Umění na dosah

Ve sloupku z předminulého týdne se jeho autorka pozastavila nad samozřejmostí, s jakou performativní umění přistoupila ke sdílení obsahu svých inscenací zdarma ve virtuálním prostoru. „Před koronou“ totiž nebyla taková nabídka, obzvláště v naší zemi, představitelná. Přesto si myslím, že za to umělce nemusíme tolik litovat. Když totiž trochu přimhouříme oči, může se to, co se jeví jako akt empatie, obětavosti a altruismu, promítnout ve velmi efektivní marketingový nástroj. Čemuž tleskám.

Lucie Hayashi. Foto: Barbora Škrobáková.

Lucie Hayashi. Foto: Barbora Škrobáková.

Již v padesátých letech se nechal François Mitterand slyšet, že vysoké umění nemá být jen pro elity. Dosažitelné a stravitelné pouze pro bohaté, vzdělané, dobře situované občany. Mělo by být dostupné všem tak, aby dokázalo společnost formovat, kultivovat, ukazovat realitu i fantazii v jiných úhlech pohledu a dimenzích.

Když sílící kapitalismus začal nelítostně uplatňovat tržní pravidla i na kulturu, donutil nicméně umělce prát se o své diváky, zajímat se o poptávku, leštit nabídku, inzerovat a propagovat. Proč tolik vzkvetl filmový a hudební průmysl, na rozdíl od ostatních žánrů? Stal se dostupným i pro běžného občana. Prodej audio i video nosičů ale kupodivu nezruinoval kina ani koncertující muzikanty. Jejich dosažitelnost pomohla lidem se s daným žánrem seznámit, vzít za vlastní. Naposlouchat si album a těšit se na koncert kapely, o kterou by jinak možná podle plakátu ani nezavadili. Znát jméno oblíbeného režiséra a herců, jejichž další počin si nenechají ujít na velkém plátně. Totéž sledujeme u obsahů sdílených online zdarma. Divadla, jejichž herci se objevují také na televizních obrazovkách, se netrápí nízkými tržbami. Ani Mona Lisa, jejíž portrét je zprofanován ve všech učebnicích, nemá o návštěvníky nouzi. Zato některé galerie moderního umění či stánky současného tance počítají prodané vstupenky na prstech.

Taková ochutnávka ve virtuálním světě, která umožňuje poznat tanec, je základem popularizace našeho oboru. Není třeba se bát, že sdílením Kyliánových choreografií zdarma na webu spadne návštěvnost všech jeho inscenací. Spíše naopak. Pojďme se naučit to, co je pro ostatní umělecké disciplíny samozřejmostí. Ukažme lidem, kdo jsme, co děláme a kde nás najdou. Zvenku totiž někdy mohou divadla pro tanec působit dojmem zavřených dveří, něčeho, co je pouze pro zvané, co neznám, „čemu bych asi nerozuměl“. Máme příležitost to změnit.

Další sloupky si můžete přečíst ZDE.

 

O možnostech propagace tance s námi můžete diskutovat ve čtvrtek 28.5. v 17h, kulatý stůl hostů z marketingu i taneční produkce o jeho potenciálu a prodejnosti moderuje Lucie Hayashi - více informací zde.

Témata článku

Popularizace tanceTanec onlineTanec v časech korony

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

SOUVISEJÍCÍ

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: