Coppélie – přímý přenos z Bolšoje již tuto neděli
zprávy
Po březnovém přenosu modernější Coppélie z Pařížské opery mohou diváci baletních přenosů v neděli získat srovnání s tradiční ruskou verzí tohoto celosvětově populárního komediálního baletu. Choreograf Sergej Vicharev intenzivní badatelskou prací vzkřísil to nejlepší z nejslavnější klasické ruské Petipovy verze z roku 1894, na jejímž základě rekonstruoval balet v původní podobě, včetně kostýmů a scény.
Balet vypráví příběh na motivy povídek E. T. A Hofmanna o oživlé loutce Coppélii. Námět byl inspirován zájmem veřejnosti o v té době senzační mechanické loutky. Úsměvný příběh se odehrává v prostředí vesnice v tehdejším Rakousku-Uhersku, kde zasnoubený mladík Franz pokukuje po tajemné, neznámé dívce v okně a budí tím žárlivost své vyvolené Swanildy.
Balet je především příležitostí pro balerínu uplatnit svoji taneční a hereckou virtuozitu. Je plný technicky náročných, bravurních variací a role Swanildy/Coppélie je pro každou tanečnici vrcholnou. Velkou měrou se na neutuchající celosvětové popularitě baletu podílejí také charakterní (foklórní) tance. Coppélie je považována za první balet obsahující autentické folklórní tance. Hudební skladatel Leo Délibes byl vášnivým lidovým sběratelem, a tak se můžeme těšit na čardáš, mazurku, polku a řadu dalších tanců.
Bolšoj balet je bezesporu jeden z nejlepších baletních souborů na světě. Jeho tradice se odvíjí už od carského Ruska (1776), ve 20. století si vybrousil svůj typický až atletický styl a i dnes je plně hoden svého jména. Soubor se pyšní hvězdnými tanečníky, jako jsou Světlana Zacharova, Natálie Osipová, Ivan Vasilijev, či Michail Lobukin. Bolšoj balet zvolil pro dramaturgii sezóny přímých přenosů do kin tradiční klasické klenoty svého repertoáru. Umělecký šéf Sergej Filin dokáže těžit z obrovské tradice souboru a přenášet ji do souvislostí moderní doby.
Přímé přenosy baletů kombinují taneční umění s nejmodernějšími technologiemi. HD (High Definition) je akronym pro vysoké obrazové rozlišení, které svou kvalitou daleko převyšuje kvalitu formátu DVD. Zvuk je přenášen v prostorovém šestikanále 5.1. Prvním přenosem byl složený večer Les Ballets Russes z Pařížské opery v roce 2009. V současnosti na projektu participuje 14 kin v České a Slovenské republice. Držitelem licence na přímé přenosy a projekce Bolšoj baletu z Moskvy, Královského baletu v Londýně a Mariinského baletu do České republiky je distribuční společnost Aerofilms. Vstupné se pohybuje od 300 Kč.
Zdroj: Aerofilms
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 35 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 37 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 38 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 39 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 53 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 55 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?