Registrace

S Jitkou Tázlarovou: „Umění v sobě skrývá pozitivní sílu a dobro.“

Jitka Tázlarová. Foto soukr. archiv J.T.
Jitka Tázlarová. Foto soukr. archiv J.T.
Inzerce

Jitka Tázlarová svou taneční dráhu započala v Baletní škole Ivo Váni Psoty v Brně. Jeho osobnost ji zásadně ovlivnila a Mistrovo jméno nesla konzervatoř, kterou založila v roce 1993. U příležitosti jejího životního jubilea vznikl tento korespondenční rozhovor. Tanec se pro ni stal nejen životní náplní, ale také prostředkem pomoci druhým.

Jaké to bylo studovat balet u slavného Ivo Váni-Psoty?
Baletní škola Ivo Váni-Psoty, do které jsem poctivě chodila šest let, se stala součástí mého dětského života, stejně jako později balet sám. V mých devíti letech, když mě tatínek v roce 1947 zavedl do Baletní školy Ivo Váni-Psoty v Brně, na mne dýchla vůně divadla, řádu a zapůsobila na mne velmi charismatická osobnost Ivo Váni-Psoty.
Mistr Psota, jako odpovědný pedagog, nepodceňoval práci s dětmi. Na sál do baletní školy chodil profesionálně přesně a v pracovním oblečení: černé lesklé kalhoty s vyvýšeným pasem, bílá, výjimečně černá košile s krátkými rukávy, bílé ponožky a černá taneční obuv na podpatku z měkoučké kůže. Vzpřímené držení těla a hlavy – bradu trošku výš –, vždy klidný, trpělivý a taktní, s laskavým úsměvem i v dobách pro něj nejtěžších. Nikdy se nezlobil, nezvýšil hlas, byl mírný, ale náročný ve svých požadavcích. Z celé jeho bytosti vyzařovala odbornost, oddanost a láska k baletu, vzbuzující přirozenou autoritu a respekt spolupracovníků. Ke každému dítěti v baletní škole se choval stejně uctivě jako k dospělým umělcům. Měla jsem to štěstí, že jsem chodila do nejvyššího, tj. šestého ročníku/kurzu baletní školy, kterou vedl Mistr Psota. Látku zadával verbálně se současným vlastním předvedením. Jedenkrát, bylo to při cvičení rond de jambe par terre, se zastavil i u mne s připomínkou: „Jitko, nepřekřižovala“, jindy ve cvičení na volnosti při allegru: „mohla by jednou dobře batýrovat“ – Mistr nám onikal. Zařazoval nás také do svých představení. Účinkovala jsem jako jedno z Pážat v posledním Mistrově baletu Spící krasavice. Prostály jsme na jevišti celý prolog a třetí jednání, takže jsme se očima naučily taneční pasáže umělců. Pojetí tohoto představení si pamatuji, stále mne okouzluje jeho nápaditost, poetičnost i humorné scénky ve druhém jednání.

Byl pro vás vzor? Čerpala jste z něho ve své taneční a pedagogické činnosti?
Mistr Psota mi dal do života příklad související s pokorou a opravdovostí. Setkání s ním bylo pro můj umělecký život zásadní jak v divadle, tak v pedagogice. Při interpretaci to byla tanečnost, kterou zdůrazňoval a vyžadoval, v pedagogické činnosti profesionální kázeň, kterou kladl především sám na sebe. Společným jmenovatelem byla odevzdanost a láska k baletu. V začátcích své pedagogické činnosti jsem podle jeho vzoru vytvořila choreografii Prokofjevova baletu Péťa a vlk jako součást představení pro základní školy.  

To byl také důvod, že jste podle něj pojmenovala vaši soukromou taneční konzervatoř?
Vhodný název pro školu jsem hledala dlouho. Nikdy bych ji nenazvala Pražskou taneční konzervatoří, jak se nyní stalo, neboť tímto pojmem je téměř od nepaměti neoficiálně označována Taneční konzervatoř hl. m. Prahy a její výsledky jsou, hlavně v médiích, pro nezasvěcence zaměňovány a přisuzovány jiné škole a naopak.
Po celou dobu a v různých situacích svého uměleckého života jsem se jaksi pomyslně a přitom s jistotou opírala o morální profil Mistra Psoty. Na taneční konzervatoři jsem měla možnost tento aspekt realizovat. Věděla jsem, že v tomto ohledu kráčím v jeho stopách i z pohledu na požadavky profesionálního tance. Proto jsem požádala MŠMT ČR o souhlas k přejmenování naší školy na Taneční konzervatoř Ivo Váni-Psoty v Praze, s.r.o., což se stalo až v roce 2009. Již tenkrát jsem si uvědomovala svůj závazek a v duchu jsem se ptala sama sebe, jestli nejsem příliš odvážná a třeba neuctivá vůči Mistrově památce. Souhlas k tomuto čestnému názvu mi však velmi rád dal jeho synovec pan Ing. Jaroslav Psota, radost jsem udělala i někdejším blízkým Mistrovým spolupracovníkům baletu divadla v Brně.    

Na konferenci Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu jste prezentovala příspěvek o neznámých dokumentech k životu a dílu Ivo Váni Psoty. Co vás nejvíc překvapilo, co jste v nich objevila?
Z originálu dopisu Leonida Mjassina zaslaného ze Seattlu dne 17. 2. 1939 Váňu Psotovi je zřejmé, že Mistr Psota se u svého kolegy a přítele Mjassina přimluvil za tanečníka Dmitrije Grigoroviče-Barského, tehdy působícího v brněnském baletu, k přijetí do skupiny Ruského baletu působícího ve Spojených státech. Prezentovala jsem i poněkud delší novinový článek Charlese F. Herolda z českého deníku v Chicagu Svornost, který vyšel 3. ledna 1947 v předvečer hostování proslulého souboru Original Ballet Russe s choreografem Váňou Psotou v chicagském Civic Opera Theater. Článek mne zaujal informovaností o věhlasné skupině Ruského baletu, tehdejším vlastenectvím Čechů žijících ve Spojených státech a nadšením z úspěchů svého krajana, který šířil bohatým choreografickým ztvárněním Slovanských tanců Antonína Dvořáka pod názvem Slavonica českou kulturu po celé Americe. Zaujala mne jejich neskrývaná pýcha nad choreografickými úspěchy svého rodáka Váni Psoty a nad dosažením jeho největšího triumfu svým slavným brazilským baletem Yara.      Třetím vzácným dokumentem je osobní deník Ivo Váni-Psoty, do kterého si zaznamenával popisy choreografií s odkazy na jejich tvůrce, např. Les Sylphides, a jenž svědčí o jeho spolupráci s významnými osobnostmi té doby ve Spojených státech, např. s Fokinem, Lichinem, Lifarem, Legatem, Nižinskou aj.  

Kdy jste založila vaši konzervatoř a jak dlouho jste na ní působila?
Tzv. soukromou taneční konzervatoř v Praze jsem rozhodně nezaložila za účelem konkurovat stávající státní taneční konzervatoři. Po ukončení své taneční kariéry jsem velice toužila pokračovat v profesionální oblasti a učit především krásnou klasiku. V roce 1992 mne potkalo opravdové štěstí, když mi na Ministerstvu školství bylo neočekávaně nabídnuto zřízení osmileté taneční konzervatoře v Praze, a to na základě úspěšného uměleckého působení. Bylo to v době, kdy divadla trpěla nedostatkem školených tanečníků.
Jako zřizovatelka a ředitelka jsem na taneční konzervatoři působila dvacet let. Kromě již zmíněného štěstí však naši školu postihly opravdové katastrofy: v roce 2001 byly naše děti nemilosrdně vystěhovány z Gröbovy vily do přírody Havlíčkových sadů, o rok později v r. 2002 byla škola vyplavena povodní v prozatímních prostorách Domu dětí a mládeže v Karlíně a na školní rok 2012/13 se naše škola dostala do finančních potíží kvůli administrativní chybě a nepochopení dvou pražských magistrátních úředníků. Tak jsem se třikrát dostala do situace, kdy bylo možné a odůvodněné činnost školy ukončit v osobní prospěch. Znamenalo by to však ztrátu zaměstnání pro pedagogy, kterým jsem vytvořila pracovní místa, a vyhození studentů do vzduchoprázdna ze dne na den. V kritickém školním roce 2012/13 jsem se svou dcerou Jitkou, spoluzřizovatelkou a statutární zástupkyní ředitele školy, v časové tísni přijala jednu ze dvou nabídek, a to nabídku finanční pomoci, spolupráce a příslib 30% účasti ve společnosti s ručením omezeným nám do té doby neznámé zřizovatelky Střední odborné školy Stodůlky, s.r.o. Dohody, které byly ústní, tato zřizovatelka čestně nedodržela. V roce 2013 byla naše škola, pouze jako obor, bezúplatně připsána Ministerstvem školství ke Střední odborné škole Stodůlky, s.r.o. Tak vznikl zvláštní útvar: v jednom subjektu a v jedné škole se vzájemně prolínají budoucí taneční umělci s žáky hotelových služeb. Tím historie, minulost a výsledky Taneční konzervatoře Ivo Váni-Psoty v Praze, s.r.o. skončila. Nesleduji vedení tohoto útvaru. Ze svých osobních zkušeností jsem se však přesvědčila, že nepokračuje v idejích, o které jsme se s mou dcerou v Taneční konzervatoři Ivo Váni-Psoty snažily.    

Působili v Taneční konzervatoři I. V. Psoty jako pedagogové také někteří známí tanečníci?
Z tanečníků ND v Praze to byli pan Jiří Horák, pan Jurij Slipič a pan Ján Nemec. Jsem vděčna panu Vlastimilu Harapesovi za jeho účast ve funkci prezidenta umělecké rady školy, vážím si působení i jiných osobností, např. pana Andreje Halásze a paní prof. Markéty Záděrové–Kytýřové. Za velký přínos jsem považovala spolupráci se zesnulým šéfem baletu Severočeského divadla v Ústí n/Labem panem Vladimírem Nečasem a možnost účinkování našich studentů v baletech Labutí jezero a Louskáček. S naší taneční konzervatoří pravidelně úzce spolupracovala národní umělkyně paní Elita Erkina, v současné době pedagožka a repetitorka Divadla opery a baletu Estonia v Tallinnu, a pan Viktor Fedorčenko. S estonskými přáteli nadále udržujeme krásné osobní vztahy. 

Jako ředitelka konzervatoře jste také pořádala charitativní baletní galakoncerty. Myslíte, že je důležité pomáhat uměním?
Byl to vnitřní hlas, který se ve mně ozval jasně a jaksi příkazně, když jsem v červenci v roce 1997 sledovala televizní přenosy záplav na Moravě. Právě jsme chystali podzimní představení a já jsem se pevně rozhodla, že musím pomoci tak, jak to jedině umím, tedy charitativním koncertem. Tak se uskutečnil Baletní koncert pro Moravu v Divadle na Vinohradech v Praze, který uváděla paní Gabriela Vránová. Finanční výtěžek z tohoto představení jsme jako škola věnovali těm nejslabším, dětem, konkrétně zaplavené Speciální mateřské škole pro mentálně postižené v Uherském Hradišti. Od té doby jsme uvedli několik dobročinných baletních koncertů v Divadle na Vinohradech, kde jsme našli pochopení u tehdejšího ředitele divadla Mgr. Jindřicha Gregoriniho, a dva koncerty ve Velkém sále Kongresového centra v Praze zásluhou JUDr. Františka Hofmanna, vedoucího pracovníka Magistrátu hl. m. Prahy. Oslovila jsem tehdejší ředitelku Výboru dobré vůle – Nadaci Olgy Havlové MUDr. Milenu Černou a přes tuto organizaci jsme několikrát přispěli na nákup ortopedických pomůcek pro handicapované děti. Nebývala to žádná závratná finanční suma, ale paní MUDr. Černá velmi dobře chápala, že jde o výchovný prostředek a jsem jí za to vděčná. Neboť nic není snadné. Studenti, kteří se na představení podíleli, měli vštípeno, že musí podat ten nejlepší umělecký výkon, jakého jsou schopni, protože jde o morální závazek. Projekt podpořil svou záštitou 17. května 2011 pan prezident Václav Havel a mne velmi dojalo, že sám již velice nemocný chtěl přispět k pomoci druhým. 
Jsem toho názoru, že umění v sobě skrývá pozitivní sílu a dobro, které může přinést mnoho užitečného. Někteří umělci v minulosti účinkovali v dobročinných představeních a koncertech, nebo je sami pořádali, protože v sobě cítili povinnost pomoci svým uměním. Tak např. ve vánočním čase v roce 1907 vytvořil Michail Fokin pro Annu Pavlovovou choreografii Umírající labuť na hudbu Saint-Saënse jako součást dobročinného koncertu pro Ústav chudých matek s dětmi v Petrohradě.   

Celý život jste se věnovala baletu, nelitovala jste někdy, že se věnujete tak náročnému uměleckému oboru?
Nikdy jsem toho nelitovala, spíše naopak. Každodenní trénink a náročné zkoušky, starost o své dvě malé děti, často opravdu těžká večerní představení – to vše jsem dokázala zvládnout, neboť mne povznášel velký vztah k baletu a hudbě i odpovědnost. V uměleckém životě jsem nepostrádala to, co umělec potřebuje, a to možnost rozdávat divákům co nejvíce ze svého citu a výsledky své práce tím, že jsem byla obsazována do rolí. Umělecký svět není šedivý, je úžasný, je jiný než všednost.

Která baletní role byla vaše nejoblíbenější?
Byla to Hanka, druhá hlavní role ve Slovanských tancích A. Dvořáka v choreografii talentovaného Františka Vychodila, šéfa baletu Slezského divadla v Opavě. František Vychodil vytvořil libreto – jednoduchou romantickou dějovou linku, která se prolínala oběma řadami Slovanských tanců. Děj byl zasazen do českého venkova s využitím některých lidových zvyků. Pohybový choreografický slovník F. Vychodila vycházel především z klasického tance, používal i stylizované lidové prvky, kroky a vazby. 
Ráda vzpomínám i na roli Papírové tanečnice v baletu Oskara Nedbala Andersen nebo roli Kateřiny v Prokofjevově baletu Kamenný kvítek, obojí v choreografické spolupráci s Františkem Vychodilem, který plnil své umělecké představy a přitom uměl „šít na tělo“.

Jste ráda, že šla vaše dcera ve vašich šlépějích – radí se s vámi někdy ohledně pedagogické činnosti?
Protože má dcera Jitka projevovala od malička sklony k herectví, nechala jsem ji již v pěti letech připravovat na tuto dráhu. Jedním z úkolů byly pohybové etudy na různá témata, které se jí líbily asi nejvíce. Malá Jituška se mnou trávila každé odpoledne na baletním sále a zúčastňovala se, zpočátku byť jen jako pozorovatel nebo divák, mé výuky tanečního oboru v ZUŠ v Opavě. Později se stala mou žákyní tzv. rozšířeného vyučování, což byla intenzivní příprava na osmiletou taneční konzervatoř pro mimopražské nebo mimobrněnské děti. Po vystudování tanečního oboru na ostravské konzervatoři nastoupila do Severočeského divadla v Ústí n/Labem. Byla jsem moc ráda, že tančí, ale ze zdravotních důvodů se za několik let stala řádnou studentkou taneční pedagogiky na HAMU v Praze. Již od prvního ročníku na HAMU se začala věnovat pedagogické praxi na naší taneční konzervatoři, a to předmětů Klasický tanec a Koncertní a scénická praxe. Od začátku mne překvapovala svým pedagogickým talentem, jak se s jistotou uměla postavit před žáky konzervatoře, jasně zadávat, volit správné připomínky, držet hodinu pevně v rukou a přitom se sama nepředvádět, nechat sál žákům. Vedla žáky různých věkových kategorií v kolektivu a individuálně. Zaujala mne smyslem pro detail, přesnost a estetiku. Na naší škole spoluvytvářela příjemnou, harmonickou atmosféru, kde základ tvořily mezilidské vztahy. Já jsem školu založila, má dcera Jitka ji naplnila. Spolu jsme na svých bedrech nesly vedení a organizaci taneční konzervatoře včetně neustálého vyčerpávajícího boje o budovu pro školu. Spolu jsme se radily, psaly články, vytvářely publicitu, plánovaly představení aj. Pro nás obě je geniální ruská metodika klasického tance zásadní. Má dcera je navíc velmi otevřená k přijímání nových zkušeností a podnětů západní školy. Její nejlepší žáci se vyznačují pohotovostí, dynamikou, plasticitou a rychlostí.

Četla jsem, že vás sám Váňa Psota měl naučit tajemství měkkých labutích paží. Co nejdůležitějšího jste podle vás vštípila svým studentům vy?
Po dobu dvaceti let, pravidelně na začátku školního roku, v pololetí a na konci školního roku jsem, kromě hodnocení uplynulého období, ke všem studentům na baletním sále promlouvala na různá témata. Někdy z těchto mých „přednášek“ vyplynulo, že mají ve svém životě upřednostňovat lidskost a dobrou vůli, že mají na druhém hledat to dobré, a ne to špatné.    

Sledujete dráhy vašich studentů a jejich úspěchy?
Absolventy Taneční konzervatoře Ivo Váni-Psoty v Praze systematicky nesleduji, ale potěšily i překvapily mne některé jejich úspěchy. Je to např. Cena Philip Morris ČR – Ballet Flower Award „poupě“ v roce 2002 za roli Lízy v baletu Pygmalion a nominace na Cenu Thálie pro Karolínu Mikovou, Cena Jihočeské Thálie, kterou byla absolventka Barbora Zachová oceněna dvakrát – v roce 2005 za roli Lisetty v baletu Marná opatrnost a v roce 2007 za hlavní roli v baletu Madame Butterfly. Absolventka Lucie Skálová, sólistka baletu ND v Ostravě, získala Cenu Thálie v roce 2012. Dobrý pocit mám z působení Mariky Hanouskové, která se kromě interpretační dráhy současně ubírá cestou choreografickou, již studuje na HAMU v Praze, a má na svém kontě choreografie celovečerních baletních představení v Divadle F. X. Šaldy v Liberci, Severočeském divadle opery a baletu v Ústí n/Labem a Divadle J. K. Tyla v Plzni.

Jak hodnotíte současnou úroveň českého baletu?
Obdivuji zvyšující se úroveň kvality baletních souborů v našich divadlech, kde se potvrzuje, že nejen klasikou lze vyjádřit vše, ale že zvládnutá technika klasického tance je základem a zárukou profesionálně prováděných technik současného tance.
Je s podivem, že v baletních souborech divadel působí stále více cizinců, takže český balet už ani není český. Jaká škoda, že absolventům českých tanečních konzervatoří, kteří tvrdě studují osm let v českém prostředí, se tím nedostává uplatnění! Konkurzů v divadlech se obvykle zúčastňují studenti nejobtížnějšího osmého ročníku – budoucí čerství absolventi – v jarním období. V této době mají před sebou stěžejní životní úkoly počínaje státní a profilovou maturitní zkouškou, diplomovou prací, teoretickými absolventskými zkouškami, absolventským výkonem a pedagogickým výstupem. Současně se zúčastňují konkurzů v divadlech nejen doma, ale i v zahraničí, ocitají se tedy ve stresovém tlaku a nevýhodě. Jsou však vybaveni dovednostmi, disciplínou a vůlí tak, že po půlročním angažmá v divadelních podmínkách jsou schopni se rychle zapojit a přizpůsobit se. Někteří z nich podávají skvělé výkony, které s úspěchem obstojí na zahraničních jevištích. K těmto skutečnostem by měli šéfové baletních souborů, podle mého názoru, rozhodně přihlížet a podpořit tak rozvoj českého baletu.      

Jitka Tázlarová, tanečnice, pedagožka (*18. 3. 1938) absolvovala Taneční konzervatoř v Brně v roce 1957 a HAMU v Praze v roce 1983 (taneční pedagogika). Měla angažmá v různých regionálních divadlech: Divadlo F. X. Šaldy v Liberci v letech 1957–1959, Severočeské divadlo Ústí n/Labem v letech 1959–1964, Divadlo J. Z. Prešov v letech 1964–1968, Slezské divadlo Z. N. Opava v letech 1968–1980. Jako interpretka vytvořila řadu větších i menších rolí, např. Kateřinu v Kamenném kvítku (Ústí n/Labem, Opava), Šeříkovou vílu, Vílu lásky, Popelku ve Spící krasavici (Ústí n/Labem, Opava), Papírovou tanečnici v Andersenovi (Opava), Princeznu v Pohádce o Honzovi (Opava), Stázi v Schubertově symfonii Nedokončená aj. Jako pedagožka působila například na Taneční konzervatoři Ostrava a Divadle O. S. v Olomouci v letech 1982–1991. V letech 1993–2013 byla ředitelkou 1. soukromé taneční konzervatoře v Praze s.r.o., později přejmenované na Taneční konzervatoř Ivo Váni-Psoty v Praze, s. r. o. Kromě I. V. Psoty se na utváření její umělecké a pedagogické dráhy podílely význačné osobnosti jako např. doc. Olga Pásková, Věra Ždichyncová, František Bonuš, František Vychodil nebo prof. Pavel Šmok.       

Témata článku

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Redakce TA
Migrace komentářů
Vážení diskutující,
k dnešnímu dni proběhla migrace komentářů ze starého redakčního systému na nový, proto se u všech komentářů nově zobrazuje stejná IP adresa komentujících. Protože v této diskuzi bylo podezření na "spamování" od jednoho komentujícího, rádi bychom upozornili, že stejná IP adresa je důsledkem migrace, nikoliv "spamování".
Děkujeme za pochopení, Redakce TA.
Jitka Tázlarová
Komentář
Ráda bych poděkovala bývalým kolegům, studentům a všem, kteří nezůstali lhostejní k některým nedůstojným anonymním výrokům v této diskuzi. Vážím si hodnocení a zastání vycházejících z Vašeho ryzího charakteru a velmi děkuji za Vaše gratulace.
Cítím povinnost reagovat, a to nerada, na některé neetické anonymy citované v předešlých komentářích poškozujících celou taneční obec :
-Opakování kladného hodnocení Českou školní inspekcí na základě hloubkových kontrol je dokladem, že jsem se svou dcerou vedla po dobu necelých dvaceti let Taneční konzervatoř I. V .Psoty v Praze, s.r.o. úspěšně s vypětím všech sil. Činnost školy byla současně rozložena až ve třech prozatímních budovách bez pomoci vedoucích administrativních pracovníků. První dva roky jsem učila jeden a půl úvazku bez finanční odměny, abych alespoň malým dílem posílila začínající školu. Navzdory těžkým podmínkám až do doby, než Magistrát hl.m. Prahy nepřiznal škole státní dotace, vládla na Taneční konzervatoři I.V.Psoty v Praze, s.r.o. neopakovatelná atmosféra, za kterou byli mnozí studenti, pedagogové i zaměstnanci školy vděčni a přede mnou se tím netají do dnešního dne. Zásadní zlom nastal bezúplatným převzetím tanečního oboru stávající školou v oblasti spekulativní vypočítavosti, např. dosud nevypořádaným majetkem patřící firmě Tüchler, našim osobním majetkem, nedůstojným chováním vůči některým pedagogům i jinými dosud nesplněnými zákonnými náležitostmi. Převzetí velmi složitého oboru osmileté taneční konzervatoře se svými zvláštnostmi může být pro laika chaotické, zvlášť, když zřizovatelem uměleckého oboru není umělec, pedagog ani mecenáš, jak se v tomto případě stalo.

- Jak jsem již řekla v Rozhovoru, k zániku Taneční konzervatoře Ivo Váni-Psoty v Praze, s.r.o. došlo banální administrativní chybou (dodáním dvou tabulek na Magistrát hl.m.Prahy dne 31. 10. 2011 místo 15. 10. 2011) a následným nepochopením doporučení nezávislého kladného právního stanoviska Masarykovy univerzity v Brně dvěma magistrátními úředníky .

-Činnost Taneční konzervatoře I.V.Psoty v Praze, s.r.o. se po dobu devatenácti let uskutečňovala v pronajatých firemních prostorách a v Domě dětí a mládeže v Karlíně - bez uzamčení. Přes vrátnici byl volný vstup do budovy a k řediteli školy všem, tedy i rodičům žáků.

-Výuka dvou cizích jazyků probíhala na Taneční konzervatoři I.V.Psoty v Praze, s.r.o. podle nařízeného RVP MŠMT, přičemž v jednom období byla rozšířena o nedotovaný španělský jazyk. Předmět Literatura byl od 5. ročníku rozšířen o jednu hodinu více než dotovalo MŠMT. V souvislosti se státními maturitami nenastala v pedagogickém sboru žádná změna. Výuka bývala obohacována též o předměty Scénografie a Scénický kostým.

-V rámci nedotované mimoškolní činnosti byly studentům poskytnuty zdarma kurzy stepu, pantomimy, společenského chování, Dílny mladé demokracie, seminář o představiteli italské baletní školy Enrica Cecchetti a rozšířené víkendové lekce Koncertní a scénické praxe. StudentI se úspěšně zúčastňovali Mezinárodních baletních soutěží v Evropě, celovečerních baletních představení a hostování v Německu, Estonsku, Praze , či jinde v ČR.

-Rámcový vzdělávací program MŠMT ČR nařizuje zvýšenou péči o zvlášť nadané studenty.

Školné na Taneční konzervatoři I.V. Psoty v Praze, s.r.o. činilo 25 000,- Kč/1 školní rok, chlapcům jen 5 000,-Kč/1 školní rok. Některým studentům bylo na žádost zákonných zástupců ze sociálních důvodů zohledněno školné nebo byli školného zproštěni.

- V zájmu středních škol v ČR zejména škol soukromých, je úspěšné složení maturitních zkoušek všemi studenty, neboť existuje hodnocení škol MŠMT podle počtu úspěšně vykonaných státních maturit.

- V odborných kruzích je má dcera MgA. Jitka A. Tázlarová považována za důsledného, fundovaného pedagoga s náročnými požadavky na sebe a na každého studenta. Ráda vytváří příjemnou atmosféru, k žákům přistupuje individuálně a má schopnosti empatie. Je hodná a citlivá.

-Pro pedagoga na tanečních konzervatořích je velmi nepříjemné , náročné, nevděčné a něco jaksi navíc, upozorňovat studenty na to, aby si hlídali své postavy zejména v době dospívání. Také by to pedagogům mohlo být lhostejné. Dělají to proto, že své žáky milují a myslí to s nimi dobře.

-Je vždy smutné, odsuzuje-li nezkušený žák střední školy své vysokoškolsky vzdělané učitele - pedagogy tanečního oboru, kteří vychovali profesionální umělce, prožili svůj život na jevišti a tleskalo jim tisíce rukou.

-Základní pedagogická zásada zní: pokud žák zlehčuje práci pedagoga, musí se s ním pedagog rozloučit. Pro žáka výběrové školy s excelentní výukou baletu je nutné, aby měl uměleckou duši. Stává se, že přijetí některých studentů na taneční konzervatoř se později ukáže jako hrubý omyl.
Helena K.
Komentář
Vážení čtenáři a hlavně vy, kteří jste kladně hodnotili a nekydali špínu na své kantory. Jsem matka syna - tanečníka a zároveň učitelka dětí ve věku studentek a studentů Soukromé taneční konzervatoře.Vím, jak je náročné s tímto věkovým spektrem pracovat, ale nechápu zlé až nevychované jednotlivce, že mohou bez skrupulí hanět a vylévat si vztek do médií. Já jsem s metodami výuky i náročností studia na 1.STK souhlasila, neboť jen talent či nadání nikdy nestačí. A syn si nestěžoval a i kdyby to udělal,byla jsem s Jitkou ml. i paní Tázlarovou st. zajedno. Jejich předávaný kladný vztah k tanci a vedení syna k perfektnímu výkonu pomohly i jemu k cestě do divadel a jejich baletních souborů.
Chtěla bych ze srdce poblahopřát paní Tázlarové k jejímu jubileu a přeji pevné zdraví, plno radosti a nic si nedělejte z negativních lidí. Je jich sice na světě dost, ale těch pozitivních bývá víc.
Eliška Černohlávková
Komentář
Negativní recenze umí napsat každý, ale pochvalu jen zřídkakdo.
Sama jsem vystudovala Taneční konzervatoř Ivo Váni-Psoty. Prožila jsem nejkrásnějších osm let života. Měla jsem velké štěstí, že jsem zažila školu v nejlepších letech, proto bych tu nerada hodnotila chod, který mnoha žáků prožila při úpadku. Věřím, že to pro ně muselo být těžké období. Ale abych se vrátila, k tomu o čem jsem chtěla psát. Osm let studia mi dala mnoha zkušeností. Především jsem poznala úžasné lidi, nejen spolužáci ale i profesoři mi byli oporou a rodinou. Pravda, asi jsem patřila mezi oblíbené, ale na druhou stranu si nemyslím, že by za tím nebyla dřina a píle. Škola byla náročná, naučila mě chování ale i taneční technice, za kterou stojí profesoři co mě vedli. Nebýt těchto lidí, nejsem tam, kde jsem teď. Proto tu nechápu urážení paní Tázlarové ml.. Ano byla přísná, občas až drsná, ale věděla proč. ""Vytřískala"" z nás to, co je pro mě nejdůležitější v oboru - TANEČNOST. Za to jí mnohokrát děkuji, a nejen jí ale celé konzervatoři a všem profesorům co nás vedli.
DĚKUJI
Martina S.
Komentář
Asi je možné napsat jen svůj osobní názor z doby, kdy jsem na konzervatoři studovala. Studium bylo velmi náročné, ale současně to byly krásné roky, co jsem tam prožila a neměnila bych. Kvalitních profesorů jsme měli rozhodně dost. Jitku ml. jsme měli od prvního ročníku - rozhodně nás toho všechny spoustu naučila. Byla přísná, ale spravedlivá a měli jsme s ní moc hezký vztah. I když už dnes netančím, na školu a vše okolo, vzpomínám ráda.
Magdaléna Řezáčová
Komentář
I já se připojuji ke gratulantům ke krásnému jubileu paní Jitky Tázlarové a chci poděkovat za vše, co za svůj život dokázala. Protože jsem někdo, kdo měl tu čest sledovat převážnou část její kariéry z bezprostřední blízkosti, vím, že je paní Jitka Tázlarová člověkem, jenž je stravován vášní pro balet a umění, vášní pro krásu, kterou se také celý život snaží rozdávat kolem sebe. Za uplynulé desítky let se podělila o tuto krásu baletu s nezměrným počtem diváků a nakazila touto láskou řady studentů, především samozřejmě těch, s nimiž rezonovalo její pojetí umění v podobě obdoby klasické řecké jednoty krásy těla i ducha. Rovněž z bezprostřední blízkosti, byť skryta v pozadí, jsem sledovala vývoj 1. soukromé taneční konzervatoře (později Taneční konzervatoře Ivo Váni-Psoty) od jejího vybudování z čiré nuly, přes nádherné koncerty v Divadle na Vinohradech, úspěchy studentů v tanečních soutěžích až po absolventy mířící rovnou na divadelní prkna či na další vysokoškolská studia. Byla jsem též bezprostředním svědkem nelehkých bojů o samotnou existenci školy tehdy, když škola přišla o střechu nad hlavou kvůli neprodloužení nájmu budovy nebo když v roce 2002 byla v prostorách náhradního nájmu vyplavena povodní, a nakonec i svědkem oné situace – přesně popsané paní Tázlarovou v rozhovoru – kdy zvůle dvou úředníků kvůli čistě formální chybě přiměla její činnost ukončit. Vím, že škola byla pro paní Tázlarovou doslova jejím dítětem, kterému věnovala veškerý čas a energii na úkor vlastního zdraví i materiálního zabezpečení (poznámka pro zlé jazyky: jak dotace, tak školné šly pouze na chod školy). Totéž mohu říci o Jitce Tázlarové mladší, jemné a křehké, ale zároveň zásadové osobě, která se vzdala svého angažmá v divadle, aby pomohla školu budovat, a za souběžného studia HF AMU se vydala na dráhu mnohdy nevděčného vypiplávání krásných tanečnic z malých káčátek.
O profesionalitě a vysoké úrovni obou hovoří samy jejich výsledky. Samozřejmě se netýkají (a z povahy věci ani nemohou týkat) sta procent studentů, protože bohužel ne každý má na to snést každodenní klasický baletní trénink, který vyžaduje především disciplínu, trpělivost a snahu o dokonalé provedení každého sebemenšího pohybu. Vím s jistotou, že navzdory lákadlu vyšších dotací na žáka nebyl nikdy přijat nikdo, kdo by nejevil byť jen špetičku talentu či dispozic a potenciál dále je rozvinout. Následkem toho byla škola co do velikosti jednotlivých ročníků poměrně malá, ale právě to bylo jednou z jejích devíz, protože díky tomu měl také každý student možnost individuálnějšího přístupu a péče nejen obou Jitek Tázlarových, ale pochopitelně i řady dalších kvalitních pedagogů působících na této škole.
Ve světle těchto souvislostí se nactiutrhačné komentáře několika prvních, anonymních komentujících, poháněné nepochopitelnou a pro každého slušného člověka do očí bijící zlobou a záští, hraničící s trestným činem pomluvy (s přitěžující okolností šíření veřejně přístupnou počítačovou sítí) dle § 184 trestního zákoníku, jeví jako výkřiky hodné čtenářů Blesku, hluboko pod hranicí lidské slušnosti, jakož i profesní etiky. A přát někomu k jeho osmdesátinám, že je dobře, že jeho škola, jeho duchovní dítě, zanikla, je primitivita nejhrubšího zrna. Ze stránek Tanečních aktualit, prezentujících se jako odborné periodikum, na mne z prvních komentářů pod tímto krásným a obohacujícím rozhovorem nečekaně dýchla žumpa, jakou bych na této platformě nečekala, a jako čtenář jsem konsternována, že toto periodikum, podporované, jak předpokládám, též granty ministerstva kultury, ponechává na svých stránkách nekultivované osobní urážky ve jménu „plurality názorů“.
Na závěr chci říci všeobecně jediné: Ve sloupku „Tanec si zaslouží pár vteřin navíc“ hovoří paní MgA. D. Machová o tom, že tanec je Popelkou, a ptá se, co můžeme udělat, aby se Popelka proměnila v princeznu. Můj názor zní: Dokud se tanečníci, taneční pedagogové a další odborníci v oboru tance nezačnou sami k sobě navzájem chovat s úctou a respektem k úspěchům druhého a dokud nepřestanou pomlouvat či dopřávat sluchu pomluvám, sami se odsuzují k tomu zůstat navždy Popelkou.
Jindřiška Nešpůrková
Komentář
Ráda chodím do divadla, hlavně na balet, protože ho vidím krásný, zajímá mne a čtu si Taneční aktuality. Po přečtení velmi zlých příspěvků v komentářích jsem rozčarovaná a zděšená, že v baletu je tolik zloby a vulgarity. Teď dostávám na balet jiný pohled než jaký jsem dosud měla.
Jindřiška Nešpůrková
Šmrhová
Komentář
K významnému životnímu jubileu paní Jitce Tázlarové přeji mnoho zdraví, neutuchající elán a hlavně optimisticky laděné přátele kolem sebe. Chci poděkovat i jménem svého syna Daniela za roky, které mohl strávit na baletní konzervatoři. Svým opravdovým zapálením pro balet byla p. Jitka Tázlarová studentům pozitivním a inspirujícím příkladem a vedla své studenty s některými dalšími svými kolegy včetně své dcery k opravdové lásce k baletu, k procítěnosti pohybu a tanci. Vždy skutečně bylo vidět, že balet byl a je její opravdový poctivý život. Ještě jednou všechno nejlepší!
Ivana a Daniel Šmrhovi
Redakce TA
Komentář
Vážení komentující,
tento rozhovor byl připraven k připomenutí jubilea významné osobnosti, jíž zakladatelka a ředitelka první soukromé konzervatoře bezesporu je. Vážíme si vašich příspěvků a respektujeme možnost svobodného vyjádření, avšak musíme požádat všechny diskutující, aby zachovali základní etická pravidla a zdrželi se zbytečných urážek, které na tento portál opravdu nepatří. Redakce si vyhrazuje právo neuctivé komentáře smazat, protože věříme, že jakýkoliv názor lze vyjádřit kultivovaně a slušně.
Za celou redakci Lucie Hayashi
Veronika Fišerová
Komentář
Dobrý den, studovala jsem na konzervatoři paní Jitky Tázlarové celých osm let a nikdy toho nebudu litovat. Vystudovat balet není nic jednoduchého a není to pro každého, ale každý má svoji volbu. Škola mě připravila do angažmá v divadle, kde jsem tančila i sólové role, dále jsem se velmi dobře uplatnila jako pedagog na ZUŠ, vytvořila jsem v libereckém divadle večerní choreografii, dostala jsem se na HAMU. Nyní učím klasický tanec v klubu moderní gymnastiky a krasobruslařském klubu. V klubech působím i jako choreografka. Učím jógu, působím v tanečním studiu. Zkrátka o uplatnění nemám nouzi ba naopak nezvládám přijmout všechny nabídky.Po porodu syna jsem obhájila stříbro v evropském yoga sport šampionátu. To jen díky píli a trpělivosti kterou mě tato škola naučila. Na školu vzpomínám v dobrém. Měli jsme profesionální pedagogy, kteří mě naučili taneční techniku, pedagogiku, cílevědomost, vytrvalost, všestrannost. Moc jim děkuji. Měla jsem bezvadné spolužáky.
Ano nic není tak bílé a černé není jenom černé. Byly hodně těžké momenty, které jsem těžko nesla a zvládala, ale dnes vím proč to tak bylo a mělo to smysl:-)
Na státní konzervatoři na přijímačkách mě vyhodili v první kole.
Moc děkuji paní ředitelce Jitce Tázlarové, že založila školu, která naplnila můj život. Přeji Vám jen to nejlepší Veronika Fišerová
Karel Macek
Komentář
Moc hezký článek o vaší škole. Je mi moc líto že zanikla. PS. Přeji vám vše nejlepší k vašim včerejším 80 narozeninám, hlavně dobre zdraví. Karel Macek s manžekou
Hanka
Komentář
Ad Marika - aby nedošlo k nedorozumění, nenapsala jsem, že ty ponižující poznámky k postavě byly od paní Tázlarové (ani jedné z nich). Na poznámky, že mám zhubnout, jsem byla zvyklá, a to od 1. ročníku, od řady pedagogů. Proti tomu žádná, je to samozřejmě důležité (základní předpoklad pro tanec), v pořádku, včetně zhoršování známek kvůli tomu. Narážela jsem na případ (jistě řadě absolventů známé) učitelky z východní Evropy, která někdy skutečně ponižovala dost nevybíravým způsobem. A to opravdu není otázka typu školy, ani na tak náročné škole, jakou je taneční konzervatoř, se tohle dělat prostě nemá. Nutno dodat, že v tom byla asi jediná, nikdo jiný takto na té škole nejednal, co si pamatuju.
Ale to je v zásadě detail. Za sebe jsem prostě chtěla poukázat jak na něco negativního, co si vybavuju, tak na to pozitivní, co si vybavuju. Že nic není černobílé a nepovažuju za fér bagatelizovat jak to dobré, tak to špatné. Bylo tam obojí a studia na té škole nelituju, dalo mi myslím mnohem víc, než mi vzalo.
Každopádně s těmi přehnaně negativními komentáři nemůžu souhlasit, z některých čiší asi více zášti, než je zdrávo (a než je adekvátní). Protežování některých studentů se mohlo zdát některým jiným jako realita, já to tedy vnímala tak, že někteří sice dostávali rolí a prostoru více, ale nemyslím, že nezaslouženě - nestávalo se, že by se na jevišti objevil někdo, jehož roli by zvládl lépe někdo jiný, kdo se na jeviště nedostal.

Psát v komentářích o tom, že ty negativní jsou jakousi kampaní, kterou dokonce někdo zosnoval, je ovšem také směšné.

Přehnané hanění, ale ani přehnaná adorace, myslím není namístě.

Paní (ex)ředitelka udělala určitě velký kus práce, vedení školy bylo nepochybně velmi náročné (a její opuštění také), za to, co dokázala, jí každopádně z mého pohledu patří dík a k životnímu jubileu jí přeji jen to nejlepší.
Jan Holušík
Komentář
Prosím pěkně, tady je očividné, že jsou mnohé negativní, s podezřením na nařízené reakce, nechutnou kampaní proti paním Mgr.Tázlarovým, za které by se jejich osnovatel měl z hlouby duše stydět. Do současné školy, vychovávající k pomluvám a nenávisti, bych nikdy svoje děti neposlala.
Ta škola, tvrdě budovaná po 20 let, jim byla novým vedením doslova a do písmene UKRADENA. Styďte se i vy, kteří jste se nechali k pomluvám vyprovokovat!a i to je málo
Štefan
Petra
Komentář
Dobry den,
skolou pi.Tazlarove, jsem rovnez prosla, v uplnych zacatcich skoly. A musim souhlasit s radou negativnich komentaru na adresu pi.Tazlarove starsi i mladsi. Skolu jsem z techto duvodu po nekolika letech opustila a prestoupila na jinou se stejnym zamerenim.
Mam tedy srovnani..ano oblibenci funguji vsude..ale tady bylo jejich protezovani opravdu do nebe volajici..a duvodem bohuzel vetsinou nebyl jejich mimoradny talent.
Ve vysledku ano,I deti bez talentu a dispozic pokud maji nekolika nasobne vice pozornosti a pece se nakonec mohou dostat dal,nez deti s talentem, ktere stejnou peci nemaji a k tomu jsou jeste naopak srazeni, trestani apod.
Po studentech se zde chtela hlavne pokora,ale to znamenalo pouze nemit vlastni nazor,byt ovce,kterou mohou ovladat.
Myslim,ze pro zalozeni a vedeni skoly je laska k tanci malo, jsou potrebne I jine schopnosti,znalosti..
Bohuzel rada kvalitnich profesoru se rychle tencila a byla nahrazovana tema mene kvalitnima.
***********************************************************************************************
***********************************************************************************************
*************************************************************
*****************************************************
Urcite jim nepreji nic spatneho,jen budu rada, kdyz tanecni vzdelani nechaji na jinych s vice profesionalnim pristupem.
Marika
Komentář
Souhlasím s názorem, že není nikdy nic úplně růžové. Ale komentáře, které čtu, se snaží hanit školu tím, že popisují jednání, které je naprosto běžné (a myslím, že ještě mnohem mnohem horší) na jiných konzervatořích.
Chtěla bych zde říct, že i já jsem byla na konzervatoř paní Tázlarové (téměř před 18ti lety) přijata, ačkoliv nemám vůbec fyzické dispozice pro klasický tanec. Dispozice, kvůli kterým mě nevzali na státní konzervatoř. Ale paní Tázlarová mě přijala i s mými ""nedispozicemi"", protože ve mě viděla určitý talent a lásku k tanci. Také mi od začátku vštěpovali, že to nebudu mít snadné, že budu muset pracovat víc, než ostatní, což byla naprostá pravda.
Ale když, zjistili, že jsem dříč, který si jde za svým cílem a bojuje se svými nedostatky, podpořili mě. A to nejen tím, že mi v mé náročné životní situaci velice ulehčili na školném. Dostala jsem se do divadla, kde pracuji desátou sezónu. A to je to, po čem jsem toužila.
Tím chci říct, že obvinění, že byly příjímány děti, které na to neměly, je nesmysl. Podle státní konzervatoře jsem na to také neměla.
A co se týká chování ke studentům? Ano, občas to bylo tvrdé, ale na které taneční konzervatoři to tak není? Většinou se studentky jednou týdně váží a útoky na jejich postavy jsou na denním pořádku. Ze své zkušenosti musím říct, že i já jsem se v pubertě hodně změnila a také jsem byla upozorněna, že bych si měla dát pozor na jídelníček. Ale velice lidsky a taktně. Ale samozřejmě nepopírám, že by se tam nenašel profesor, který neměl u pusy filtr, ale kde tomu tak není???
Na závěr chci jen říct, že tato
škola mě velice dobře vybavila na tvrdý život v divadle a v tomto oboru vůbec.
Romana Horáková
Komentář
Dobrý den, nejsem tanečnice, ale k baletu mám krásný vztah už od dětství a s baletní konzervatoří paní ředitelky Jitky Tázlarové mám spojeno několik let života. Učila jsem na její škole velice ráda, poznala jsem řadu lidí - dětí i dospělých, tanečníků i pedagogů teoretických předmětů. Tato doba pro mne asi už napořád zůstane nejhezčím obdobím mého učitelského života. Líbila se mi zejména takřka noblesní atmosféra; celé baletní prostředí včetně zkoušek a nádherných představení mě vždy naplnily až po okraj radostí a pýchou, či lépe hrdostí, nad tím, že jsem součástí týmu.
Víte, v dnešní době je velice lehké kritizovat, poplivat, pošpinit, ale pochválit, vyzdvihnout - to už se tolik nenosí. Jdu proti předchozím komentářům, ale stojím si za svými slovy a přeji paní ředitelce i celé její rodině jen vše dobré.
Hanka
Komentář
Nemá smysl si nalhávat, že všechno na té škole bylo růžové. To není nikdy a nikde.
Motivaci paní (ex)ředitelky k jejímu jednání, vedení školy atp. (a to i včetně zmíněného přijímání žáků, kteří evidentně neměli fyzické dispozice k tomu být profesionálními tanečníky) si netroufám hodnotit, ale myslím, věřím, že ten cíl šířit dobro a krásu tam skutečně byl.
Sama s odstupem času (po 15 letech od absolutoria) můžu říct, že mi ta škola zadělala jak na problémy (když tak holka v 15 letech před celým ročníkem poslouchá ze strany učitelky hlavního oboru znechucené řeči o tom, že má celulitidu, jindy zase že je tlustá tak, že ji žádný kluk nebude chtít atp.), které trvají dodnes, tak ale také velmi pomohla v dalším uplatnění. Disciplinovanost, pečlivost, svědomitost, píle, otrlost, schopnost nést kritiku atp. Tohle se do života (do dalšího studia i následného uplatnění) opravdu velmi hodilo a myslím, že to ta škola dovedla velmi dobře vypěstovat či prohloubit.
Asi jediné, co bych té (tehdejší) škole i zpětně vytkla, je nedůslednost ve výuce cizích jazyků, to je v zásadě jediný handicap, který jsem pocítila. Ale to už se předpokládám přinejmenším se státní maturitou vyřešilo.
Dia
Komentář
Ač možná Pražská taneční konzervatoř nejde ve šlápějích a idee paní Tazlarové, není to krok k špatnému ba naopak. Vedení školy vede studenty k lásce k tanci, dává jim nekonečné možnosti a podporuje je ve všech tanečních směrech, i v těch, které nejsou na konzervatoři vyučovány. Je pravdou, že vrátit úroveň zpět, po tom, co si vinou paní Tazlerové musela konzervatoř projít, není jednoduché, ale pomalu se to daří. Takže házet chybu na někoho jiného je opravdu zbabělé. Dnešní vedení konzervatoře si prošlo opravdu těžkou cestou, aby napravilo chyby, které paní Tazlerová zavinila. Absolventi Pražské taneční konzervatoře pokračují ve většině případu v tanečních šlápějích, pokračují ve studiu na HAMU, v profesionálních souborech nebo jako pedagogové. Ale nezapomeňme na ten nejdůležitější bod, milují tanec a dělá jim radost. Za to je potřeba dnešnímu vedení poděkovat, ne hanit.
Lucie
Komentář
Naprosto souhlasim s predeslymi komentari! Obe pani Tazlarove na skolu prijimaly deti, ktere absolutne nemely fyzicke dispozice k tomu, byt profesionalnimi tanecniky. Bylo to jen proto, aby duverivi rodice techto deti platili nekolik let skolne, ktere uz koncem 90let nebylo uplne male a obe damy si z techto penez dotovaly sve “oblibence”. My ostatni jsme byli na teto skole jaksi navic a ve vyssich rocnicich dokonce na obtiz. Vrcholem vseho byly vyhruzky nepripusteni k maturite atd. Kdyz se rodice chteli ohradit, byl jim ODEPREN! vstup do skoly, ze kterou platili nemale panize. Pani Tazlarova rozhodne neni takova svetice, za kterou se povazuje a jak se prezentuje. O dalsim pusobeni absolventu a psychicke kondici po ukonceni studia ani nemluve.....
Petra
Komentář
Do písmene souhlasím s předešlými komentáři. Též jsem absolventka této školy. Neumětelství Jitky ml. bylo (nevím, zda stále ještě je) do nebe volající. A tvrzení, že se nepředváděla, je přinejmenším směšné. Nebylo školního koncertu, kde by sama nevystupovala. "Dobro" vypadalo tak, že sebemenší náznak osobnosti byl trestán a tupá poslušnost vyzdvihována, bez ohledu na množství talentu. Na jednu stranu patří paní Tázlarové můj obrovský dík, že před lety dala do pohybu události, které pozitivně ovlivnily můj život. Na straně druhé je ovšem znechucení nad její manipulací se studenty, rodiči i pedagogy, kteří se báli projevit svůj názor např. i u maturitních zkoušek, aby nepřišli o místo.
Marysa
Komentář
Dobry den, souhlasim s predchozim komentarem. Moc dobra se v realu na konzervatori nekonalo. Spise slo o zvlastni zpusob chaotickeho podnikani pani reditelky, *********************************************. Jsem byvala studentka a dnes, se jako vetsina byvalych studentum venuji jinemu oboru. Z meho pohledu, clanek k vyroci pani Tazlarove zde nema co delat.
Lucie
Komentář
Z tohoto rozhovoru se může zdát, že paní Tazlarova je dobro sama, byť i zde z ní cítím ukrivdenost. Tu cítím í já, ale že zcela jiného důvodu. Otevřela si konzervatoř a naplnila ji dětmi, kteří ji důvěřovali a dali ze sebe maximum. Spousta z těchto děti neměla předpoklady být tanečníky, ale paní Tazlarove se hodilo jejich školné. Další skupina byli průměrní studenti, kteří však upadli v nemilost pro osobní antipatii a tem nedovolila ani vystoupit na svém maturitním plese. Já jsem rada, že o školu přišla a nezkazila start do života více dětem.

Přispějte na tvorbu obsahu

Každý článek vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.