Divadla Continuo připravuje inscenaci inspirovanou událostmi roku 1968
zprávy
25. srpna 1968, čtyři dny po okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy, přichází na Rudé náměstí v Moskvě drobná žena. Před sebou tlačí kočárek s tříměsíčním synem. V peřince má chlapeček přibalený ručně psaný transparent s nápisem Za vaši a naši svobodu. Společně se ženou usedá sedm dalších lidí na dlažbu a roztahuje své transparenty právě ve chvíli, kdy hodiny na Spasské věži odbíjejí poledne.
Demonstrace byla během několika minut rozehnána tajnými agenty KGB a její účastníci pozatýkáni. Následovaly výslechy, soudy, vězení, vyhnanství, pracovní tábory a nucené umístění v psychiatrických léčebnách. Natalie Gorbaněvská, v té době matka malého dítěte, byla zatčena až po více než roce. Než se tak v prosinci 1969 stalo, informovala pravidelně zahraniční média o procesu s jejími kolegy a přáteli a o průběhu líčení napsala knihu Poledne, po jejímž vydání na západě se stal případ světoznámým. Po soudním procesu, připomínajícím špatnou divadelní hru byla Natalia Gorbaněvská, stejně jako řada dalších tehdejších sovětských disidentů (Viktor Fajnberg, Vladimir Bukovský), umístěna v psychiatrické léčebně pro údajnou schizofrenii se specifickou diagnózou tehdejšího brežněvovského režimu „blud reformismu“. Po propuštění emigrovala v roce 1975 do Paříže, kde žila až do své smrti v roce 2013.
„Inscenace, kterou připravujeme na základě její poezie a života, v sobě spojuje dokumentární divadlo vyprávějící o událostech, které následovaly po demonstraci 25. srpna 1968 a výtvarné fyzické divadlo neodbytných obrazů inspirovaných poezií Natalie Gorbaněvské, Vadima Deloneho a dalších básníků sovětského disentu 60. a 70. let.,“ popisuje inscenaci Pavel Štourač, umělecký vedoucí souboru.
Výtvarná koncepce je dílem Pavla a Heleny Štouračových; živý hudební doprovod inscenace pak obstarává smyčcové kvarteto v kompozicích Elii Morettiho, dlouholetého spolupracovníka souboru.
Na přípravě inscenace dále spolupracovali Libor Dvořák, překladatel, novinář, redaktor a komentátor Českého rozhlasu; Jana Klusáková – rozhlasová a televizní moderátorka, novinářka a překladatelka; Adam Hradilek – historik, Ústav pro studium totalitních režimů; Michaela Stoilová – překladatelka z ruštiny a angličtiny; Milan Dvořák – tlumočník a překladatel z ruštiny, přeložil knihu Natalie Gorbaněvské Poledne.
Osobní výpovědi poskytli – Viktor Fajnberg – účastník demonstrace; Pavel Litvínov – účastník demonstrace; Tatjana Bajevová – účastnice demonstrace; Jaroslav Gorbaněvský – syn Natalie Gorbaněvské; Pavel Marčenko, Alexander Daniel – synové Larisy Bogorazové, účastnice demontrace a další.
Zdroj: Divadlo Continuo
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 41 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 43 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 44 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 45 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 59 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 61 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?