Pusťte starce na jeviště

Pomalu se o tom začíná mluvit. I já jsem nedávno navštívil představení, jehož hlavním nápadem bylo obsazení tanečníků starších výhradně čtyřiceti dvou let. Typem zážitku mi připomnělo, jak jsem měl před lety možnost vidět v zahraničí tančit jednoho legendárního choreografa, dokonce sedmdesátníka, a jeho slavnou partnerku, šedesátnici. Ne chodit po jevišti v hermelínu a rozhazovat rukama ve slavnostních gestech – tančit! Síla těchto zážitků a umělecký potenciál, kterým v mých očích disponuje, mě přiměly na fenomén zralých tanečníků upozornit.

Filip Staněk.

Filip Staněk.

Trend je opačný, v tanci se preferuje jednoznačně mládí. Proč tomu tak je a proč bychom se měli zamyslet, zda se tím o něco neochuzujeme? Jednou z příčin je podle mě zhruba třísetletý ideologický sediment počínající někde v osvícenství a kulminující nejspíš s rozvojem konzumního kapitalismu, projevuje se posedlostí jakoukoli naši zkušenost kvantifikovat. Jeho optikou je nahlíženo i umění. Je hodnoceno skrze číslo a spočitatelnou „užitečnost“, redukováno na produkt, aby nic iracionálního, o čem neumíme mluvit, nestrašilo. Když jsem seděl v hledišti a pozoroval tanečníky ve zmíněných představeních, netočili mnoho piruet ani neskákali vysoko. Jejich vzájemná důvěra, duševní angažovanost mi však znovu připomněly, čím se umění liší od sportu. Cit pro nuanci a nadhled, nemluvě o opravdové radosti z pohybu, by jim mladší kolegové mohli závidět. Přesvědčily mě, že takové hloubky se nedá dosáhnout jen talentem a tvrdou prací. Nelze jí dosáhnout žádným urychlovačem ani se jí naučit na prestižní škole. Divák je tažen, aby přeladil na jemnější stupeň vnímání. Tedy divák, jehož vkus ještě neotupěl všudypřítomným kýčem a spektakulárními efekty shows, jejichž marketingová tvář intenzitou mnohdy předčí propagovaný zážitek. Byl to právě věk tanečníků – totiž ne věk sám, ale jím podmíněná zkušenost –, co umělecký zážitek kvalitativně proměnilo, posunulo na úroveň, jakou na českých scénách nejsme zvyklí vídat.

Stereotyp „tanec je pro mladé a taneční kariéra končí ve třiceti“ nepodporují jen filmy plné klišé a média, je utužován i zástupci oboru. Zaměstnat mladého tanečníka je praktičtější: je poslušný, vděčný za příležitost, pracuje bez řečí a nad rámec potřeby; netroufne si diskutovat. Ale hlavně, je levnější! Důležitější než umělecký výstup je kolikrát přesvědčivá výroční zpráva. Zralejší tanečník má tendenci do všeho kecat, v očích mu dávno nesvítí nábožná úcta, po níž většina šéfů touží. Starší tanečník se zdá být nevýhodnou volbou ze všech hledisek, vyjma toho uměleckého. Od koho se má ale mladý umělec učit? Pokrytí širšího věkového spektra v souboru funguje jako samoregulující mechanismus: mladší vychovává ke „kumštu“, starším nedovoluje ustrnout. Je nutno si přiznat, že v našem oboru spolu vždy budou zápasit umělecký a ekonomický prvek, otázkou, již si umělecký subjekt musí položit, je, který dostane přednost.

U herců vyzrálost milujeme. I zralí tanečníci (slouží-li jim tělo a mají-li stále chuť podstupovat umělecké zkoušky) nám mohou, myslím, rozšířit repertoár chutí způsobem, který je jedinečný. Otevírají průzor, v němž možná probleskuje nová důstojnost stárnoucího člověka. Silou tančícího ducha na okamžik suspendují neodvratitelné plynutí času. Jedině něco, co nelze nikde koupit ani nijak urychlit, co vzdoruje pojmu i kvantifikaci, může korigovat racionalistickou a tržní hegemonii, která nám vládne. Pokouší se totiž zmást otázku, cože to činí naši zkušenost hodnou prožití. Otázku, na niž se těžko odpovídá jazykem kvantity.

Témata článku

Tanec

Re: Rudé řečičky

vložil Bára Truksová

IP: 90.182.97.250
Reaguje na: Rudé řečičky
Mládí se preferuje, protože je krásné a půvabné. Jistá ladnost pohybů hraje také roli, ovšem technické parametry jako výška výskoku nebo počet piruet diváky opravdu nezajímají. Stáří samozřejmě také patří také na jeviště, může přinášet zkušenost a určitou vášeň, protože mladí ten tanec v porovnání s nimi tolik neprožívají. Mělo by to ale mít určitou důstojnost, není vhodné staré lidi navlékat do sukýnek a utlých trikotů. Snad jen pro revolucionáře, kterým vadí samotný pojem nesubjektivní krásy. Samozřejmě nic proti zahrnutí něčeho odlišného na scénu. Nicméně toto rudé myšlení, které vnímá myšlení lidí jako pouhý produkt společenského vývoje a tlaků, je mi skutečně odporný.
Však nikdo nepožaduje, aby tanečníci vyššího věku předváděli to samé jako mladí - na to ani nemůže stačit ani fyzická kondice. I přesto se stále může jednat o tanec na vysoké úrovni. Je občas zvláštní vidět tanečníky okolo dvacítky, kteří na jevišti ztvárňují postavy seniorů až parodickým způsobem, ale pokud toto považujete za nesubjektivní krásu, pak nic proti gustu, nabídka divadel je v tomto ohledu vysoká.
Před lety jsem měla možnost navštívit v Mnichově představení The Passenger, kde na hudbu Iggyho Popa tančili (částečně poté i s mladšími tanečníky) Ivan Liška, Peter Jolesch a Judith Turos, skvostní tanečníci mezi šedesátkou a sedmdesátkou. A rozhodně na tom nebylo nic nepůvabného či neladného, naopak. Absolutně tedy nerozumím oné závěrečné pasivně agresivní snaze urážet. Moc filozofické to není, spíše dosti laciné.
+5 0 ! Odpovědět

Rudé řečičky

vložil filozof

IP: 193.165.97.181
Reaguje na:
Mládí se preferuje, protože je krásné a půvabné. Jistá ladnost pohybů hraje také roli, ovšem technické parametry jako výška výskoku nebo počet piruet diváky opravdu nezajímají. Stáří samozřejmě také patří také na jeviště, může přinášet zkušenost a určitou vášeň, protože mladí ten tanec v porovnání s nimi tolik neprožívají. Mělo by to ale mít určitou důstojnost, není vhodné staré lidi navlékat do sukýnek a utlých trikotů. Snad jen pro revolucionáře, kterým vadí samotný pojem nesubjektivní krásy. Samozřejmě nic proti zahrnutí něčeho odlišného na scénu. Nicméně toto rudé myšlení, které vnímá myšlení lidí jako pouhý produkt společenského vývoje a tlaků, je mi skutečně odporný.
+1 -3 ! Odpovědět

Zobrazit další komentáře 2

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: