Můžete našim čtenářům představit projekt BeSpectACTive?
V tomto projektu máme devět partnerů z Evropy z různých prostor, festivalů a organizací, kteří mají zkušenost s tancem anebo s divadlem, tedy obecně performing arts, a vedle toho jsou tu tři výzkumné instituce. Pro nás je velmi zajímavé právě zapojení těchto research points – je tam Université Montpellier, Universitat de Barcelona a jedno vědecké centrum v Turíně. Předmětem našeho zájmu je práce s publikem. Toto téma je v současné době docela silné a Evropská unie se velmi snaží v programu Kreativní Evropa otevřít nové cesty práce s obecenstvem. Na různých setkáních diskutujeme, jakým způsobem oslovovat nové cílové skupiny a rozšířit publikum pro tanec. Jak to udělat, aby v zemích, kde nemá tanec takovou tradici, nebyl menšinovým žánrem. Protože v řadě jiných zemí naopak chodí na tanec diváci vehementně, jako například ve Velké Británii. Odtud jsou v projektu zapojeni dva partneři – jedním je London International Festival of Theatre (LIFT) a druhým je York Citizens Theatre Royal. To znamená dva úplně odlišné druhy organizací, které mají rozdílný přístup k publiku. Lift Festival je známý tím, že pracuje v netradičních prostorách, má velmi široký záběr publika, a divadlo v Yorku má už několikaletou zkušenost s vedením tzv. participativních dramaturgických linií. A tato participace spočívá v diskusi s diváky, proč kterou věc chtějí dát na program. Což je pro mě úplné novum. Toto jsem nikdy nedělala, takže nyní s tím začnu pracovat a mám z toho i lehkou trému. Jde o způsob, jak víc donutit diváka přemýšlet o dramaturgii. Mám tím na mysli dramaturgii, co se týká dramaturgické stavby programu. Ať už je to program divadla, nebo festivalu. A je to také způsob, jak se dozvědět předem, jak na které věci divák nahlíží. Řekli jsme si, že tento pokus nás baví, je to něco opravdu naprosto odlišného od toho, co jsme doposud dělali. Náš způsob kontaktování diváka byl vždy víc přes facebook, sociální sítě, internet, mediální partnerství a různé reklamní vstupy. Čili takové ty obvyklé metody. A zde jste najednou face to face skupině diváků.
Yvona Kreuzmannová: „Je to pro mě docela velká výzva“
Ve středu 4. února 2015 odstartuje v Ponci první setkání účastníků projektu BeSpectACTive, kteří budou aktivně diskutovat o divadelní dramaturgii. Na co se mohou diváci těšit, odkud projekt vzešel a co tento program nabízí samotným umělcům? Ptali jsme se zakladatelky festivalu Tanec Praha a divadla Ponec Yvony Kreuzmannové.