Choreografický ateliér NdB představuje…

Choreografický ateliér NdB představuje…

Choreografický ateliér NdB představuje…

Národní divadlo Brno již posedmé připravuje choreografický ateliér, který letos proběhne 18. a 19. ledna 2017 v divadle Reduta. Tvorby se ujali mladí talenti brněnské scény – na novém ročníku choreografického ateliéru se tvorbou budou podílet nejen debutanti, to znamená ti, kteří si vyzkouší své schopnosti poprvé, ale i zkušenější tvůrci, kteří již mají své první choreografie za sebou. Vyzpovídali jsme je pro vás.

Gregor Giselbrecht
Je Rakušan, který vystudoval Staats konservatorium Wien, po studiu působil jednu sezonu v souboru Leipziger Ballett. Od roku 2010 je členem Baletu NdB, v roce 2013 se zde stal demisólistou. Ztvárnil již řadu rolí v klasickém i současném repertoáru: Albrechta a Hillariona v Giselle, Adriana v Lucidorovi a Arabelle, Přítele a pas de troisLabutím jezeře, Bůžka v Bajadéře, Rytíře Danceny v Nebezpečných známostech, Hanse v Coppélii z Montmartru a další.

 „Letos připravuji choreografii s názvem Máj. Předlohou mi byl stejnojmenný příběh od spisovatele Karla Hynka Máchy. Na tomto projektu se jako choreograf podílím už potřetí. Pokaždé se snažím nacházet nové výzvy, zejména ve stylu pohybu a v práci s kolegy. Baví mě objevovat různorodost jejich pohybového vnímání.“

Barbora Bielková
Během studia na Taneční konzervatoři Brno působila ve Vojenském uměleckém souboru Ondráš. Po absolutoriu v roce 2010 nastoupila do angažmá v Národním divadle v Brně. Za dobu svého působení v NdB ztvárnila řadu rolí klasického i současného repertoáru: Salomenu v představení Alžběta a Salomena, Astrid v Masculine Feminine, Vílu rozpustilosti a Bílou kočičku ve Spící krasavici aj. V roce 2016 uvedla v rámci projektu Choreografický ateliér svoji první choreografii OFF your mind.

„Námětem mojí choreografie Mrs. Mactans je přirozené chování Snovačky jedovaté, které v přenesení na život obyčejné ženy může vyznívat až zvráceně. Jedná se o moji druhou choreografii. Láká mě vystoupit z role tanečníka, a přejít na chvíli na druhý břeh, do role choreografa. Zdaleka to není moje přirozenost a mám pocit, že tím posouvám své hranice. Letos jsem u výběru tanečnice naváhala ani minutu. Když se mi v hlavě zrodila myšlenka s tímto tématem, zrodila se již s podobou Kristýny Kmentové.“

Anita Glosová a Kateřina Nováčková j. h.
Anita Glosová v roce 2011 dokončila osmileté studium na brněnské Taneční konzervatoři a byla přijata do baletního sboru Národního divadla v Brně, kde působí již sedmou sezonu. Vytvořila krátké choreografie pro brněnské vernisáže a přehlídky. Nyní se poprvé jako choreografka účastní projektu NdB Choreografický ateliér. Kateřina Nováčková působila v NDB do roku 2013. Vytvořila zde sólové role v moderních inscenacích: Barocco Jacka Przybylowitze a Motýli Ramiho Be'era, v poslední sezońě v NdB na sebe upozornila v baletu Youriho Vámose Lucidor a Arabella jako Frau von Murska. Sezónu 2013/2014 strávila v angažmá v holandském moderním tanečním souboru Introdans, kde své zkušenosti obohatila o práci na choreografiích významných světových tvůrců: Nacho Duato, Mats Ek, Nils Christe, Mauro de Candia, Sidi Larbi Cherkaoui, Hans van Manen, Jiří Kylián a další. Po návratu do České republiky spolupracovala s baletem Národního divadla Brno jako tanečnice v projektu Choreografický ateliér a jako choreografka promo videií Ballet versus Twerk a Ballet Graffitti.

Bosque vía Temperley je abstraktně pojatý duet, krátký náhled do našich životů a jak naše partnerské vztahy ovlivnily vztah mezi námi a k sobě samým. Na choreografii i na interpretaci se podílíme společně. Spolupráce vyplynula z našeho dlouholetého přátelství a z touhy stát znovu na jednom jevišti. Nejedná se o náš první tvůrčí projekt, ale poprvé prezentovaný v rámci dramaturgie NdB. Kostýmy pro nás tvoří členka baletního souboru a talentovaná módní návrhářka Petra Říhová.“

Emilia Vuorio
Ukončila v roce 2008 studium na Finnish Opera Ballet School v Helsinkách. Dva roky tančila v souboru Finnish National Ballet (2008–2010) a po jedné sezoně hostovala ve Scottish Ballet (2011) a Ballet Dortmund (2012). Zde měla příležitost tančit v takových baletech, jako je např. Minus 7 od Ohada Naharina, Bajadéra Natálie Makarové, Labutí jezero Kennetha Grevea, 7. Symphony Uweho Scholtze nebo Popelka Ashleyho Page. Od podzimu 2012 je členkou Baletu NdB, v roce 2016 se stala demisólistkou.

„Dobré rande může vést k dlouhému partnerskému vztahu. Ale špatné může skončit jako noční můra. Jak si představujeme to nejhorší? Nudné, trapné, podivné? V mém díle je setkání odsouzeno ještě před samotným začátkem, a není cesty ven. Na choreografii Date pracuji s tanečníky, o kterých vím, že se mi s nimi dobře pracuje. Mám za sebou jen několik kratších děl, a tak je pro mě vždy výzvou začít tvořit, i když mám v hlavě hotový nápad.“

Carolina Isach Cogollos
Narodila se ve Valencii, kde vystudovala taneční konzervatoř. V roce 2008 přešla do souboru Ballet Carmen Roche v Madridu, kde pracovala s choreografy jako Tony Fabre či Pascal Touzeau. V roce 2012 působila externě v zemském divadle v Linzu, od roku 2014 je členkou brněnského souboru.

„Moje choreografie znázorňuje vztahy mezi ženami – jak milujeme pomluvy a jak dokážeme být soutěživé a to hlavně, když se do našeho vztahu připlete muž. Je to už potřetí, co se podílím na Choreografickém ateliéru. Během prvních dvou jsem měla trošku strach, protože jako choreograf ukazujete ostatním váš styl tance a vaše nápady, ale teď už jsem ve fázi, kdy mě to opravdu hodně baví. I to, když sedíte v hledišti a pozorujete reakce publika a až do úplného konce vlastně nevíte, jestli se jim to líbilo, nebo ne. Ke své choreografii Teatro jsem potřebovala tři ženy a jednoho muže, chci ukázat tři různé ženské charaktery, které se stávají ještě zajímavějšími po setkání se s mužským charakterem. Práce s kolegy je krásná, protože s vámi pracují dobrovolně a pro radost. Pracujeme v našem volném čase, ale i přesto mi vždy vyjdou vstříc a zažíváme společně krásné chvíle.“

Nelka Lazović
Vystudovala baletní školu Lujo Davico v Bělehradu, kde nastoupila do sboru Národního divadla. V letech 2004 – 2011 působila v Národním divadle Brno, kde se stala demisólistkou. Po krátkém návratu do bělehradského souboru v letech 2011 – 2015 přišla zpět do brněnského souboru.

„Připravila jsem odlehčené až komické číslo Co by kdyby. Je o tom, jak by si každý z nás někdy přál zastavit čas a splnit si to, po čem opravdu touží. Vytváření choreografie pro mě není nové, na choreografickém ateliéru spolupracuji už po páté. Vybírala jsem si kolegy, se kterými jsem už spolupracovala, např. Elizaveta Shibaeva, se kterou se mi pracuje velmi dobře a pak jsem volila i mezi novými členy Baletu NdB, kteří chtěli zkusit něco nového.“

Uladzimir Ivanou
Je absolventem Národní baletní akademie v Koledzi (Bělorusko), kde absolvoval v roce 2004. První angažmá získal v baletu Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde působil tři sezony. Od roku 2009 je členem Baletu NdB a od sezony 2010/2011 zde působil jako demisólista. Od roku 2018 je sólistou. V repertoáru Baletu NdB ztvárnil například role: Adrian (Lucidor a Arabella), Hillarion (Giselle), Patron (Coppélie z Montmartru), Raymond Asso (Edith), Velký brahmín (Bajadéra), Pas de trois (Labutí jezero), Drosselmeyer (Louskáček) a další.

„Choreografická miniatura Continuum je o vztahu mezi mužem a ženou, kteří již mají za sebou dlouhou společnou cestu. V této choreografii jsem se snažil zachytit moment, kdy se v jejich vztahu objeví únava. Vzniká otázka, jestli jdou správným směrem a jestli vůbec mají být spolu.“

Martin Svobodník pochází z Brna, kde také získal své taneční vzdělání na Taneční konzervatoři v Brně a první angažmá v baletu NdB. V roce 2001 odešel do baletního souboru Opernhaus Halle, kde tančil v baletech Ralfa Rossa (Giselle, Spící krasavice, Jekyll a Hyde, Labutí jezero). V letech 2003–2010 působil jako sólista, choreograf a asistent v  Gera-Altenburg Theater v německém Durynsku. Od roku 2010 byl sólistou souboru Leipziger Ballett pod vedením uměleckého šéfa a choreografa Maria Schrödera. Zde tančil sólové role: Jima Morrisona v baletu Jim Morrison, Sólo pár – první klavírní koncert Bély Bartóka, 3. věta suity pro klavír Sergeje Rachmaninova, adagio a fuga, Laudamus – Die Grosse Messe, vše v choreografii Uweho Scholze. Je držitelem německého Divadelního ocenění a Ceny publika za rok 2007 a 2009. Od sezony 2013/2014 je demisólistou Baletu NdB.

Sejdeme se na děkovačce je volným zpracováním tématu ventilování vnitřního znechucení vlastním povoláním na pozadí nucené přetvářky v rámci zachování kodexu profesionality, pracovní korektnosti a kolegiality tam, kde je práce s lidmi nevyhnutelná a je vyžadován osobní kontakt. To, co my jako diváci uvidíme, je osobní řešení a vypořádání se s takovou situací dvou hlavních protagonistek... S kolegy, které jsem vybral, jsme již v minulosti na tanečních projektech nesčetněkrát pracovali. Oni znají mě a já znám je, a tak si to spíše užíváme, než že bychom se poznávali nebo hledali cesty.“

Autor: Lucie Hayashi

Témata článku

Tanec

Komentář

vložil Kata Zagorski

IP: 94.112.101.34
Reaguje na:
Zaujímavý fotografický koncept v sprievodných fotkách choreografov. Môžem sa spýtať, kto je autorom fotografií?

Zobrazit další komentáře 1

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: