Registrace

Nejdůležitější je jít za svým cílem, a když se něco nepodaří, nebrat to dramaticky, bilancuje Zdeněk Kárný, bývalý sólista a ředitel Taneční konzervatoře Brno

Zdeňka Kárného jsem obdivovala v jeho lyrických rolích jako líbezného danseur noble. Potkávali jsme se v určitých etapách našich životů. Setkala jsem se s ním osobně, když seděl v porotě při schvalovacím řízení zájezdového muzikálu, kde jsem tančila. Pak jsem byla krátce i jeho pedagogem v době studií na HAMU v Praze, a nakonec se naše cesty zkřížily, když jsem začala působit na Taneční konzervatoři v Brně, kde mě jako ředitel školy přijímal do pedagogického sboru. Dnes již ředitelem není, ale stále působí jako pedagog klasického tance na částečný úvazek. Sešli jsme se ve škole, kde právě probíhaly předváděcí zkoušky na pravidelný koncert školy, abychom oživili vzpomínky a popovídali si při příležitosti jeho životního jubilea.

Julie Kubaláková a Zdeněk Kárný. Foto: R. Sedláček.
Julie Kubaláková a Zdeněk Kárný. Foto: R. Sedláček.

Pojďme trochu bilancovat. Jak se stane, že malý kluk začne chodit do baletní školy?

Začalo to náhodou. Mám starší sestru, která chodila do baletu. Spolu s maminkou jsme ji doprovázeli a já se díval na sál a zalíbilo se mi tam. Chtěl jsem to také zkusit. Rodiče mě následně zapsali do baletní školy Ivo Váni Psoty a odtud jsem se přihlásil na Taneční konzervatoř v Brně. Udělal jsem zkoušky, ale nechtěli mě vzít, protože jsem byl jediný kluk. Nakonec pedagogové sehnali ještě jednoho chlapce, a tak jsme byli dva a já byl přijat. On po roce studia zanechal a já zůstal se samými děvčaty. Nakonec jsem si zvykl.

Jak vzpomínáš na svá studia na konzervatoři? Co přinesla pozitivního, nebo naopak problematického?

Na svá studia vzpomínám v dobrém. Chodili jsme do divadla, na koncerty. Všeobecné předměty jsme měli společně s herci, zpěváky a hudebníky. Byl jsem v uměleckém prostředí, se zajímavými lidmi. V divadle jsem také statoval, stával jsem v portále a takovou tu „divadelní vůni“ jsem si zamiloval. Divadlo mě zkrátka fascinovalo. Jako studenti jsme se cítili bohémsky. Velmi rád vzpomínám na večerní zkoušky s naší profesorkou lidového tance Eliškou Rybníčkovou. Měli jsme dva absolventské koncerty – v jednom večeru klasický a moderní tanec, a večer lidového tance byl zvlášť ve spolupráci s Brněnským rozhlasovým orchestrem lidových nástrojů. 

Úspěšně jsme absolvovali, ale pro mě byl potom šok, když jsem nastoupil do Armádního uměleckého souboru. Bohémství bylo pryč a já měl pocit, že dva roky v AUSu nevydržím. Mě to deprimovalo. Ale samozřejmě nakonec jsem tam poznal výborné lidi jako například šéfovou Jiřinu Mlíkovskou nebo Jitku Kornovou, která nás učila repertoár. A byl jsem v Praze. Dalo se to nakonec přežít. Byla i legrace. Jediné, co mi vadilo, byl ten vojenský dril. Dělaly se samozřejmě věci poplatné době. Jezdili jsme na zájezdy, denně jsme tančili na jiném jevišti, a nakonec jsem tu získal tolik potřebnou praxi.

Co jsi očekával jako mladý absolvent od života?

Já měl již od studentských let sen o tom, že bych rád tančil Romea, Alberta v Giselle a prince v Labutím jezeru. Chtěl jsem tančit velké klasické role.

Po působení v AUSu tě přijal Jiří Němeček do Brna. Nebyla pro tebe možná i jiná volba taneční kariéry?

Měl jsem ještě možnost zůstat v AUSu jako civilní zaměstnanec. Finančně to byla zajímavá nabídka, ale ta vidina, že tam si toho prince nezatančím, rozhodla, že jsem se nakonec vrátil do Brna a zůstal jsem téměř celou dobu své kariéry brněnským patriotem.

Zajímá vás celý článek?

Čtěte víc. Bez omezení. A na rok zdarma.

Zaregistrujte se a otevřete si dveře k prémiovému obsahu Tanečních aktualit:

  • rozhovory a medailonky
  • osobnosti české i světové scény
  • plné verze podcastů
  • zvýhodněná cena na Dance Context Journal

Stačí pár kliknutí a máte 365 dní čtení zdarma.

Registrujte se ještě dnes.*

Registrovat

Už máte registraci? Přihlaste se

*Od data registrace získáváte přístup k celému obsahu Taneční aktualit na 365 dní zdarma. Akce se vztahuje na registrace dokončené do 1. 9. 2025. Nezahrnuje obsah magazínu Dance Context Journal.