Česká baletní symfonie II., premiéra baletního souboru Národního divadla
zprávy
Večer otevře Polní mše Bohuslava Martinů v legendární choreografii Jiřího Kyliána. Pro pamětníky se vlastně jedná o remake, neboť mohli toto dílo již zhlédnout v letech 1992–1996 na repertoáru Baletu ND. Strhující dynamická choreografie je silnou výpovědí dvanácti mužů-vojáků. Nese v sobě hlasitý protest proti válce a zároveň tichý intimní strach, zoufalství i naději. Dílo samo i jeho poselství ani po mnoha letech nemohou ztratit svou autenticitu.
Pokud zmíněný balet můžeme vnímat jako záležitost ryze mužskou, bude prostřední část večera výhradně ženská. Místo dvanácti tanečníků zde naopak bude dvanáct tanečnic, interpretujících v nové choreografii Petra Zusky první větu z dechberoucí Stabat Mater Antonína Dvořáka. Lamento Panny Marie nad ukřižovaným Ježíšem, tedy nevýslovná bolest matky při ztrátě dítěte, je něčím pro muže nepoznatelným. Je to ta nejtemnější a nejcitlivější struna hluboko v duši každé ženy.
Nejmladším z trojice choreografů bude na závěr Viktor Konvalinka, jeden z nejvýraznějších sólistů souboru a zároveň již etablovaná tvůrčí osobnost. V přímé úměře s jeho mládím jde i hudební podklad, neb bude zkomponován vynikajícím současným skladatelem Janem Jiráskem. Název tohoto tanečního divadla zní Guru. Hudebně, tematicky i stylově se zde přeneseme do jiných končin – do moderního světa, do reálné současnosti. Ve společnosti několika lidí dochází k vzájemné konfrontaci, vazbám a vztahům, které je často přivádí do situací, které, zdá se, nemají východisko. Guru je ten, kdo ví kudy kam… Česká baletní symfonie je představením ve spolupráci nejen s Orchestrem Národního divadla, ale i s operním sborem a sólisty Opery Národního divadla. Dirigenty jsou David Švec a Václav Zahradník.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Taneční konzervatoř hlavního města Prahy má nové pedagogy
zprávy -
Zemřela Michaela DePrince, tanečnici bylo 29 let
zprávy -
Děti U: Multižánrová procházka odkryje témata paliativní péče a ztráty v netradiční umělecké formě
zprávy -
Y/why – Poslední dílo z Kunešova triptychu se bere příliš vážně
recenze -
Laureáti Cen Thálie 2024
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 3 dny
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
před 3 dny
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 5 dny
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 5 dny
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
před 32 dny
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů
před 39 dny
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
Eliška Brtnická
Děkujeme, to nás moc těší!Thin Skin – Křehkost kovových prutů