Tři otázky pro Aleše Hanzlíka, jednoho z choreografů Premiéry 2016 Bohemia Baletu

Ve čtvrtek 7. dubna 2016 uvede soubor Bohemia Balet na scéně Stavovského divadla představení Premiéra 2016. Součástí komponovaného večera budou díla V mlhách v choreografii Petra Zusky či Kavkazský zajatec Aleny Peškové. K tvorbě dostal příležitost také mladý umělec Aleš Hanzlík s dílem Fata Viam Invenient. Aleši Hanzlíkovi směřovaly naše tři otázky.

Aleš Hanzlík a Ayano Nagamori, foto: Rolf K. Wegst

Aleš Hanzlík a Ayano Nagamori, foto: Rolf K. Wegst

Jaké bylo tvořit pro soubor Bohemia Balet a studenty Taneční konzervatoře hl. m. Prahy? Jsou zde interpreti dostatečně vybaveni k zvládnutí požadavků, které na ně klade choreograf?
Práce s Bohemia Baletem a studenty Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je na velice profesionální úrovni. Tvorba s tanečníky je velice inspirující a motivující, jelikož oni sami mají chuť pracovat a přinášet nové nápady. Co se týče vybavenosti a dispozic tanečníků, tak zde bych moc velký otazník nedával. Samotné studium konzervatoře je perfektně připravilo na jejich budoucí taneční dráhu a já jsem velice spokojen jak s jejich výkony, tak možnostmi, které mi nabízejí. Avšak jsem názoru, že choreograf a tanečník by měli spolupracovat, a ne jen předávat kroky, které choreografovi vyplynou z představivosti, takže i když jsme se dostali do slepé uličky, společnou prací jsme vždy našli kompromis.

Aleš Hanzlík, foto: Karolína Hanzlíková

O čem pojednává vaše dílo Fata Viam Invenient (Osud si cestu najde)? Proč jste zvolil právě latinský název? Nevadí vám, že diváci mohou ohledně významu tápat?
Dílo Fata Viam Invenient je v podstatě má druhá choreografie, kterou jsem vytvořil pro profesionální soubor (tou první je choreografie Očista pro soubor Balet Praha Junior). Sám jsem si již několikrát kladl otázku, proč mě přitahují spíše závažná témata, avšak nikdy jsem nenašel odpověď. Fata Viam Invenient pojednává o nevyhnutelnosti osudu, v podstatě to můžeme nazvat „fatalitou“. Nemyslím si, že název může být zavádějící, či ne úplně vystihující, také celá choreografie je pojata tak, aby i sám divák pochopil celý příběh. Název díla v podstatě vyplynul v průběhu práce s Bohemia Baletem, sám jsem dlouho tápal, jak ho pojmenovat. Nakonec až tento citát mi připadal nejvíce výstižný a nějakým způsobem vystihující celý děj choreografie.

Čeká vás v nejbližší době další zajímavý projekt? Máte jako choreograf nějaký sen, čeho byste chtěl dosáhnout?
Osobně jsem si nikdy nemyslel, že bych se mohl stát choreografem, takže je to pro mě spíše „čerstvá“ dráha, ve které se snažím najít si svou cestu a své cíle. Samozřejmě bych rád postupně rozšiřoval svou tvorbu a setkával se s dalšími tanečníky, kteří nabízejí nové a jiné možnosti. Momentálně ze zdravotních důvodů musím na půl roku přerušit veškeré taneční aktivity, ale rád bych poté pokračoval i ve spolupráci s Bohemia Baletem a Baletem Praha Junior. Tato premiéra je pro mě určitým odrazovým můstkem a neuvěřitelně velkou výzvou, kterou jsem využil, jak doufám, do maxima.

Aleš Hanzlík získal taneční vzdělání na Tanečním centru Praha - konzervatoř o.p.s. Jako interpret se uplatnil v souborech Baby Baletu Praha (2010), poté v Baletu Praha Junior (2011 - 2015) a od roku 2015 tančí v Bohemia Baletu. Mimo jiné také externě spolupracoval jako interpret s Jihočeským baletem v inscenacích Romeo a Julie, Podivín či Louskáček.
Uplatňuje se též jako pedagog, externí lektor a choreograf na BUĎ ZUŠ Prostějov, či ZUŠ Broumov. Od roku 2014 studuje na taneční katedře Akademie múzických umění v Praze, obor Pedagogika tance.

Témata článku

Aleš HanzlíkFata Viam Invenient

Bohemia BaletTaneční konzervatoř hl. m. Prahy

Stavovské divadlo

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: