěřitelný přístup k informacím díky technologiím. Mohou sledovat videa z celého světa, inspirovat se různými styly a metodikami. To je obrovská výhoda, ale někdy to vede k tomu, že se více soustředí na techniku než na prožitek. Dříve jsme se učili pozorováním starších kolegů přímo na sále, čerpali jsme z jejich zkušeností a tradic.

Dalším rozdílem je přístup k práci a disciplíně. Naše generace byla zvyklá jít až na hranici svých možností, někdy i za ni. Dnes jsou tanečníci více vnímaví k potřebě odpočinku a regenerace, což je pozitivní z hlediska zdraví, ale občas mi chybí ta houževnatost a schopnost zatnout zuby. 

Na druhou stranu jsou dnešní tanečníci technicky mnohem vybavenější a sebevědomější. Nebojí se vyjádřit svůj názor, což je osvěžující. Je úžasné sledovat, jak dokáží kombinovat různé taneční styly a přístupy. Ať už jsou rozdíly jakékoli, jedno zůstává stejné – vášeň pro tanec a touha sdílet ji s publikem.

Dlouhá léta vedete Baletní školu DJKT, její žáci často vystupují v představeních plzeňského baletu... 

Je to místo, kde se děti učí nejen technice, ale i lásce k tanci. Snažíme se jim vštípit disciplínu, ale i radost z pohybu. Pro mě je důležité, aby si z baletní školy odnesly nejen taneční dovednosti, ale i krásné vzpomínky a kamarádství. Každé dítě je osobnost a my se snažíme tu osobnost rozvíjet, ne potlačovat. Práce s dětmi je specifická tím, že musíte najít rovnováhu mezi hravostí a disciplínou. Vystupovat na velkém jevišti je pak obrovský dárek jak pro ně, tak i pro jejich rodiče. 

Na „balet“ ostatně chodili i vaši tři synové. Nechtěli se věnovat baletu i dále?

Všichni tři moji synové si prošli baletní školou, každý z nich si vyzkoušel roli v divadelním představení. Všichni tři zůstali u pohybu a sportu, což je pro mě důležité, protože si nedovedou představit den bez fyzické aktivity. Nejstarší syn se věnoval judu až do svých devatenácti let a studoval na sportovním gymnáziu. Dnes se aktivně věnuje fotbalu a sportu obecně. Prostřední syn prošel několika sporty – plaváním, lukostřelbou i šermem – a nakonec zakotvil u BMX, kde dělá různé triky, které přátelé popisují jako „tanec na kole“. Nejmladší syn je jediný, kdo se vydal uměleckou cestou, i když jinou než baletní. Aktivně hraje fotbal, ale od letoška studuje na konzervatoři hru na bicí a hraje také na elektrickou kytaru. 

Výčet vašich aktivit je velký, napadlo vás se věnovat ještě něčemu dalšímu?

Mnoho bývalých tanečníků má tendence se věnovat choreografii, ale vystačím si s přípravou představení pro žáky baletní školy. Také ráda pracuji s textem – píšu články o představeních, dělám rozhovory, a i když na to nemám vždy dost času, je to pro mě radostná činnost. Moderování je další oblast, která mě těší, i když to není něco, co bych vyhledávala, dokážu si užít příležitosti, kdy mohu být součástí takových akcí. V posledních pěti letech se věnuji také józe, která mě nesmírně baví a obohacuje nejen fyzicky, ale i duševně. Přemýšlím, že bych ji více rozvinula a mohla být nápomocná tanečníkům například v oblasti dechových cvičení a relaxace. Filozofie jógy mi vyhovuje a věřím, že by mohla být cenným přínosem i pro umělce.

 

Zuzana Hradilová. Zdroj: archiv Zuzany Hradilové.

Zuzana Hradilová, narozená 13. 2. 1975, je absolventkou Taneční konzervatoře Brno, po níž pokračovala ve studiu na Conservatoire national supérieur de musique de Lyon. Své dovednosti dále rozvíjela na stážích v Palucca Schule v Drážďanech a na Rencontres Internationales de la Danse de la Baule. Profesionální kariéru zahájila v baletním souboru Národního divadla Brno (1993–1994), následně působila v Baletu Národního divadla v Praze (1995–1998). Od roku 1998 je neodmyslitelně spjata s Divadlem J. K. Tyla v Plzni, kde od roku 2000 zastávala pozici sólistky a později se stala baletní mistryní.

Její bohatý repertoár v plzeňském divadle zahrnuje řadu výrazných sólových rolí. Ztvárnila například Svanildu v Coppélii, Maryšu Šútovskou a Dívku v Čachtické paní, Káču v Čertovinách, Kitri a Amora v Donu Quijotovi, Edith v inscenaci Edith – vrabčák z předměstí, Markétu ve Faustovi, Svatební pár v Giselle, Papagenu a Družku v Kouzelné flétně, Odettu/Odilii i další role v Labutím jezeře, Mášenku a sólové variace v Louskáčkovi, Lady Macduff a Čarodějnici v Macbethovi či Esmeraldu ve Zvoníkovi od Matky Boží.

Z dalších významných rolí stojí za zmínku Solveig, Ingrid a dcera krále Trollů v Peer Gyntovi, Líza v Marné opatrnosti, Helena v Snu noci svatojánské, Princezna Sorokina v Anně Karenině, Leonardova žena v Krvavé svatbě, Kurtizána v Obrazu Doriana Graye, dále role v inscenacích ŠmokovinyTime of PainZahradaCabaret Ragtime či Raymonda

 

 

 

Témata článku

Galerie

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář