Balet Slovenského národného divadla musel v tomto roce ustát svou autonomii během velkých politických tahanic, když v létě ředitel divadla Matej Drlička neprávem odvolal šéfku baletu Ninu Polákovou, což vyústilo v jeho odvolání ministryní kultury za velké mediální pozornosti, a odchod šéfky baletu byl poté anulován. Ze sedadla v hledišti ale celá kauza zní jako vzdálené sci-fi, neboť pohledem příležitostného diváka na aktuálně premiérovaný triptych Bolero+ je bratislavský soubor ve velmi dobré kondici a týmové souhře.
Lucie Hayashi
Mgr. MgA. Lucie Hayashi, Ph.D., vystudovala doktorské studium taneční vědy na HAMU a japonská studia na Filozofické fakultě UK. Je zakladatelkou Tanečních aktualit, v letech 2010–2017 byla jednatelkou o. s. a následně ředitelkou o. p. s., do roku 2018 šéfredaktorkou.
Pracovala jako asistentka režie Opery Národního divadla v Praze a tajemnice katedry tance HAMU, od roku 2021 je vedoucí katedry. Je členkou rady Tanečního sdružení České republiky, dramaturgické rady České taneční platformy a členkou grantové komise Ministerstva kultury ČR pro profesionální tanec a nonverbální divadlo, festivaly a odbor zahraniční spolupráce. Kromě taneční publicistiky, PR a produkce se věnuje antropologickému výzkumu japonského tance, pravidelně přednáší na mezinárodních konferencích a publikuje odborné studie. Choreograficky spolupracuje na inscenacích japonského divadla, přednáší o japonském tanci a divadle na Ústavu Dálného východu FF UK a katedře tance HAMU, kde vyučuje také základy tanečního managementu a produkce.
Texty autora
Tanec Valmez 2024 vzdělával i burcoval sociálními tématy
Už sedmnáct let se díky houževnatosti manželů Borovičkových koná ve Valašském Meziříčí festival současného tance.
KoresponDance – Nejen tanec mezi kapkami deště ve Žďáru nad Sázavou
Již 12. ročník festivalu KoresponDance, jehož hlavní část se po pražském úvodu konala již tradičně v areálu zámku ve Žďáru nad Sázavou, zaujal programově pestrou směsicí tance, akrobacie a fyzického divadla.
Encantado – Kouzlo svobody
Festival TANEC PRAHA letos příhodně zahájila živelná brazilská show Encantado, která nás svou přímostí vytrhla z únavy finišující sezony a vrátila zpět od intelektuálního tápání k základní podstatě.
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
Ani se mi nechtělo věřit, že se blíží další jeho jubileum. Vašek Janeček, dnes už profesor, ale pro mě zkrátka tanečník neustále plný elánu, smíchu, energie a emocí, mi za posledních dvacet let velkým způsobem ovlivnil život.
Jaké to je být taneční manažer?
Úvodní setkání semináře Základy tanečního managementu, který se na katedře tance rozběhl teprve před pár lety, trávíme se studenty choreografie vždy diskuzí nad tím, kdo to vlastně manažer je.
Díky, čau!
„Díky, čau!“ stojí na modré klíčence, kterou si jako cenný artefakt odnáším z letošní konference o spolupráci v kultuře Culture Get Together.
Lyrický portrét Egona Schieleho
Již před více než celým stoletím zemřel ve věku 28 let jeden z předních představitelů evropského expresionismu Egon Schiele (1890–1918), který spolu s Gustavem Klimtem a Oskarem Kokoschkou nastolil ve Vídni novou éru malířství.
KoresponDance – Tanec v moci genia loci
Sedím u okýnka ve vlaku a pozoruji klidnou letní krajinu. Cestou z Prahy do Posázaví si přisedají různé skupinky výletníků, rodin, trampů i dětí z tábora, všichni plni očekávání prázdninových zážitků. Kdo z nich asi jede také jako já do Žďáru na KoresponDance?
Léto s butó v Altě a Venuši
Pražské prostory Venuše ve Švehlovce a Studio ALTA se začátkem léta spojily se zajímavou výzvou, když pozvaly tři lektory tance butó k vedení masterclass a za účast na nich nabídli účastníkům navíc stipendium.
Šest otázek k jubileu Yvony Kreuzmannové
Šedesát, to je v mnoha ohledech pomyslná hranice úspěchu. Třeba ve znalostních testech nebo grantových žádostech. Je to hranice, která dělí nadprůměrné od průměrných.
Naharinova provokativní Hora zvedla Ostravu ze židlí
Soubor baletu Národního divadla moravskoslezského dlouhodobě udivuje svou odvahou prezentovat svým divákům vedle baletních klasických titulů i proslulé současné choreografy.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Zahrada, velký stůl a zmrzlina aneb Jak to dělají v ALTĚ. Rozhovor s mládím, které převezme zodpovědnost
rozhovory -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Juniorský soubor NdB2 přináší svěží vítr. Umí jít do hloubky, ale ne vždy se to daří
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero