Jen málo osobností české taneční historie vyvolává i po mnoha desetiletích od své smrti tolik otázek, kontroverzí a zároveň obdivu jako Jelizaveta Nikolská. Její životní příběh, který by vystačil na román i celovečerní film, dodnes fascinuje řadu milovníků tance.
Natálie Erbesová
Bc. MgA. Natálie Erbesová absolvovala Francouzský jazyk a literaturu na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně (práce Traduction commentée de la Philosophie de la danse de Paul Valéry) a Taneční vědu na HAMU, kde pokračuje v doktorském studiu. V roce 2013 se účastnila mezinárodního intenzivního kurzu zaměřeného na taneční antropologii IPEDAK/IPEDAM v norském Trondheimu a v roce 2018 taneční stáže zaměřené na metodu Danse Libre Malkovsky pod vedením Françoise Carlier. Ve své diplomové práci se zaměřila na tři zástupce české taneční enklávy ve Francii v 1. polovině 20. století – Františka Malkovského, Emanuela Siblíka a Zdenku Podhajskou. V rámci doktorského studia téma rozšiřuje a mapuje umělecké aktivity dalších českých tanečníků ve Francii v období moderny. Na Pražská taneční konzervatoři vyučuje dějiny tance a baletu.
Texty autora
Teória tanca pre konzervatóriá – Základní orientace v tanci (bez významnějšího přesahu a souvislostí)
Publikací pro studenty tanečních konzervatoří je na českém knižním trhu nedostatek. Podíváme‑li se do minulosti, vydalo Státní pedagogické nakladatelství pro výuku teoretických předmětů Dejiny tanca a baletu (1981) Olgy Markovičové nebo Listy o tanci a baletech (1984, 1986)...
Dvojité výročí Zdenky Podhajské
Zdenka Podhajská (27. 8. 1901 – 4. 8. 1991) je v širším uměleckém povědomí známá jako neúnavná celoživotní propagátorka české moderní hudby. Méně známou etapu jejího života představuje ta část, kdy se naplno věnovala tanci.
Výročí Mariany Tymichové aneb „Jak se slečna Tymichová, doktorka přírodních věd, stala tanečnicí v Gaîté lyrique.“
Dnes si připomínáme padesát let od úmrtí všestranné osobnosti, tanečnice, choreografky a pedagožky Marie Anny (Mariany) Tymichové ...
Medúza – Balancování na hraně neznáma
Krásná i děsivá, milovaná i obávaná, jediným pohledem proměňující muže v kámen. Medúzou, bájnou...
Největší přání aneb Marná snaha po jeho dosažení
Po čem nejvíce toužíte? A dokázali byste onu touhu, co vás ovládá a žene k dosažení vysněného cíle, zatančit? Vystihnout fenomén motivace jako hnacího motoru k uskutečnění nějakého přání se ve svém novém projektu pokusila choreografka Jana Burkiewiczová.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Petr K.
Mně tahle debata přišla jako naprosto prototypická vzhledem k situaci na české současné scéně. Vzhledem k ohlasu, který…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Proč z kritiky nikdy nelze vypárat priority a preference kritika? Souhlasím, že by neměli v kritice prosakovat, ale…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr