Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero

Balet Slovenského národného divadla musel v tomto roce ustát svou autonomii během velkých politických tahanic, když v létě ředitel divadla Matej Drlička neprávem odvolal šéfku baletu Ninu Polákovou, což vyústilo v jeho odvolání ministryní kultury za velké mediální pozornosti, a odchod šéfky baletu byl poté anulován. Ze sedadla v hledišti ale celá kauza zní jako vzdálené sci-fi, neboť pohledem příležitostného diváka na aktuálně premiérovaný triptych Bolero+ je bratislavský soubor ve velmi dobré kondici a týmové souhře. A kvalitou repertoáru se hrdě hlásí mezi evropské špičky.

BOLERO X. Olga Chelapnova.

BOLERO X. Olga Chelapnova.

Vedení baletu se rozhodlo před své tanečníky postavit další výzvu pozváním izraelského choreografa Shahara Binyaminiho k nastudování choreografie Bolero X, poprvé uvedené před rokem pro Ballet BC v Kanadě. Vzhledem k délce skladby Maurice Ravela večer doplnilo již dříve uváděnými díly Murmuration Edwaarda Lianga a Entropy Craiga Davidsona. Vznikl tak dramaturgicky vyvážený trojdílný večer zasvěcený moderní a současné abstraktní choreografii, který svou dynamikou vtáhl i tradiční baletní publikum.

Murmaration.

Jako tažní ptáci…

Večer zahájila jednoaktová imprese Murmuration, inspirovaná pohyby a geometrickými útvary migrujícího ptactva. Taiwanský choreograf Edwaard Liang toto dílo vytvořil v roce 2013 pro Houston Ballet a balet SND jej uvedl poprvé v roce 2022. Na prázdné scéně sledujeme plynule se měnící formace tanečníků v přiléhavých, a přesto vzdušných kostýmech akcentující linie končetin. Na první pohled zaujme plastický pohyb vycházející z neoklasického základu, jehož snahou je nezadržitelné flow a nepředvídatelné přeskupování těl v různých geometrických útvarech.

Murmaration. Juliana Ondrášiková, Jean-Michel Reuter.

Houslový koncert Ezio Bossa v podání Adama Nováka pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka rozezněl auditorium zpěvnými melodiemi i šuměním křídel v tak nadpozemském provedení, že měli tanečníci co dělat, aby této lehkosti a křehkosti na jevišti dostáli. Od začátku bylo znát, že se jedná o mix sólistů i sboru, a přestože jednotlivá sóla i duety byly precizně provedeny, sborové části trpěly řadou nedokonalostí, což celý výjev založený na sehranosti hejna rušilo.

Nepřesvědčivá práce tanečnic s těžištěm při neustálém pobíhání a víření, nedodržování geometrických řad a rozestupů, nestejný timing při sborových développés i společných zvedačkách, hlučné doskoky, to vše se neslučovalo s tklivými tahy smyčce, který ovládal divadlo. Nepomohl tomu ani fakt, že houslista dění na jevišti nesledoval, což zamrzelo především u krásně provedených duetů, v nichž tanečníci v objetí měkce hladili vzduch, ale namísto společných nádechů s orchestrem se museli spolehnout jen na svůj sluch a spěchat z výdrží dolů.

Murmaration. Ilinca Ducin.

Duet Veroniky Yungové a Damiána Šimka byl zbytečně opatrný, jako by se pár oťukával poprvé, zatímco Juliana Ondrášiková s Jean-Michel Reuterem i Siina AilasmaaMariánem Kucharem prezentovali svá pas de deux s nádhernou měkkostí, důvěrou i jistotou. Prim ovšem sehráli Ilinca Ducin a Andrea Schifano, jejichž plasticita, nasazení a odevzdanost pohybu vyzdvihla celé dílo nad mnoho z těch, která jsem za poslední roky na baletních scénách viděla. Překotné obnovení staršího kusu během přípravy jiné premiéry zřejmě ovlivnila nedostatečné nazkoušení společných částí v reálném prostoru, které, bude-li mu věnována trocha času, celkový dojem vyšvihnou o hodně procent výše. Oproti tomu dílo Entropy si choreograf přijel zkontrolovat a s tanečníky před jejím dalším uvedením intenzivně pracoval.

Murmaration. Marián Kuchar, Veronika Yungová, Damián Šimko.

Kdo nosí kalhoty?

Australan Craig Davidson se netají vlivem Williama Forsytha, jemuž vzdává hold použitím špiček u dam či upnutých bezpohlavních tělových trikotů doplněných kraťásky nebo kalhotami v tmavozelené barvě – všichni mají chvíli to a chvíli ono, bez ohledu na svou roli či pohlaví. O demonstraci potlačení genderového rozdílu se zde ale zřejmě nejedná, protože díky špičkám i klasické partnerské práci jsou pohybového variace jasně diferenciované.

Entropy. Viola Mariner, Marián Kuchar.

Kvalita pohybu i jistota provedení zde stála o mnoho výše, každá linie byla dotažená a symetrie úhlů končetin v unisonech lahodila oku. Neoklasický slovník zborcený vlnami horní části trupu je tanečníkům evidentně blízký. Skupina čtrnácti těl působila velmi homogenně a vyrovnaně, předávání pohybových kánonů bylo plynulé a nenucené. Ze všech skvělých výkonů na sebe strhli pozornost Olga Chepanova a Adrián Szelle, kteří dotáhli každý sebemenší pohyb do extrému, jako by byli sami pohlceni tím, jak dokážou svými údy obsáhnout prostor daleko za konečky prstů. 

Entropy. Olga Chelpanova, Viacheslav Kruť.

Scéna se proměnila v šedou kostku a svými hranicemi připomínala zastavený okamžik či výsek z lidského hemžení. Tvůrce prý inspirovala covidová pandemie a nutnost izolace a přehodnocení dosavadních vztahů. Elektronická hudba Nicholase Thayera tvořila plné barevné plochy a zdánlivě abstraktnímu dění na jevišti dodávala narativní vrstvy. Choreografie s ní naprosto souzněla, repetice i variace byly promyšlené, mnohovrstvé a připomínaly magický matrix. Možných výkladů i asociací zde bylo tolik, že bych potřebovala celé dílo vidět ještě jednou, abych plně docenila pohybové citace i náznaky.

Entropy. Nozomi Miura, Jean-Michel Reuter.

Hrdá vášeň

Třetí choreografií večera bylo všemi očekávané Bolero X izraelského choreografa Shahara Binyaminiho, které dostálo úkolu vyvrcholení celého večera, a to nejen v jedinečné hudební předloze Maurice Ravela. Stejně jako dvě předchozí díla, i zde byla hra s geometrickým rozmístěním davů jedním z hlavních prostředků komunikace. Druhým byl silný vizuální efekt jednotných celotrikotů se spodní polovinou černou a horní tělovou, doplněných černými jakoby hokejovými zubními chrániči, které nutily tanečníky k neustále lascivně pootevřeným ústům. Pohybové kombinace znázorňovaly vášeň tisíckrát jinak, animální touhu i němou hrozbu přihlížejícího davu. Prvky rituálu byly naznačeny arénou ze zdánlivě polonahých těl padesáti tanečníků sledujících v kleku dění uprostřed. S postupně rostoucí dynamikou a měnícími se nástrojovými skupinami intenzita stoupala, připomínala street battle, a s nástupem celé symfonie se kruh rozpadl a ve finále utvořil jakýsi šik, který mi připomínal včely čekající na rozkaz vrhnout se vpřed.

Bolero X.

Choreografie nabitá dynamikou a silou unisona působila magicky a spolu s orchestrem zanechala po skončení dunivý vykřičník. Vyburcovala k přemýšlení o lidské komunitě, síle jednoty v dobrém slova smyslu i nebezpečí davové psychózy. Promlouvá především vizuálním jazykem a klade na soubor enormní výzvy v oblasti kvality pohybu, práce s těžištěm a skupinové empatie. Bylo znát, že souboru vyšlápl ze své komfortní zóny. S premiérou se popral důstojně, nicméně každá další repríza bude určitě lepší, jakmile se tanečníci bez přemýšlení nechají spontánně strhnout silou rytmizovaného pohybu všech svých kolegů, orchestr se utrhne ze řetězu a společně s diváky se podvolí tranzu, k němuž Ravelova hudba i Binyaminiho choreografie vybízí.

Bolero X. Olga Chelpanova, Peter Andel.

Psáno z premiéry 16. 11. 2024, nová budova SND, Bratislava.

 

BOLERO+

MURMURATION

Choreografie: Edwaard Liang
Hudba: Ezio Bosso
Scéna a kostýmy: Edwaard Liang
Light design: Lisa J. Pinkham
Light design supervize: Robert Eisenstein
Dirigent: Jaroslav Kyzlink

ENTROPY

Choreografie: Craig Davidson
Hudba: Nicholas Thayer
Set: Craig Davidson
Kostýmy: Alana Sargent
Ligt design: Martin Gebhardt

BOLERO X (slovenská premiéra)

Choreografie: Shahar Binyamini
Hudba: Maurice Ravel
Kostýmy a světelný design: Shahar Binyamini
Hudební nastudovaní a dirigent: Jaroslav Kyzlink

 

Dramaturgie: Kristián Kohút

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Hodnoceno 4x


Fotogalerie

Murmaration. Juliana Ondrášiková, Jean-Michel Reuter.

Murmaration. Juliana Ondrášiková, Jean-Michel Reuter.

Murmaration. Ilinca Ducin, Andrea Schifano.

Murmaration. Ilinca Ducin, Andrea Schifano.

Murmaration. Ilinca Ducin, Andrea Schifano.

Murmaration. Ilinca Ducin, Andrea Schifano.

Murmaration.

Murmaration.

Bolero X. Juliana Ondrášiková, Jean-Michel Reuter.

Bolero X. Juliana Ondrášiková, Jean-Michel Reuter.

Entropy. Olga Chelpanova, Viacheslav Kruť.

Entropy. Olga Chelpanova, Viacheslav Kruť.

Bolero X. Veronika Yungová.

Bolero X. Veronika Yungová.

Bolero X Roman-Qin Wei Vu.

Bolero X Roman-Qin Wei Vu.

Bolero X. Olga Chelpanova.

Bolero X. Olga Chelpanova.

Bolero X. Olga Chelpanova.

Bolero X. Olga Chelpanova.

Murmaration. Ilinca Ducin, Andrea Schifano.

Murmaration. Ilinca Ducin, Andrea Schifano.

Entropy. Adrián Szelle.

Entropy. Adrián Szelle.

Témata článku

Tanec

..neprávem odvolal šéfku baletu..

vložil Kata Zagorski

IP: 85.216.153.131
Reaguje na:
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť, ale prišla som k zisteniu, že to vie asi len Pán Boh. A teraz vidím, že len Pán Boh a Taneční aktuality... :)
0 -3 ! Odpovědět

Zobrazit další komentáře 1

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

SOUVISEJÍCÍ

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: