Baletní soubory čtyř divadel se rozhodly podpořit české tanečníky a spolu s Nadačním fondem pro taneční kariéru organizují sérii benefičních představení Vstupenka, která pomáhá českému tanci. Z každé vstupenky na benefiční představení bude až 100 Kč věnováno na úhradu nákladů spojených s odbornou asistencí a poradenstvím tanečníkům, kteří jsou nuceni ukončit svou aktivní taneční kariéru. Ať už je důvodem zranění, věk či těhotenství.
„Konzervatorní příprava tanečníků baletu trvá osm let, a je tak nejdelší ze všech druhů umění. Většina tanečníků prodělá během kariéry závažný pracovní úraz a více než 3/4 tanečníků končí kariéru před třicítkou,” odhaluje úskalí taneční profese Jana Návratová, předsedkyně správní rady Nadačního fondu pro taneční kariéru, který vznikl v roce 2015 a od té doby podporuje české tanečníky. „Momentálně neexistuje žádný sociální program, či jakýkoliv jiný podpůrný systém, který by zohledňoval specifika taneční profese a připravoval tanečníky na změnu kariéry,” dodává Zdeněk Prokeš, bývalý tanečník, choreograf a šéf Laterny magiky, který je jedním ze zakladatelů Nadačního fondu pro taneční kariéru.
Nadační fond pro taneční kariéru je jedinou organizací v Česku, která podporuje tanečníky během často vynucené změny povolání. Současně pracuje se studenty a stále aktivními tanečníky, které se snaží na změnu jejich profese připravovat. Jednou z mnoha aktivit fondu je také série benefičních představení Vstupenka, která pomáhá českému tanci. Fond se tak do podpory tanečníků snaží aktivně zapojovat také české baletní soubory a jejich diváky. Český balet má skvělou diváckou základnu, jeho návštěvnost se pohybuje kolem 80 %, v Praze je bezmála stoprocentní. Málokdo si ale uvědomuje, co taneční profese vlastně obnáší, za jakých okolností a kdy končí. Diváci mají takto možnost tanečníky a tanečnice přímo podpořit zakoupením vstupenky na představení. A to je hlavní smysl této akce.
Celou sérii benefičních představení otevře již koncem listopadu gala večer Balet tančí republice ve Velkém divadle v Plzni (23. 11. 2018). Do akce se již podruhé zapojí Národní divadlo v Brně, které jako benefiční představení odehraje svého Louskáčka (9. 12. 2018). Louskáčka, oblíbený vánoční příběh, připravuje také Národní divadlo v Praze (12. 12. 2018). Benefici na konci prosince uzavře Romeo a Julie v podání baletního souboru Divadla F.X.Šaldy v Liberci (30. 12. 2018).
Akce Vstupenka, která pomáhá českému tanci se poprvé uskutečnila v roce 2016, kdy se zapojilo pět divadel a bylo prodáno přes 2 000 dotovaných vstupenek. V létě 2018 výjimečně proběhlo také představení Valmont na letní scéně v Českém Krumlově: „Jako tanečník a šéf baletu vím, jak složitá je situace naší profese a proto aktivity a činnost Nadačního fondu vítám a podporuji. Mám radost, že jsme se mohli zapojit nejen před dvěma lety v zimě, ale uspořádali jsme benefici také v létě,“ vysvětluje svou účast v projektu šéf jihočeského baletu Lukáš Slavický. Tanečníci ze služeb fondu nejčastěji využívají individuální poradenství a odborné konzultace. Nejčastěji je zajímá problematika grantů, rozjezd vlastního podnikání a možnosti studia v zahraničí. „Jsem si jist, že do poznámek z individuálního poradenství v budoucnu nahlédnu a pomohou mi se posunout dál,” hodnotí Petr Strnad, sólista Baletu Národního divadla v Praze, který jako jeden z mnoha již služby fondu využil.
V evropském kontextu je českým specifikem, že Nadační fond pro taneční kariéru funguje nezávisle, bez jakýchkoliv státních subvencí. „To má samozřejmě své výhody, především pokud jednáme s politiky o zavedení specifického spořícího systému pro tanečníky. Nese to však s sebou různá omezení, která se týkají především financí, a z nich pramenící nejistoty, dobrovolnické práce a podpory lidí, kterým není situace českých tanečníků a tanečnic lhostejná,” uzavírá Jana Návratová.
Zdroj: Nadační fond pro taneční kariéru
Divadla a jejich diváci podpoří české tanečníky
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
„Člověk prostě musí zatáhnout ruční brzdu,“ říká Jana Burkiewiczová k pozastavení činnosti svého souboru Burki&com
rozhovory -
Izraelská umělkyně Galit Liss: „Otevírám taneční umění zralým ženám“
rozhovory -
Ohad Naharin – Setkání s přívětivým démonem
osobnosti -
Nebesa – Kam kráčí Losers?
recenze -
PSOTA – Mistr – Autenticita, emoce a jiný Martin Dvořák
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 9 dny
Josef Bartoš
Samozřejmě nemůže být prodejnost lístků ukazatelem kvality. Ale ti, kteří sedí ve vedení Národního divadla, pak získají…Pochybné bpm lapající po dechu…
před 13 dny
Jana Novotná
Prodejnost lístků baletu přeci nemůže být hodnotícím kritériem - v městě plném turistů, kde pokud touží navštívit budovu…Pochybné bpm lapající po dechu…
před 17 dny
Kata Zagorski
Potlesk tomuto rozhovoru„Člověk prostě musí zatáhnout ruční brzdu,“ říká Jana Burkiewiczová k pozastavení činnosti svého souboru Burki&com
před 17 dny
Filip Staněk
Díky! Skvělý, odvážný a potřebný příspěvek. Ano, neptala jste se všude. Jsem hrdý, že jsem nezávislý taneční umělec.…Hrdost a svoboda na taneční scéně
před 24 dny
Monika Štarková
Velmi trefný příspěvek k diskuzi.Tyto pochybnosti jsem o autorce textu rovněž uvedla na Facebookových stránkách.…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
před 24 dny
Kryštof Šimek
Dobrý den,Vážená paní Trubačová, velmi mě mrzí, že debata o představení nespočívá v tom, jak se studenti za dva…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
Josef Bartoš
Vážení komentující,bohužel, k faktickým chybám skutečně došlo, za což patří studentům i organizátorům naše omluva.…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer