420PEOPLE chystají nový projekt s Orchestrem Berg, opět na Nové scéně ND
zprávy
Ačkoliv o sobě oba soubory věděly již delší dobu, až náhodné setkání vedlo k opravdové spolupráci. K té Orchestr BERG přizval ještě mladého českého skladatele Jana Trojana. Taneční a hudební světy mají spoustu specifických zákonitostí a jejich spojení s sebou nese mnohé výzvy. Ty mohli tvůrci řešit také v klidu rezidenčního pobytu v Budapešti, který navíc tvůrčí tým stmelil. Choreografka Nataša Novotná k tomu poznamenává: „Museli jsme se ponořit do něčeho neznámého, objevovat jiné – s humorem a bez zbytečné bázně.“ Výsledkem je zvukově-pohybový projekt Rezonance na pěší vzdálenost. „Tentokrát nejen hudebníci nebo tanečníci, ale i elektronika bude hrát, zpívat, rezonovat – rozhýbe tabuli plechu, rozvibruje dřevo nebo rozpohybuje malé objekty…,“ prozrazuje autor zvukové kompozice Jan Trojan. Téma vnímání jinakosti se prolíná všemi rovinami – Nataša Novotná rozpohybuje vedle tanečníků i hudebníky a jejich nástroje, všechny pak v závislosti na jednom měnícím se prostoru. Inspirací byl tvůrcům mimo jiné verš Vladimíra Holana: „Je takový osud, že co je v něm bez chvění, není pevné.“ V inscenaci účinkují Nataša Novotná, Václav Kuneš, Zuzana Herényiová a Milan Odstrčil.
Inscenace Rezonance na pěší vzdálenost předchází vydatné sousto pro filmové i hudební fanoušky. K filmu Petera Greenawaye M is for Man, Music, Mozart (M = Člověk, Hudba, Mozart) zahraje Orchestr BERG živě originální, jazzem i Mozartem inspirovanou hudbu Louise Andriessena, nejvýznamnějšího současného nizozemského skladatele. Film vznikl v roce 1991, k dvoustému výročí Mozartova úmrtí, na objednávku BBC pod příznačným názvem NOT MOZART. Záměrem bylo vytvořit kontrast k obvykle uctivým patetickým poctám. Velkou roli ve filmu hraje i tanec, často se ale mluví také o „abecedním“ filmu. Ústřední roli v něm hraje dokonale symetrické písmeno M, které stojí přesně uprostřed abecedy: „U písmene M se Bůh zastavil a stvořil člověka (Man), dal mu pohyb (Movement), a proto potřeboval hudbu (Music). A ne ledajakou hudbu – dokonalou hudbu. A tak stvořil Mozarta...“ Jak je Greenawayovým zvykem, film je plný asociací, metafor a skrytých významů. A vzhledem k tomu, že jde o „výrobu“ člověka, která se odehrává v jakémsi „theatrum anatomicum“ ze 17. století, také nahoty a tělesnosti. To, že se česká premiéra koná právě v prosinci, souvisí mimo jiné s tím, že Mozart zemřel právě 5. prosince (1791). Zdroj: NS ND
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?