Ceny Thálie 2017
zprávy
Nikola Márová
Role: Matka
Název inscenace: Svěcení jara (v rámci programu Timeless)
Autor hudby: Igor Stravinskij
Choreografie: Glen Tetley
Premiéra: 20. 10. 2017
Národní divadlo Praha
V nezvyklé roli na sebe upozornila Nikola Márová. Spojuje se u ní silně výrazové, divoké pojetí postavy matky s bravurním zvládnutím vysokých technických nároků, které na tanečníky klade Glen Tetley. Díky ideální partnerské souhře s Michalem Štípou hladce zvládá náročné, až artistické pasáže s komplikovanými zvedacími figurami. Nominace je s přihlédnutím k jinému mimořádnému výkonu Nikoly Márové v roce 2017, a sice v hlavní postavě ženy v baletu Chvění.
Nominována dále byla Barbora Šulcová (Národní divadlo moravskoslezské) za sólo v choreografii O Balcão de Amor (v rámci programu All That Jazz, Rock, Blues) a Fanny Barrouquére (Lenka Vagnerová and Company Praha) za sólo v inscenaci Amazonky.
širší nominace:
Jarmila Hruškociová - role Slečna Julie v inscenaci Slečna Julie (Divadlo J. K. Tyla v Plzni)
Veronika Šlapanská - role Štěpka Kiliánová v inscenaci Petrolejové lampy – Obrazy z Jilemnice (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Claire Teisseyre - role Ruská dívka v inscenaci Serenáda v rámci programu Timeless (Národní divadlo Praha)
Eriko Wakizono - role Šeříková víla v inscenaci Spící krasavice (Národní divadlo Brno)
Aya Watanabe - za sólo v inscenaci Chvění (Národní divadlo Praha)
Ondřej Vinklát
Role: Vyvolený
Název inscenace: Svěcení jara (v rámci programu Timeless)
Autor hudby: Igor Stravinskij
Choreografie: Glen Tetley
Premiéra: 20. 10. 2017
Národní divadlo Praha
Hned několikrát na sebe v roce 2017 upozornil Ondřej Vinklát. Jako Andrea Vincolati v Poslední večeři udivoval hned několika talenty – jako tanečník, choreograf, zpěvák, pianista i beatboxer. Ve Chvění zase zaujal koncentrovaným výkonem v symbolické postavě muže. Zcela zásadní však byla postava Vyvoleného, kterou tančil ve Svěcení jara. Jde o mimořádný, fyzicky extrémní výkon, v němž se dotýká étosu postavy: tančí v maximální intenzitě do úplného vyčerpání.
Dále byli nominováni Burak Serkan Cebeci (Národní divadlo moravskoslezské) za roli D’Artagnana v inscenaci Tři mušketýři a Rory Ferguson (Divadlo F. X. Šaldy Liberec) za roli Pavla Maliny v inscenaci Petrolejové lampy – Obrazy z Jilemnice.
širší nominace:
Stéphane Aubry - za sólo v inscenaci O Balcão de Amor v rámci programu All That Jazz, Rock, Blues (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Karel Audy - role Pan Duval v inscenaci Manon (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Vojtěch Fülep - za sólo v inscenaci Batacchio (Cirk La Putyka Praha)
Paul Oliver - role Petruccio v inscenaci Zkrocení zlé ženy (Moravské divadlo Olomouc)
Francesco Scarpato - role Vyvolený v inscenaci Svěcení jara v rámci programu Timeless (Národní divadlo Praha)
Cenu za celoživotní mistrovství získal tanečník a pedagog Richard Böhm (*14. 8. 1938).
Žák baletní školy I. V. Psoty, absolvent Taneční konzervatoře Brno 1956. V olomouckém angažmá působil v letech 1956–1964 (od 1959 sólista), v Ostravě 1964–1985. Fyzické dispozice i mužně‑lyrický zjev ho předurčily k rolím prvního oboru. Mezi jeho role patřily Ali Batyr v Šurale (1961), Princ v Popelce (Olomouc 1963, Ostrava 1971) a Labutím jezeře (1965, 1977), Honza v Jak Honza ke štěstí přišel (1965), Pavouk v Pavoučí hostině (1966), titulní role v Ondrášovi (1967), Omar ve Studni lásky (1967), titulní role v Prométheovi (1970), Václav a Girej v Bachčisarajské fontáně (1972), Franz v Coppélii (1973), titulní role v Peer Gyntovi (1973), Princ ve Spící krasavici (1974), Albert v Giselle (1975), Antonius v Antoniovi a Kleopatře (1976), titulní role ve François Villonovi (1976), Frollo v Notre Dame de Paris (1981), Tybalt v Romeovi a Julii (1982) aj.
Pedagogicky působil na Taneční konzervatoři v Ostravě v letech 1973–1981.
Zdroj:
Ceny Thálie
Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 24
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 15 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 16 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 17 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 31 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 33 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
před 52 dny
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí