Coppélie – přímý přenos z Bolšoje již tuto neděli
zprávy
Po březnovém přenosu modernější Coppélie z Pařížské opery mohou diváci baletních přenosů v neděli získat srovnání s tradiční ruskou verzí tohoto celosvětově populárního komediálního baletu. Choreograf Sergej Vicharev intenzivní badatelskou prací vzkřísil to nejlepší z nejslavnější klasické ruské Petipovy verze z roku 1894, na jejímž základě rekonstruoval balet v původní podobě, včetně kostýmů a scény.
Balet vypráví příběh na motivy povídek E. T. A Hofmanna o oživlé loutce Coppélii. Námět byl inspirován zájmem veřejnosti o v té době senzační mechanické loutky. Úsměvný příběh se odehrává v prostředí vesnice v tehdejším Rakousku-Uhersku, kde zasnoubený mladík Franz pokukuje po tajemné, neznámé dívce v okně a budí tím žárlivost své vyvolené Swanildy.
Balet je především příležitostí pro balerínu uplatnit svoji taneční a hereckou virtuozitu. Je plný technicky náročných, bravurních variací a role Swanildy/Coppélie je pro každou tanečnici vrcholnou. Velkou měrou se na neutuchající celosvětové popularitě baletu podílejí také charakterní (foklórní) tance. Coppélie je považována za první balet obsahující autentické folklórní tance. Hudební skladatel Leo Délibes byl vášnivým lidovým sběratelem, a tak se můžeme těšit na čardáš, mazurku, polku a řadu dalších tanců.
Bolšoj balet je bezesporu jeden z nejlepších baletních souborů na světě. Jeho tradice se odvíjí už od carského Ruska (1776), ve 20. století si vybrousil svůj typický až atletický styl a i dnes je plně hoden svého jména. Soubor se pyšní hvězdnými tanečníky, jako jsou Světlana Zacharova, Natálie Osipová, Ivan Vasilijev, či Michail Lobukin. Bolšoj balet zvolil pro dramaturgii sezóny přímých přenosů do kin tradiční klasické klenoty svého repertoáru. Umělecký šéf Sergej Filin dokáže těžit z obrovské tradice souboru a přenášet ji do souvislostí moderní doby.
Přímé přenosy baletů kombinují taneční umění s nejmodernějšími technologiemi. HD (High Definition) je akronym pro vysoké obrazové rozlišení, které svou kvalitou daleko převyšuje kvalitu formátu DVD. Zvuk je přenášen v prostorovém šestikanále 5.1. Prvním přenosem byl složený večer Les Ballets Russes z Pařížské opery v roce 2009. V současnosti na projektu participuje 14 kin v České a Slovenské republice. Držitelem licence na přímé přenosy a projekce Bolšoj baletu z Moskvy, Královského baletu v Londýně a Mariinského baletu do České republiky je distribuční společnost Aerofilms. Vstupné se pohybuje od 300 Kč.
Zdroj: Aerofilms
Diskuze
Přidat komentářDIÁŘ PŘEDSTAVENÍ
duben 2021
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
3 | ||||||
NEJČTENĚJŠÍ
-
Václav Janeček (AMU) a David Strnad (JAMU): „Jedinou možností je návrat studentů na taneční sály a do výuky.“
rozhovory -
Martha Graham – Jako Picasso ve světě tance
osobnosti -
Zemřel Bronislav Roznos
zprávy -
Krajina – taneční film v choreografii Martina Dvořáka
tanec z gauče -
Taneční aktuality hledají do týmu korektora/ku autorských textů
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 3 dny
Hana Polanská
Děkuji moc za článek. Jen malá poznámka ke komentáři na konci. Co přesně myslí autorka alternou ? Pite, Eckman ani Khan …Puppet, Dos soles solos – Dvojitá sázka na jistotu?
před 5 dny
Jana Novotná
Myslím, že recenze a její závěrečné otázky dokonale odpovídají na to, nakolik je tento už sám o sobě ND naprosto nehodný…Puppet, Dos soles solos – Dvojitá sázka na jistotu?
před 5 dny
Jana Novotna
Jako milovník, ne odborník nemám moc šancí v taneční sféře věci měnit. Přála bych si, aby zde byla taneční komunita…Delikátní záležitost
před 6 dny
Roman Vašek
Díky za upozornění na dokument. Vize cesty Baletu ND je vskutku dokonale amorfní.Delikátní záležitost
před 7 dny
Jana Novotná
Může vzniknout něco výjimečného, světového a přitom českého, když je záměr nicneříkající?…Delikátní záležitost
před 19 dny
Filip
Skvelá odborná recenze! Gratuluji!Puppet, Dos soles solos – Dvojitá sázka na jistotu?
před 28 dny
Michal Dufek
Radime super!Michal Dufek
Novým uměleckým šéfem Laterny magiky se stává Radim Vizváry
Helena Kazárová
"Cancel culture" je vskutku kulturní mor dnešní doby, v Číně prožili za Maa "kulturní revoluci" a my máme zase…Hrozba „cancel culture“ v umění