26. Divadelní Flora s ohledem na leitmotiv představuje osobnosti, jež genderovou, etnickou, kulturní či sociální rozmanitost reflektují skrze formálně širokou škálu inscenačních přístupů.
„Chceme, aby byl festival oslavou jinakosti. Z hlediska témat, která jednotlivými produkcemi rezonují, s akcentem na aktuální fenomény i palčivé společenské problémy. Chceme ale také poukázat na to, jak různorodé podoby může současné divadlo mít, a proto klademe důraz na maximální žánrovou i stylovou pestrost vybraných festivalových počinů. S mottem Jinakost tak budou komunikovat činohra, tanec, opera, performance nebo instalace. Na programu Flory je samozřejmě také řada produkcí invenčně pracujících s novými technologiemi,“ láká na mezinárodní exkurzi věnovanou mapování divadelních trendů dramaturgyně DF Jitka Pavlišová.
Během prvního festivalového víkendu nabídne 26. Divadelní Flora v největším muzejním sále hned třikrát site-specific projekt Figuring Age. Ten od své srpnové vídeňské premiéry osvěžil nabídku nejprestižnějších světových přehlídek a momentálně zdobí obálku programové brožury renomovaného Impulse Theater Festival, kam maďarská tanečnice Boglárka Börcsök s filmařem Andreasem Bolmem vyrazí krátce po svém olomouckém turné.
Motto Jinakost razantně exponují mnohonásobná maďarská Choreografka roku Adrienn Hód (Soft Spot) a mnohonásobná rakouská Choreografka roku Doris Uhlich (Tank). Na scéně olomouckého S-klubu se k nim – se svým oceňovaným sólem (cena Schweizer Kulturpreis) – přidá curyšská performerka Teresa Vittucci. Její provokativní polemika se zažitým vnímáním mariánského kultu – Hate Me, Tender: Solo for Future Feminism – povede neotřelý dialog s tanečním rituálem Johany Pockové K Madoně se rzí, uváděném ve stejný den v barokním kostele Panny Marie Sněžné.
Českou ženskou stopu otisknou na Floře ještě Tereza Lenerová s choreograficky originálním představením Existuje dojem bytí a Miřenka Čechová, na jejíž Baletky naváže scénický rozhovor s bývalou spolužačkou z taneční konzervatoře – Invisible II. / Barbora Kaufmannová. Režisérka Barbara Herz představí v Divadle na cucky premiérově svůj autorský Tanec dervišů, šéfka olomoucké opery Veronika Loulová na domovské scéně Moravského divadla uvede, ve spolupráci s Jiřím Havelkou, inscenaci Mozartova Tita.
„Televizní kanál 3sat před časem odvysílal pozoruhodný dokument Im Rausch der Körper. Auf der Suche nach Identität im Tanz věnovaný čtyřem zásadním autorkám, které se zabývají autentickým obrazem těla v současném umění. Například Florentině Holzinger, jejíž tvorbu dlouhodobě sledujeme, a Joanně Tischkau, před jejímž hostováním s novinkou Yo Bro jsme nakonec dali přednost dílům, jejichž divácké přijetí je méně závislé na detailních znalostech reflektovaných reálií. A taky Doris Uhlich a Terese Vittucci. Máme obrovskou radost, že Doris i Teresa letos do Olomouce dorazí. A máme radost z toho, že se u nás zdrží a budou o svých inspiračních zdrojích a principech besedovat s diváky i divadelními kolegy. Stejně jako hvězda německé nezávislé scény Simone Dede Ayivi, která na Floře stráví téměř týden a bude hostem edukativní studentské platformy FloraLab,“ komentuje účast osobitých představitelek německojazyčného divadla druhá z programových kurátorek Flory – dramaturgyně Nationaltheater Mannheim Dominika Široká.
„V hodnotících kritériích grantové žádosti Ministerstva kultury, jehož podpora Flory, navzdory bezprecedentní inflaci, nepříjemně klesá, je kapitola nazvaná hvězdy festivalu, progresivní tvůrci, inspirativní hosté. Loni v říjnu jsme do ní promítli velkorysý a odvážný plán pozvat do Olomouce Uhlich, Ayivi, Vittucci, Börcsök, uvést tvorbu Hód a Kennedy a prezentovat čerstvý titul některého z předních německých činoherních ansámblů. Deklarované intence jsme naplnili. Festival zakončí hamburský Thalia Theater s inscenací Na člověku musí být vše krásné – adaptací románu nebinární osobnosti německé literární scény Sashi Marianny Salzmann, který získal Literární cenu Hermanna Hesseho a byl nominován na Německou knižní cenu. Do spřáteleného Jazz Tibet Clubu zveme v rámci doprovodného programu na fenomenální berlínskou hudebnici Kid Be Kid. V logice letošní dramaturgie jsme ke spolupráci na vizuálu Flory přizvali výtvarnici Adélu Janskou, jejíž malby, které leitmotiv Jinakost implicitně podtrhují, dnes vystavují špičkové světové galerie – od Vídně po New York. Chceme být festivalem s tematicky vyprofilovaným programem, jasně artikulovaným dramaturgickým názorem, nezaměnitelnou tváří a vstřícnou atmosférou. Přijeďte do Olomouce otestovat, nakolik se nám to daří,“ vzkazuje všem potenciálním návštěvníkům Divadelní Flory její ředitel Petr Nerušil.
Zdroj: Divadelní Flora
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr